بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۰۲ دی ۱۳۹۴ - ۰۸:۴۷
در بررسی روند معاملات سهامداران حقوقی بدست آمد:

رفت و آمد حقوقی ها در سه گروه بورسی

طی معاملات سه روز ابتدایی سال جاری بانک تجارت 600 هزار سهم شرکت سرمایه گذاری ملی ایران را خریداری کرد و شرکت سرمایه گذاری ایران و فرانسه بیش از دو میلیون و پانصد هزار سهم "وصنعت" را به سبد بورسی خود افزود. همچنین موسسه اندوخته شاهد خریدار بیش از دو میلیون و پانصد هزار سهم شرکت سرمایه گذاری شاهد بود.
کد خبر : ۱۵۸۵۴۵
نویسنده :
جمشیدی
بازار سرمایه طی دو سال اخیر به دلایل مختلف همچون اتخاذ سیاست های نادرست دولتمردان در حوزه اقتصاد داخلی و تصمیمات خلق الساعه در خصوص متغیرهای اثر گذار بر وضعیت سودآوری صنایع مطرح بورس در مسیر نزول و رکود گام برداشت و در پی عدم اقدام اساسی دولتمردان و مقامات مسئول اقتصادی جهت جلوگیری از تداوم این روند و بی توجهی به یکی از اصلی ترین بازارهای مالی اقتصاد کشور، فعالان بازار سرمایه از بین رفتن سرمایه خود در بورس هستند و به همین دلیل به هر ریسمانی چنگ می زنند تا مجالی برای فروش سهام و خروج از سرمایه باقی مانده خود از بازار سرمایه بیابند.

بر اساس گزارش بورس نیوز، صرف نظر از اینکه بازار سرمایه طی دو سال اخیر مورد بی مهری مسئولان اقتصادی قرار گرفت و هیچ چاره ای به حال وضعیت نابسامان آن اندیشیده نشد، در این بین سهامداران حقوقی به عنوان بازیگران اصلی بازار سرمایه نیز در این مدت تنها نظاره گر روند معاملات بودند تا بدان جا که این گروه از سهامداران در شرایطی که روند معاملات بورس بنا به دلایلی همچون انتشار اخبار خوش از روند مذاکرات هسته ای اندکی از روند منفی روزهای گذشته خود فاصله می گرفت، اقدام به عرضه سهام می کردند که این رفتار سهامداران حقوقی کور سوی امید برای بازگشت رونق به بازار سرمایه را در دل سهامداران خرد و حقیقی از بین می برد و جو بی اعتمادی نسبت به عملکرد بزرگان بورس و حمایت آنها از سهامداران را بیش از پیش تشدید کرد.

بر این اساس در این گزارش به معاملات سهامداران حقوقی طی سه روز ابتدایی هفته جاری پرداخته شده و میزان خرید و فروش این گروه از سهامداران مورد بررسی قرار گرفته است.

بر اساس اطلاعات موجود، طی معاملات سه روز ابتدایی سال جاری بانک تجارت 600 هزار سهم شرکت سرمایه گذاری ملی ایران را خریداری کرد و شرکت سرمایه گذاری ایران و فرانسه بیش از دو میلیون و پانصد هزار سهم "وصنعت" را به سبد بورسی خود افزود. همچنین موسسه اندوخته شاهد خریدار بیش از دو میلیون و پانصد هزار سهم شرکت سرمایه گذاری شاهد بود.

علاوه بر این، از اولین روز معاملاتی هفته جاری تا روز دوشنبه بیش از چهار میلیون سهم "وسپه" به پرتفوی بورسی شرکت سرمایه گذاری مهر رفت و حدود یک میلیون سهم شرکت لیزینگ بهمن به تملک شرکت سرمایه گذاری صدر آرین درآمد.

در نماد "فاراک" شرکت های سرمایه گذاری سامان فرهنگیان و سرمایه گذاری تدبیر فرهنگیان هر کدام خریدار بیش از یک میلیون سهم آن بودند، همچنین دو شرکت سرمایه گذاری مذکور هر کدام بیش از هفتصد هزار سهم "ثفارس" را خریداری کردند.

علاوه بر این، گروه مالی ملت طی معاملات روز دوشنبه حدود 16 میلیون سهم بانک ملت را به سبد سرمایه گذاری های خود افزوده و شرکت تعاونی معین آتیه خواهان 35 میلیون سهم آن را تحصیل کرد. شرکت سرمایه گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تأمین خریدار 28 هزار سهم پتروشیمی آبادان بود و به عنوان سهامدار عمده شرکت های پتروشیمی شازند و مارون به خرید پنج هزار سهم آنها اکتفا کرد. همچنین حدود 100 هزار سهم "خراسان" و نیز 100 هزار سهم "شرانل" را خریداری کرد.

بر اساس این گزارش، 13 میلیون سهم گروه پتروشیمی سرمایه ایرانیان به سبد سرمایه گذاری پتروشیمی مبین رفت و در نماد "شازند"، شرکت سرمایه گذاری زعیم خریدار حدود دو میلیون سهم آن بود. شرکت سرمایه گذاری آتیه دماوند نیز بیش از سه میلیون سهم "وبیمه" "ونیز" حدود پانصد هزار سهم "ولصنم" را به پرتفوی بورسی خود افزود.

این در حالی است که شرکت پخش سراسری ایران حدود پنج میلیون سهم بانک ملت را فروخت و بانک سامان عرضه کننده دو میلیون سهم "وسپه" بود.

شرکت سرمایه گذاری خوارزمی نیز 10 میلیون سهم شرکت سرمایه گذاری غدیر را واگذار کرد و شرکت مدیریت توسعه گوهران امید بیش از 20 میلیون سهم "فولاد" را به فروش رساند. در نماد "شازند"، شرکت سرمایه گذاری دبیران پارس فروشنده بیش از هفت میلیون سهم آن بود و شرکت فراز انرژی دنا 600 هزار سهم "حتاید" را از تملک خود خارج کرد.

علاوه بر این، صندوق سرمایه گذاری بازار گردانی سپهر در حالی بیش از 15 میلیون سهم بانک صادرات ایران را خریداری کرد که 140 میلیون سهم آن را به فروش رساند.

در پایان این گزارش می افزاید، همانطور که از معاملات سهامداران حقوقی طی مدت مورد بررسی مشخص است، سهامداران گروه بانکی، پتروشیمی و ساختمانی از جمله سهامدارانی هستند که طی سه روز ابتدایی معاملات هفته جاری در سهام زیر مجموعه های خود فعال بودند و نقش نسبتاً پر رنگی در روند معاملات آنها داشتند.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.
https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۰۲ دی ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۵
کاغذ پاره های این غربی ها و امریکایی ها کار دست نخبگان ما داده است بطوری که قادر به اداره مملکت نیستیم و این در حالیست که دم از اقتصاد مقاومتی میزنیم
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۰۲ دی ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۸
مطابق معمول سهام ارزنده هست.... شاید هم ارزنده تر بشن