بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۰۵ دی ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۶
با گذشت بیش از یک ماه از زمان اعطای وام خرید خودرو بررسی شد:

با تسهیلات اعطایی به خودروسازان چند صنعت احیا می شد؟

اگر راهکارهای دولت برای تحریک تقاضا در خصوص سایر صنایع اجرایی می شد، به طور قطع تبعات مثبت مختلفی را برای صنایع و اقتصاد کشور برجای می گذاشت و با مبالغ حتی کمتر از آن بسیاری از صنایع از مرداب بدهی و ورشکستگی رها می شدند و از تعطیلی بسیاری از کارخانجات تولیدی و بیکاری کارکنان آن جلوگیری به عمل می آمد.
کد خبر : ۱۵۸۶۶۲
نویسنده :
جمشیدی
بسته اقتصادی دولت برای خروج غیر تورمی از رکود در حالی طی اوایل آبان ماه امسال ارائه شد که در آن توجه ویژه ای به تحریک تقاضا برای خرید خودرو شده بود تا با اعطای تسهیلات ویژه به خرید خودرو جان تازه ای به صنعت پیشروی کشور و اقتصاد بخشیده شود، حال آنکه به نظر می رسد به دلایل مختلف دولت به اهداف کلان در تدوین این بسته و حمایت از صنعت خودرو دست نیافت و خودروسازان آن طور که باید و شاید از تسهیلات ویژه خودرو در راستای توسعه و پیشرفت صنعت بهره نبردند.

بر اساس گزارش بورس نیوز، سیاست های دولت برای کنترل نرخ تورم و امید و انتظار مردم برای کاهش قیمت فروش کالاها ناشی از رفع تحریم های بین المللی رکود عمیقی را در اکثر صنایع ایجاد نمود و شرایط نابسامانی را در بازار فروش محصولات به وجود آورد که در پی عدم چاره اندیشی دولت در این خصوص بسیاری از صنایع وکارخانجات به ورطه ورشکستگی کشانده شدند و روز به روز بر زیان آنها افزوده شد؛ این شرایط در حالی بر اغلب صنایع همچون سیمان، کاشی و سرامیک، فولاد و کشاورزی حکمفرما بوده و صاحبان صنایع با مشکلات متعدد و هزینه بالای تولید ناشی از رشد قیمت مواد اولیه، دستمزد و انرژی دست و پنجه نرم می کنند که در بسته اقتصادی دولت برای خروج غیر تورمی از رکود و حتی نامه ارسالی چهار وزیر به رییس جمهور مبنی بر هشدار در خصوص وجود رکود عمیق در اقتصاد کشور به وضعیت خودوسازان و زیان انباشته 4200 میلیارد تومانی آنها و نیز انباشت بیش از 100 هزار خودرو در انبارهای کارخانجات خودروسازان اشاره ویژه ای شده بود و از این رو دولت به داد صنعت خودرو که با چالش کمپین نخریدن خودرو مواجه شده بود، رسید و راهکاری را ارائه کرد که با تحمیل هزینه قابل توجه به دولت و بانک مرکزی تنها به موجب فروش خودروهای انباشت شده در انبارهای خودروسازان شد و دردی از صنایع و اقتصاد کشور که در قعر رکود فرو رفته بودند، دوا نکرد. چرا که در حالی بانک مرکزی متعهد پرداخت وام خرید خودرو به میزان 80 درصد از قیمت خرید آن تا سقف 25 میلیون تومان برای 110 هزار دستگاه شد که این امر هزینه ای بالغ بر 2750 میلیارد تومان را برای دولت در بر داشت.

مبلغ هنگفتی که به اعتقاد بسیاری از کارشناسان اقتصادی و صاحبان صنایع، دولت می توانست با یک سوم مبلغ مذکور نه تنها مطالبات برخی از صنایع را بپردازد بلکه مبالغی را برای احیای صنایع و خروج از وضعیت رکودی فعلی اختصاص دهد. آنچنان که در پی انتشار خبر اعطای وام خرید خودرو بسیاری از صنایع همچون سیمان و دامداری از رفتار دولت انتقاد کردند و در این بین برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی با تولیدکنندگان هم صدا شدند.

حال آنکه با گذشت بیش از یک ماه از زمان اجرایی شدن طرح وام خرید خودرو که علیرغم تصور عمومی با استقبال قابل توجه مردم مواجه شد و ظرف پنج روز آمار فروش خودرو از سوی شرکت های ایران خودرو و سایپا از مرز 110 هزار دستگاه عبور کرد و حتی به 130 هزار دستگاه رسید، به نظر می رسد خودروسازان اکنون حرفی برای گفتن در خصوص توسعه صنعت ندارند و وام خرید خودرو هربه ای برای خالی شدن انبارهای آنها بوده و از این پس برنامه جدی برای افزایش تولید و کیفیت محصولات آنها وجود ندارد؛ به عبارتی مشخص نیست که مبالغ حاصل از فروش همان 110 هزار دستگاه متعهد شده توسط بانک مرکزی برای چه مقاصد و اهدافی از سوی خودروسازان به کار گرفته شده است، آیا 2750 میلیارد تومانی که به جیب خودروسازان داخلی رفته برای اجرای طرح های توسعه ای و سرمایه گذاری استفاده شده یا این مبالغ صرف امور جاری شرکت و پرداخت بخشی از بدهی های هنگفت آنها شده است؟

در این شرایط آنچه که مسلم به نظر می رسد این است که اگر راهکارهای دولت برای تحریک تقاضا در خصوص سایر صنایع اجرایی می شد، به طور قطع تبعات مثبت مختلفی را برای صنایع و اقتصاد کشور برجای می گذاشت و با مبالغ حتی کمتر از آن بسیاری از صنایع از مرداب بدهی و ورشکستگی رها می شدند و از تعطیلی بسیاری از کارخانجات تولیدی و بیکاری کارکنان آن جلوگیری به عمل می آمد. بطوریکه به نظر می رسد دولت نقشه راه مدونی برای خروج از رکود اقتصادی به ویژه وضعیت نابسامان خودروسازان تدوین نکرده و با ارائه راهکار افزایش سقف وام خرید خودرو به شکستن کمپین نخریدن خودرو و گذر از وضعیت فعلی بسنده کرده است.

از سوی دیگر با بررسی اجمالی و مقایسه میزان تسهیلات اعطایی برای خرید خودرو با ارزش بازار شرکت ها و صنایع در بورس در می یابیم که اگر این تسهیلات برای بهبود وضعیت بازار سرمایه صرف می شد بسیاری از صنایع مطرح بورسی احیا می شدند. آنچنان که 2750 میلیارد تومان تسهیلات اعطایی به خودروسازان معادل ارزش بازار بزرگترین هلدینگ پتروشیمی در بازار سرمایه یعنی هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس به مبلغ 2650 میلیارد تومان محاسبه می شود که دولت می توانست بودجه وام خرید خودرو را برای بهبود وضعیت صنایع مختلف همچون پتروشیمی به عنوان صنعت دارای مزیت رقابتی کشور یا هر صنعت دیگری که برای توسعه و پیشرفت حرف های زیادی برای گفتن دارند، به کار ببرد؛ اما کمبود نقدینگی و فرو رفتن در رکود مانع از آزاد شدن پتانسیل های آنها شده است.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.
https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۰۵ دی ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۵
آسیاب به نوبت
گر صبر کنی ز غوره حلوا سازی
همین که دولت هیجانی کار نمی کند خیلی خوب است
ناشناس
شنبه ۰۵ دی ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۲
با این تصمیمات من درآوردی شان , ته مانده ی اقتصاد را هم به نابودی کشاندند!!!
یاحق
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۰۵ دی ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۰
بسمه تعالی
مهم اینه خیلی ها که پشت پرده هستند متنفعه شدند....
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۰۵ دی ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۱
فقط ایجاد آلودگی هوا
ناشناس
ROMANIA
شنبه ۰۵ دی ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۴
از رده خارج کردن خودروهای فرسوده و نوسازی خودروهای اسقاطی