بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۰۲ دی ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۸
مدیر عامل کارگزاری جهان سهم عنوان کرد:

بعد از برجام نوبت به ابهامات سطح میانی رسیده است

در شرایط فعلی که پارامترهای متفاوت و متغیرهای زیادی در اقتصاد کشور در حال تغییر است، نمی توان تحلیل کاملی از وضعیت بازار و صنایع ارائه کرد، اما بعد از رفع این ابهامات و مشخص شدن بودجه سال 95 و سیاست های دولت، می توان دورنمای شفاف تری ارائه کرد و فعالان بازار نیز راحت تر اقدام به تصمیم گیری در خرید سهام مورد نظرشان کنند.
کد خبر : ۱۵۸۵۴۷
نویسنده :
یارمحمدی
ابهاماتی که بر اقتصاد و به تبع آن بر بازار سرمایه، سایه افکنده بود به تدریج در حال برطرف شدن است، به طوریکه در حال حاضر ابهامات سطح کلان و بین المللی یا همان مسأله توافق هسته ای و لغو تحریم ها تا حدود زیادی از بین رفته و نوبت به چالش های میانی رسیده است.

مدیر عامل کارگزاری جهان سهم ضمن بیان این مطلب در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز اظهار داشت: بعد از حل شدن ابهامات اساسی در سطح بین المللی، اکنون منتظر تعیین تکلیف مشکلات سطح میانی اقتصاد، مثل بودجه سال آینده، روشن شدن اهداف برنامه ششم توسعه، نرخ خوراک پتروشیمی ها و چالش های پیش روی پالایشگاه ها هستیم. تا با رفع آنها شرکت های فعال و بنگاه های اقتصادی تکلیف خود را در برآورد سود و ایجاد درآمد سال های آتی بدانند و چشم اندازشان روشن شود.

فرشید اردبیلیون جهانی در ادامه افزود: در شرایط فعلی که پارامترهای متفاوت و متغیرهای زیادی در اقتصاد کشور در حال تغییر است، نمی توان تحلیل کاملی از وضعیت بازار و صنایع ارائه کرد، اما بعد از رفع این ابهامات و مشخص شدن بودجه سال 95 و سیاست های دولت، می توان دورنمای شفاف تری ارائه کرد و فعالان بازار نیز راحت تر اقدام به تصمیم گیری در خرید سهام مورد نظرشان کنند.

وی با اشاره به نوسانات روزهای اخیر بورس عنوان کرد: این روزها شاهد حرکت دسته جمعی و افت قیمت اکثر سهام شرکت های فعال در بازار به دنبال افت قیمت جهانی نفت و پالایشگاه ها هستیم، در همین ارتباط نکته ای که بارها از تحلیلگران در خواسته داشته ام تا به آن توجه کنند، صندوق های سرمایه گذاری است که در صنعت پالایشگاهی در آمریکا و دیگر بازار های پیشرفته فعالیت دارند، می باشد. این صندوق ها در شرایط فعلی که افت قیمت نفت در بازار های جهانی را شاهد هستیم سود ده بوده و حتی برخی دیگر از این صندوق ها علاوه بر پالایشگاه ها که در دیگر صنایع نیز فعالیت دارند با فاصله زمانی 30 یا 40 روزه با کاهش قیمت نفت، درآمد خوبی داشته و از این فرصت استفاده مناسب می کنند.

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه سخنان خود با اشاره به صنعت پالایشگاهی در ایران و ابهامات آن عنوان کرد: با توجه به عملکرد صندوق هایی که به آنها اشاره کردم سوالی که در رابطه با صنعت پالایشگاهی ایران به وجود می آید این است که چرا آنها با افت قیمت نفت، سود می بردند اما پالایشگاه های ما با کاهش سودآوری و قیمت همراه می شوند؟ به نظر من دلیل اصلی این موضوع سیاست ها و رابطه مبهم میان وزارت نفت، شرکت ملی پالایش و پخش و پالایشگاه ها می باشد چرا که تأثیری که کم شدن قیمت نفت خام بر تمامی پالایشگاه های دنیا دارند باید یکسان باشد. پس بنا بر این از طرف وزارت نفت باید این معما حل شود.

جهانی در خاتمه در رابطه با چشم انداز عملکرد بازار سرمایه گفت: یکی از مهمترین عوامل تأثیر گذار بر سرمایه گذاری افراد، ریسکی است که سرمایه آنها را تهدید می کند، در شرایط فعلی با توجه به رکود اقتصادی حاکم بر کشور این ریسک در سطوح بالایی قرار گرفته است و این امر بر سرمایه گذاری فعالان اقتصادی اثر خود را گذاشته است. اما در خصوص چشم انداز بازار همانطور که عنوان شد، با توجه به رفع شدن ابهامات سطوح مختلف در آینده ای نزدیک قطعاً بنگاه های اقتصادی عملکرد بهتر و شفافیت اطلاعات بالاتری برای سال آینده خواهند داشت و بازار سرمایه نیز با فرض کاهش این ریسک ها می تواند رشد و رونق را تجربه کند.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.
https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۰۲ دی ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۹
زنگنه گفت: قیمت خوراک را برای مدت 10 سال آینده تعیین کرده‌ایم و طی این مدت نیز بدون تغییر خواهد بود.
هدی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۰۲ دی ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۳
دوستان در خرید کنتور خیلی دقت بفرمایید طمع نکنید؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۰۲ دی ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۲
بالاخره دولت سراغ بازار بورس براي كاسبي هم كه شده خواهد آمد.
بازار سه روز مثبت بشه مردم هجوم ميارن
فرهاد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۰۲ دی ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۸
جواب کاملا مشخصه، دولت بدلیل کمبود بودجه وزارت نفت را مسئول این کرده که بیاید توسط پالایش و پخش سود پالایشگاههایی که مثلا خصوصی شده اند و متعلق به سهامدارانشان است را با قیمت گذاریهای دستوری و اجباری روی خوراک و محصولات پالایشگاهها بردارند و ببرند و فقط به مدیران پالایشگاهها که از جیب سهامداران بذل و بخشش میکنند پاداشهای کلان بدهند تا دلایل مزخرف ببافند و تحویل سهامدارنشان بدهند!!! نمیدونم اگه بخواهیمبرای این کار دولت و ووزارت نفت و مدیران پالایشگاهها یک اسم مناسب پیدا کنیم چه اسمی انتخاب کنیم؟!!! به نظر شما اسم این کار را چی میشه گذاشت؟!! باید از فقها هم یک نظرخواهی بکنیم!!!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۰۲ دی ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۲
نه خیر اقاجان مشکل از ریشه است و ان هم خود ملت
ایینستین
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۰۲ دی ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۵
بروید اقا یک فکر اساسی بکنید برای خوتان و این مملکت و اقتصاد این مملکت
سعید
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۰۲ دی ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۸
دولت روحانی فقط به فکر رابطه با امریکاست و توان مدیریت شرایط بحرانی رو نداره.
حتی نمی تونه بورس رو مدیریت کنه !
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۰۵ دی ۱۳۹۴ - ۰۰:۱۱
جاذارد از شهردار منطقه 22تشکر کرد با وجود بکرسی نشستن بر جام هنوز قیمت های اجناس بازار روز ها قیمت عهد عتیق است در صورتی که سوپر ها مغازه دار ها جماعت میوه وسبزی فروش ولبنیاتی والبسه وغیره مسابقه ارزان فروشی راه انداحته اند ومردم رغبتی به خرید از بازار روز که اجناس ومیوه درجه 3رابا نرخ درجه یک را بجماعت ساذه لوح قالب میکنند ندارند