بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۵
شرکت خط دریا بندر از زیر مجموعه های شرکت تایدواتر خاورمیانه در حال حاظر مسئولیت اجرايی پروژه خارج سازی هفت فروند مفروقه از آبراهه خورموسی را عهده دار گردیده و از جمله پروژه های اجرایی اخیر انجام شده توسط تیم اجرایی این شرکت می توان به پروژه سالویج مغروقه پر توان در بندرعباس و پروژه نصب یک دستگاه جکت در حوزه نفتی رشادت اشاره نمود.
کد خبر : ۱۵۸۴۸۷
نویسنده :
کیوان فر- ارسالی
سالویج را اگر در یک جمله ساده توضیح دهیم به معنی خارج سازی شناورهای مغروقه در پاسخ به حالت های اضطراری و آلودگی های نفتی در دریا و آبراهه ها است.

طبق دو کنوانسیون امضا شده توسط 7 کشور حوزه خلیج فارس (شامل ایران، عمان، کویت، عراق، عربستان، امارات، قطر) که اولین آن سال 1978 میلادی در کویت و دومین در سال 1982 میلادی در بحرین برگزار شد. دولت های این کشورها متعهد به اختصاص هزینه ای به منظور ایجاد امکاناتی جهت خارج سازی شناورهای مغروقه در دریا و همینطور همکاری متقابل یدیگر در این زمینه شده اند. با اشاره به تعهدات ایران در مورد توجه به مسايل زیست محیطی ایجاد امکانات در اسکله ها در پاسخ سریع به حالت های اضطراری که تأثیر مستقی و انکار ناپذیری بر روی محیط زیست دریا دارند، امری ضروری است و باعث کاهش هزینه های بالای پاکسازی دریا خواهد شد.

از طرفی سالویج زمانی توجیه اقتصادی دارد که تردد کشتی ها در بنادر وجود داشته باشد. با توجه به رفع تحریم ها و چشم انداز روشن بخش حمل و نقل دریایی بحث سالویج بیش از پیش با اهمیت شده است.

چرا که بدون انجام عملیات خارج سازی شناورهای مغروقه،کشتی های غول پیکر امکان ورود و خروج و پهلو گیری در بنادر و آبراهه های کشور ندارند.

در این راستا شرکت تایدواتر خاورمیانه علاوه بر بکارگیری سالویج مستر، کادر مجرب فنی عملیاتی، تجهیزات کم نظیری از جمله شناور اروند تاید 1000 تنی، اتاق فشار پیشرفته غواصی و دیگر ملزومات عملیات سالویج دریایی را در اختیار دارد. شرکت خط دریا بندر از زیر مجموعه های شرکت تایدواتر خاورمیانه در حال حاظر مسئولیت اجرايی پروژه خارج سازی هفت فروند مفروقه از آبراهه خورموسی را عهده دار گردیده و از جمله پروژه های اجرایی اخیر انجام شده توسط تیم اجرایی این شرکت می توان به پروژه سالویج مغروقه پر توان در بندرعباس و پروژه نصب یک دستگاه جکت در حوزه نفتی رشادت اشاره نمود.

عمده فعالیت شرکت تایدواتر خاورمیانه در زمینه سالویج و خارج سازی شناورهای مغروقه در اروند در حال انجام است،که به تازگی شناورسازی مغروق نصرالله و عسلو را به طول حدود 55 متر و یک داک 300 تنی آغاز کرده است.

علاوه بر پروژه های مذکور در مناقصه خارج سازی 42 فروند شناور مغروق از اروند هم شرکت کرده است که از نظر فنی تایید شده و در حال حاضر در مرحله قیمت دهی می باشند.

شایان ذکر است این پروژه با همکاری شرکت چینی و شرکت تاید واتر خاورمیانه در حال انجام است که اگر این پروژه به مرحله نهایی برسد می توان تخمین زد (با توجه به ارزش ریالی پروژه های قبلی) شرکت تاید واتر سود ناخالصی بالغ بر 750 هزار میلیون ریال از این ناحیه شناسایی خواهد کرد.

البته باید در نظر داشت سالویج یک صنعت ناشناخته ای است و قیمت ها و اطلاعات شفافی در دسترس نیست، اما با توجه به اهمیت سالویج در توسعه زیر ساخت های حمل و نقل دریایی امری اجنتاب ناپذیری است که شرکت تایدواتر را می توان به عنوان شرکت پیشرو در زمینه عملیات سالویج و خارج سازی شناورهای مغروق از نظر دانش و توان تجهیزات در کشور نام برد.

نویسنده:عطااله صفرزاده

منابع: نشریه بندر و دریا / سایت رسمی شرکت تایدواتر خاورمیانه و شرکت خط دریا بندر


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
قديمي
UNITED STATES
سه‌شنبه ۰۱ دی ۱۳۹۴ - ۰۰:۰۷
طبق معمول تحليل هاي اين آقا با تعصب و دست نيافتني هست.
فرامرزی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۱ دی ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۰
گویا سالویج در ایران انحصارا" در کشور دست حتاید می باشد
تشکر از شما