بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۶ دی ۱۳۹۴ - ۰۷:۲۱
کد خبر : ۱۵۸۷۱۷
همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران دیروز در نخستین روز کاری هفته شروعی نسبتا خوب داشت و در نهایت توانست به رشد اندک 2/ 16 واحدی شاخص کل دست یابد. در بازار دیروز معامله‌گران در حالی فعالیت خود را شروع کردند که در بازار جهانی نفت، قیمت‌ها اندکی بهتر شده و از روند کاهش شدید قیمت‌ها کاسته شده بود. در این شرایط، نگاه بازار به سمت تحولات درون اقتصاد کشور و همچنین جو انتخاباتی حاکم در کشور بود که در نهایت موجب شد بازار با اندکی بهبود مواجه شود هر چند که روند انتشار گزارش‌های 9ماهه دیروز با تعدیل منفی شرکت آلومینیوم ایران چهره دیگری یافت. آلومینیوم ایران در گزارش خود سود هر سهم معادل 110تومان را به زیانی معادل 360تومان تغییر داد تا نشان از وضعیت نامناسب شرکت‌های فلزی و مواد خام داشته باشد. انتظار می‌رود سال آینده نیز شرکت‌های فلزی و مواد خام بورس همچنان درگیر شرایط بد امسال خود باشند.در گروه شرکت‌های بازرگانی دیروز شرکت قاسم ایران در شفاف‌سازی از برنامه فروش یکی از املاک شرکت خبر داد و با صف خرید مواجه شد. شرکت قاسم ایران براساس گزارش شفاف‌سازی اعلام کرده که درآمدهای متفرقه پیش‌بینی شده برای سال مالی 94 عمدتا بابت فروش ساختمان قدیم شعبه گرگان این شرکت است.





در گروه غذایی دیروز اعلام شد که گروه بهشهر قصد فروش دو کارخانه قند نیشابور و شکر شاهرود را ندارد.در گروه معدنی، نایب رئیس انجمن سنگ‌آهن پیش‌بینی کرد تا پایان سال حدود ۳۰ تا ۳۲ میلیون تن سنگ‌آهن در کشور تولید شود که جوابگوی نیاز داخل بوده و بعید است با روند کاهشی قیمت‌های جهانی بتوان بیش از 7 تا 8 میلیون تن صادرات انجام داد. بهرام شکوری درباره لغو تحریم‌ها در ماه جاری و تاثیر آن بر مجموعه تولید و صادرات سنگ‌آهن، به «ایسنا» گفت: اگر امروز هم تحریم‌ها برداشته شود، حتی اگر دولت مالیات نگیرد یا حقوق دولتی را صفر کند، به لحاظ اینکه زیرساخت‌های مناسب ایجاد نشده است، صادرات سنگ‌آهن در این قیمت‌ها بی‌معنا است. زیرساخت‌های مربوط به حمل‌ونقل‌ زمینی، جاده‌ای، ریلی و دریایی از فاکتورهای بسیار مهم است که تا اصلاح نشود، در قیمت‌های پایین هیچ‌گونه قدرت رقابتی را در بازار نخواهیم داشت.

وی با تاکید بر تاثیر کاهش قیمت جهانی سنگ‌آهن بر صادرات اظهار کرد: حاشیه سود سنگ‌آهن و حتی فولاد در مقاطعی بالا بود، به همین دلیل تحریم‌ها، نبود زیرساخت‌های لازم، نبود مناسبات بانکی یا نرخ بالای بهره‌های بانکی شاید اثرش را خیلی نشان نمی‌داد اما امروز که قیمت‌ها به حداقل خود رسیده است، کفایت، مدیریت و زیرساخت‌ها خود را نشان می‌دهند. شکوری با اشاره به چالش‌های حوزه سنگ‌آهن گفت: برای مثال قیمت را درخصوص سنگ‌آهن دانه‌بندی‌شده بین معادن بخش خصوصی و معادن بزرگ و شرکت‌های تولیدکننده و صادرکننده استرالیایی و برزیلی مقایسه کردیم و دریافتیم که قیمت‌های ما در معادن کاملا رقابتی است.وی ادامه داد: به دلیل نبود زیرساخت‌های مناسب در کشور، تولیدکنندگان و صادرکنندگان هزینه‌های حمل زمینی، ریلی و دریایی بالایی را پرداخت می‌کنند، درنتیجه وقتی این محصول به مبادی صادراتی می‌رسد دیگر قابلیت رقابت را با کمپانی‌های بزرگ ندارد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر