بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۶ دی ۱۳۹۴ - ۰۷:۱۹
کد خبر : ۱۵۸۷۱۵
گروه بورس، فاطمه اسماعیلی: بورس تهران اولین روز معاملات هفته جاری را با رشد 16 واحدی به پایان رساند. این در حالی بود که شاخص کل یک ساعت قبل از پایان معاملات منفی بوده و تا 61 هزار و 354 واحد نزول کرده بود. بازار سهام در این روز همسو با تداوم حمایت حقوقی‌ها، شاهد تکاپوی معامله‌گران در میان شرکت‌های کوچک و با سهام‌ شناوری پایین در بازار دوم بورس بود. به نظر می‌رسد حفظ کف قیمت 61 هزار واحدی موجب شده است حقوقی‌ها بیش از گذشته وارد بازار شوند. از طرفی کاهش تعداد فروشندگان خود سیگنالی را به وجود آورده است تا قیمت‌ها برای ریزش بیشتر مقاومت کنند. به عبارت دقیق‌تر، خریدارانی که در کمین قیمت‌های پایین در روزهای ماقبل، سفارش خرید در قیمت‌های مجاز پایین (منفی 5 درصد روزانه) می‌دادند، طی معاملات روز گذشته، کمتر توانستند سهامی را به مالکیت خود درآورند بنابراین نشانه‌هایی مبنی بر رسیدن قیمت‌ها به کف و حمایت سطح 61 هزار واحدی میان معامله‌گران مشاهده می‌شد و به اصطلاح فروشنده‌های بازار کم شده بودند.





«دنیای اقتصاد» در گفت‌وگویی با ایمان مقدسیان، کارشناس بازار سرمایه به بررسی تحولات روز گذشته تالار شیشه‌ای پرداخت. وی گفت: روز گذشته بازار در سهم‌های کوچک و متوسط روند رشدی را طی کرد که این موضوع در تداوم بازار روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه بود.مقدسیان ادامه داد: در روز شنبه گروه سنگی و مواد غذایی به جز قند و شکر، سهم‌های خاصی همچون فروش زمین و همچنین کنتورسازی و شرکت کربن ایران مورد توجه قرار گرفتند که البته از لحاظ وزنی قابل توجه نبودند اما در نهایت طی چند روز گذشته تا حدودی تاثیر مثبت خود را بر بازار سرمایه گذاشته‌اند.

وی با بیان اینکه حجم معاملات در این روز افزایش معناداری پیدا نکرد، اظهار کرد: به نظر می‌رسد در روزهای آینده با توجه به کاهش آرام نرخ بهره به ویژه نرخ بهره بین بانکی شاهد رشد بازار به خصوص در شرکت‌های کوچک و متوسط و بعد از آن در شرکت‌های بزرگ باشیم که البته این رشد تنها در بخشی از بازار رخ می‌دهد و امکان بهبود وضعیت وجود دارد.کارشناس دیگر بازار سرمایه نیز با بیان اینکه بورس در روز شنبه بهتر از روزهای قبل بود، گفت: روز گذشته شاهد افزایش حجم معاملات در برخی نمادها بودیم که به دنبال آن جو روانی حاکم بر بازار اندکی بهبود پیدا کرد.علیرضا مستقل در ادامه اضافه کرد: به نظر می‌رسد کاهش نرخ سود بانکی که به مرور در حال رخ دادن است، به علاوه انتظار رفع تحریم‌ها در روزهای آینده تاثیر مثبتی روی معاملات این روز بازار سرمایه گذاشته است.

وی توضیح داد: طی بررسی‌های انجام شده طی هفته‌های گذشته نرخ بهره بین بانکی به 20 درصد رسیده است که انتظار می‌رود تا 18 درصد نیز کاهش پیدا کند که این موضوع خود موجب مثبت شدن فضای روانی حاکم بر بازار شده است. وی با بیان اینکه امروز شاهد فعالیت بیشتر حقوقی‌ها بودیم، افزود: در حال حاضر فضایی ایجاد شده است که حقوقی‌ها سعی در حفظ کف 61 هزار واحدی دارند که کاهش نرخ بهره و همچنین پایین آمدن قیمت‌ها نیز باعث جذاب‌تر شدن بازار برای حقوقی‌ها شد. مستقل در پایان خاطرنشان کرد: به اعتقاد من تا پایان سال شاهد شیب ملایم صعودی بازار خواهیم بود که اگر نقدینگی وارد بازار شود، خود عاملی محرک برای افزایش این شیب صعودی خواهد بود. ورود بودجه دولت به بازار نیز می‌تواند عاملی موثر برای بهتر شدن روند فعلی بورس باشد.

در بازار روز شنبه چه گذشت؟
نماگر کل شاخص بازار سرمایه روز گذشته با رشد 03/ 0 درصدی به سطح 61 هزار و 626 واحد رسید تا تغییر محسوسی را نسبت به آخرین روز هفته گذشته شاهد نباشیم. همچنین در ادامه سه شاخص قیمت (وزنی–ارزشی)، کل (هم‌وزن) و قیمت (هم‌وزن) نیز به ترتیب با رشد 03/ 0، 19/ 0 و 19/ 0 درصدی همراه بودند. طی معاملات روز گذشته نماد معاملاتی سه شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی با 51 واحد، ملی صنایع مس ایران با 16 واحد و فولاد خوزستان با 11 واحد بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص کل بورس گذاشتند.در عین حال نماد معاملاتی فولاد مبارکه اصفهان با 18 واحد، پالایش نفت اصفهان با 17 واحد و گسترش نفت و گاز پارسیان با 14 واحد کاهش بیشترین تاثیر منفی را در برآورد این نماگر برجا گذاشتند. علاوه بر این طی معاملات روز گذشته، نماد معاملاتی شرکت‌های فرآورده‌های غذایی و قند چهارمحال، پالایش نفت لاوان، فنرسازی زر و تولید محور خودرو، از سوی ناظر بازار سهام متوقف و در مقابل نماد معاملاتی اوراق اجاره شرکت واسط مالی تیر یکم در نماد (صبوتا) بازگشایی شد.از سوی دیگر بیشترین حجم معاملات را کالسیمین، بانک خاورمیانه، بانک ملت، بانک صادرات ایران، ایران خودرو دیزل، سرمایه‌گذاری پارس توشه، بانک تجارت، سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی، حق تقدم فولاد مبارکه اصفهان و پست بانک به نام خود ثبت کردند.

در بازار روز گذشته به ترتیب نمادهای قند شیرین خراسان، سایپا شیشه، قند مرودشت و صنایع جوشکاب یزد با بییشترین افزایش قیمت همراه شدند و در مقابل نمادهای لنت ترمز ایران، کشاورزی و دامپروری مگسال، ایران خودرو دیزل و سیمان صوفیان بیشترین کاهش قیمت را داشتند. علاوه بر این نمادهای مشارکت شهرداری سبزوار، کنتورسازی ایران و لوله و ماشین‌سازی ایران طولانی‌‌ترین صف‌های خرید را داشتند و سنگین‌ترین صف‌های فروش نیز به نمادهای گروه دارویی سبحان، تهران شیمی و سیمان اصفهان رسید. همچنین حجم و ارزش معاملات روز گذشته حرکت صعودی در پیش گرفتند به‌طوری‌که حجم معاملات با رقم بیش از 473 میلیون سهم، 30 درصد و ارزش معاملات با 938 میلیارد ریال، 16 درصد رشد را به ثبت رساندند. اوراق تسهیلات مسکن در این روز در همه نمادها با افت قیمت مواجه و در محدوده 680 تا 724 هزار ریال معامله شدند و به این ترتیب، نرخ سود واقعی وام آنها به 5/ 22 درصد کاهش یافت. اسناد خزانه اسلامی «اخزا1» نیز در فرابورس به قیمت 95 هزار و 645 تومان معامله شدند تا نرخ سود موثر آنها تا سررسید به کمتر از 25 درصد برسد.


اشتراک گذاری :
ارسال نظر