بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۶ دی ۱۳۹۴ - ۰۷:۲۰
کد خبر : ۱۵۸۷۱۶
گروه بورس، هدیه لطفی: بورس تهران که نزدیک به دو سال است به واسطه رکود اقتصادی و سایه سنگین آن بر اغلب صنایع کشور با رکود معناداری دست و پنجه نرم می‌کند، این روزها نیز به واسطه تداوم افت قیمت نفت و تاثیر آن بر صنایع مرتبط تحت فشار مضاعفی قرار گرفته و بی‌توجه به انتشار اخبار مثبت از رفع قریب‌الوقوع تحریم‌های هسته‌ای، ریزش‌های متوالی را تجربه می‌کند یا در زمان رشد نیز افزایش آن بسیار اندک و ناچیز است به‌طوری‌که در جریان معاملات دیروز هر چند شاخص با افزایش 2/ 16 واحدی روبه‌رو شد اما همچنان در کانال حمایتی 61 هزار واحدی باقی ماند.





در جریان معاملات روز گذشته صنعت بانکداری با جابه‌جا‌یی بیش از 134 میلیون سهم به ارزش 3/ 221 میلیارد ريال بیشترین حجم و ارزش معاملات دیروز را به خود اختصاص داد. همچنین در مجموع دیروز از 37 صنعت فعال بورسی، 18 صنعت با بازدهی مثبت، 16 صنعت با بازدهی منفی و 3 صنعت دیگر نیز بدون تغییر بودند که در این راستا شاخص گروه ابزار پزشکی، قند و شکر با ثبت بازدهی روزانه بیش از 4 درصدی به‌عنوان برترین صنایع شناخته شدند و در مقابل گروه زراعت با زیان 11/ 4 درصدی، دباغی با زیان 11/ 2 درصدی و فرآورده‌های نفتی با زیان 28/ 1 درصدی به‌عنوان ضعیف‌ترین صنایع در روز گذشته شناخته شدند. در این میان سه گروه منسوجات، انتشار، چاپ و تکثیر و همچنین استخراج نفت و گاز بدون تغییر نسبت به روز قبل به کار خود پایان دادند. گروه شیمیایی نیز از جمله صنایع منفی در بازار دیروز بود که تحت تاثیر اخبار منتشره درخصوص تعیین نرخ خوراک با نوسان مواجه شده که ماحصل آن زیان 1/ 0 درصدی شاخص این گروه در روز گذشته و 7/ 0 درصدی در هفت روز اخیر است، اما همچنان این صنعت سود 9/ 10 درصدی را از ابتدای سال تا کنون برای سهامداران خود به همراه داشته است.

به گزارش «دنیای اقتصاد»، بازار سهام در حالی روزهای زمستان 94 را سپری می‌کند که این روزها بیش از نوسانات قیمت نفت و دلار یا برداشته شدن تحریم‌ها از یکسو و همچنین کمبود نقدینگی از سوی دیگر، متغیر نرخ خوراک و ابهامات موجود در این زمینه بیش از هر چیز دیگر بر این بازار سایه افکنده است و با تداوم این سردرگمی برای تعیین نرخ نهایی خوراک نه تنها سرمایه‌گذاران بلکه مدیران شرکت‌های پتروشیمی نیز در بلاتکلیفی به سر‌می‌برند؛ دقیقا 2 سال پیش و در زمستان 92، افزایش ناگهانی نرخ خوراک پتروشیمی‌ها صورت گرفت و با تصویب نرخ 13 سنت برای هر مترمکعب خوراک گاز پتروشیمی‌ها در مجلس، سهامداران حیرت‌زده شدند که به این ترتیب ابهامات در صنعت پتروشیمی آغاز شد. 

اما سال گذشته مجلس برای حل این مساله فرمولی را به تصویب رساند تا شاید پایانی برای این کشمکش و ابهامات باشد اما با گذشت زمان زیادی از تصویب قانون مزبور، همچنان نرخ خوراک گاز پتروشیمی‌ها مشخص نشده که در آخرین اظهارات رئیس سازمان بورس تلویحا به این موضوع اشاره کرده که فرمول جدید نرخ خوراک پتروشیمی نهایی شده و مصوبه دولت به زودی از سوی وزیر نفت متناسب با اختیارات قانونی ابلاغ خواهد شد. به گفته فطانت، این فرمول بر اساس میانگین وزنی نرخ گاز خانگی، گاز وارداتی و گاز صادراتی تعیین شد و البته برخی تخفیف‌ها نیز در این قانون پیش‌بینی شده است.

فطانت تلویحا به تعیین قیمتی کمتر از رقم‌های اعلام شده برای نرخ خوراک پتروشیمی اشاره کرد. این در حالی است که وزیر نفت در جلسه‌ای که با نمایندگان بخش خصوصی داشت، خوراک پتروشیمی را بدون محاسبه ارزش ذاتی گاز و تنها با محاسبه قیمت استخراج و انتقال و... بین ١٢ تا ١٥ سنت اعلام کرد؛ زنگنه، اردیبهشت ماه امسال مخالفتش با نرخ خوراک ارزان پتروشیمی را صراحتا اعلام و تاکید کرد هدف ما این است که صنعت پتروشیمی روی پای خود بایستد و با رانت ادامه حیات ندهد. او حتی از حضور بخش خصوصی و رایزنی برای تعیین نرخ‌ها نیز خبر داد و گفت این نرخ‌ها باعث می‌شود آنها که قادر به فعالیت نیستند از چرخه خارج  شوند.

پتروشیمی‌ها در دوئل نرخ خوراک
در این راستا عباس شعری مقدم مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی نیمه آذرماه امسال نیز تاکید کرد باید فرمول تعیین قیمت خوراک پیش از برگزاری همایش بین‌المللی انرژی انجام شود و گفت: باید این فرمول تا قبل از ٢٢ و ٢٣ آذر ماه ابلاغ شود وی همان زمان ابلاغ این فرمول در روزهای منتهی به ٢٠ آذر را پیش‌بینی کرده بود اما این مهم نیز مانند سایر تاریخ‌هایی که تعیین شده بود، تحقق نیافت تا انتظار برای ابلاغ فرمول خوراک پتروشیمی از یک سال و نیم فراتر رود. با این حال قرار است این هفته قیمت خوراک اعلام شود و امیدواریم که سرانجام با اعلام نهایی این نرخ،انتظارها به سر‌آید و تکلیف پتروشیمی و سهامدار با این موضوع لاینحل برای همیشه مشخص شود.

در گزارش تهیه شده توسط «تجارت فردا»، به بررسی 3 سناریوی قیمتی 10سنت،8 سنت یا عدم تغییر (13 سنت) قیمت برای نرخ خوراک پتروشیمی پرداخته شده که تاثیر هر کدام از سناریوهای مزبور را بر روند بهای تمام شده خوراک و بودجه و تغییر سود سهام شرکت‌های این گروه مورد بررسی قرار داده است؛ بر این اساس در بین پتروشیمی‌های بازار سرمایه 6 مجتمع پتروشیمی شیراز، پردیس، خراسان، کرمانشاه، فن آوران و زاگرس خوراک گاز طبیعی مصرف می‌کنند که به‌صورت مستقیم نرخ‌گذاری بر آنها تاثیر دارد. البته سایر پتروشیمی‌ها هم که گاز ترش یا گاز مایع یا... مصرف می‌کنند از این نرخ‌گذاری تاثیر می‌پذیرند اما به‌صورت مستقیم این 6 شرکت می‌توانند اثر مثبت از کاهش نرخ یا منفی از افزایش آن در سودسازی خود داشته باشند. 

همان‌طور که می‌دانیم چون گاز طبیعی به‌عنوان خوراک وارد خط تولید این شرکت‌ها می‌شود و ماده اولیه آنها به شمار می‌رود تغییر آن در سرفصل بهای تمام شده پتروشیمی‌ها اثرگذار است، به این ترتیب مشاهده می‌شود پتروشیمی‌هایی که محصول عمده تولیدی آنها متانول است، نظیر پتروشیمی زاگرس به شدت از تغییرات نرخ خوراک متضرر می‌شوند؛ زیرا در این پتروشیمی‌ها، سهم نرخ خوراک در هزینه تولید بسیار بالا است. این در حالی است که اوره‌سازان کمتر از این منظر متضرر می‌شوند. به این ترتیب مشاهده می‌شود که در سناریوی نرخ خوراک 8 سنتی، پتروشیمی شپدیس با بیشترین کاهش هزینه مواجه خواهد شد، اما با توجه به پیش‌فرض‌های موجود در صورت‌های مالی شرکت‌ها، پتروشیمی فن‌آوران بیشترین افزایش سودآوری را شاهد خواهد بود، در میان هلدینگ‌های سرمایه‌گذاری در پتروشیمی‌ها نیز پارسان از کاهش نرخ خوراک بیشترین افزایش سود را تجربه می‌کند و در مقابل نماد پترول، به علت خوش‌بینانه در نظر گرفتن ارقام بودجه، حتی با کاهش نرخ خوراک تا سطح 8 سنت نیز با کاهش سودآوری مواجه می‌شود؛ در واقع، پایین فرض کردن نرخ تسعیر ارز عامل اصلی این وضعیت در پترول محسوب می‌شود. 

چه خبر از دیگر صنایع
بررسی دیگر صنایع فعال در بازار دیروز نشان از آن دارد که شاخص صنایع غذایی با ثبت بازدهی 05/ 1 درصدی در فهرست صنایع مثبت قرار گرفته که روز گذشته با جابه‌جا‌یی حدود 8 میلیون سهم به ارزش 7/ 15 میلیارد ريال، متوسط P/ E، 7/ 5 مرتبه را به خود اختصاص داد و به این ترتیب در فهرست صنایع فعال دیروز قرار گرفت که بررسی جزئیات عملکرد شرکت‌های این گروه نیز نشان از نوسان مثبت تمامی نمادها به‌جز سالمین دارد؛ غسالم در بازار دیروز نوسان منفی 24/ 0 درصدی را تجربه کرد و در مقابل نمادهای غشان، غمارگ و غشصفا با نوسان در محدوده 4 درصد، بیشترین افزایش قیمت را تجربه کردند. همچنین در این گروه غالبر با جابه‌جا‌یی 4 میلیون سهم به ارزش 1/ 5 میلیارد ريال بیشترین حجم معاملات را به‌خود اختصاص داد. کانه‌های غیر‌فلزی نیز با ثبت بازدهی 61/ 0 درصدی و رایانه با بازدهی 06/ 0 درصدی از دیگر صنایع مثبت در بازار دیروز بودند که در گروه کانه‌های غیر فلزی با افزایش قیمت پنج نماد از جمله کاذر، کگاز، کساپا، کرازی و کخاک روبه‌رو‌ بودند، این در حالی است که کهمدا، کفرا و کپشیر با نوسان منفی در محدوده یک درصد، کاهش نرخ را تجربه کردند. در این گروه «کاذر» با داد و ستد 5/ 3 میلیون سهم و «کگاز» با جابه‌جا‌یی 1/ 2 میلیون سهم بیشترین حجم معاملات را به خود اختصاص دادند.

در گروه رایانه نیز روز گذشته تنها دو نماد ایران ارقام و خدمات انفورماتیک معامله شدند که «مرقام» با 5/ 3 درصد کاهش قیمت، معامله 166 هزار سهم به ارزش 339 میلیون ريال و در مقابل «رانفور»با 01/ 0 درصد افزایش قیمت، جابه‌جا‌یی بیش از 7 هزار سهم به ارزش 122 میلیون ريال را تجربه کردند.این در حالی است که گروه دارویی از جمله گروه‌هایی بود که هر چند اندک با نوسان منفی به کار خود پایان داد و به این ترتیب زیان 04/ 0 درصد روزانه، بازدهی مثبت 7/ 0 درصدی هفتگی و 4/ 23 درصدی از ابتدای سال را به ثبت رساند. در جریان معاملات دیروز بیشتر نمادهای این گروه با کاهش قیمت مواجه شدند که نمادهای دابور، دکیمی، دفرا، دسبحا و دامین به‌همراه 12 نماد دیگر از جمله نمادهای منفی در این صنعت بودند. این در حالی است که نمادهای والبر، دلقما، وپخش، دجابر و دیران از جمله نمادهای مثبت بودند. همچنین بیشترین حجم و ارزش معاملات این گروه به جابه‌جا‌یی بیش از 117 هزار سهم «وپخش» به ارزش 5/ 1 میلیارد ريال تعلق داشت. 

اشتراک گذاری :
ارسال نظر