بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
پنجشنبه ۰۳ دی ۱۳۹۴ - ۰۶:۵۱
کد خبر : ۱۵۸۵۷۷

گروه مسکن ، هاجر شادمانی: تجربه روز اول پرداخت وام 70 میلیونی خرید مسکن در فرابورس نشان داد، یک گروه از تقاضای مصرفی که در ماه‌های آبان و آذر اقدامات اولیه اما عملی برای به خرید مسکن را انجام داده بودند، در عمل به پیشواز دریافت تسهیلات جدید رفتند؛ به طوری‌که روز سه‌شنبه گذشته این گروه رتبه بیشترین خریداران اوراق وام مسکن را به خود اختصاص دادند.



اطلاعاتی که «دنیای اقتصاد» روز گذشته از فرابورس دریافت کرد، مشخص می‌کند در روز سه‌شنبه به عنوان روز اول پرداخت وام 70میلیونی در قالب اوراق، بیشترین خریداران اوراق جدید کسانی بودند که چند روز یا چند هفته قبل‌تر بخشی از پروسه خرید آپارتمان را با تنظیم قولنامه و به امید دریافت وام جدید انجام داده‌اند و هم‌اکنون برای تکمیل فرآیند معامله، پرداخت بهای کل و صدور سند، اقدام به دریافت تسهیلات جدید کرده‌اند. این در حالی است که به اعتقاد مسوولان نظارت بر معاملات خرید وفروش اوراق وام مسکن، در روز اول پرداخت تسهیلات، استقبال خوبی از اوراق 70 میلیونی وام صورت گرفته که عمده متقاضیان این اوراق کسانی بودند که طی دو ماه گذشته، تقاضای خود را تا مرحله انجام معامله جلو برده و در واقع به پیشواز دریافت وام رفته‌اند.


استقبال زودهنگام از خرید اوراق تسهیلات 70 میلیونی مسکن، پیش‌تر و در جریان اعلام آمار حجم معاملات آپارتمان مربوط به آبان و آذر قابل انتظار بود. در آبان ماه، حجم خرید آپارتمان در تهران در مقایسه با مهر ماه 4/ 4 درصد افزایش یافت. این در حالی است که طی 4 ماه قبل از آن یعنی از ابتدای تیر تا انتهای مهر، تغییرات رشد ماهانه حجم معاملات مسکن، منفی بوده است. افزایش استقبال از خرید اوراق تسهیلات جدید مسکن علاوه‌بر تاثیر بر افزایش حجم معاملات، منجر به افزایش حدود 10درصدی قیمت اوراق مسکن شده که این افزایش، نرخ هر فقره اوراق 500هزار تومانی را از 62 هزار تومان در پایان مهرماه به 69 هزار تومان در اواخر آبان رساند. روز سه‌شنبه به عنوان اولین روز پذیرش اوراق تسهیلات جدید در بانک مسکن برای پرداخت وام 70 میلیونی، قیمت هر فقره اوراق 500 هزار تومانی به مرز 73 هزار تومان رسید.


با این حال، رئیس اداره ابزارهای نوین مالی فرابورس این میزان افزایش قیمت اوراق وام خرید مسکن تحت تاثیر جو روانی ناشی از افزایش میزان وام را طبیعی عنوان کرد و گفت: این افزایش حداقل تا پایان سال به دو علت نمی‌تواند چندان محسوس و غیرمنطقی باشد. علیرضا توکلی روز گذشته به «دنیای اقتصاد» اعلام کرد: به‌طور قطع تجربه جهش قیمت اوراق وام مسکن که در نیمه اول سال 93 قیمت هر فقره اوراق 500 هزار تومانی را به مرز 100 هزار تومان رساند، به دو دلیل عمده مجددا تکرار نخواهد شد. وی توضیح داد: یکی از دلایل عمده افزایش قیمت اوراق وام خرید مسکن در سال گذشته سطحی بودن عمق رکود معاملات مسکن در آن زمان و در نتیجه وجود تقاضا برای اوراق بود. این در حالی است که هم‌اکنون عمق رکود در بازار معاملات مسکن به حدی است که تقاضای موجود نمی‌تواند عملا باعث افزایش محسوس نرخ اوراق شود. توکلی ادامه داد: حرکت صعودی قیمت اوراق تا مرز 100 هزار تومان در زمانی اتفاق افتاد که وام خرید مسکن از 20 به 45 میلیون یعنی به میزان بیش از دو برابر افزایش پیدا کرد، بنابراین جذابیت خاصی برای متقاضیان در بر داشت؛ اما هم‌اکنون افزایش مبلغ وام از 45 به 70 میلیون نمی‌تواند جذابیتی مشابه افزایش سال گذشته را برای تحریک قیمت اوراق به دنبال داشته باشد.


اشتراک گذاری :
ارسال نظر