بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۶ دی ۱۳۹۴ - ۰۷:۳۱
کد خبر : ۱۵۸۷۲۲
از زمان توليد اولين خودرو بيش از يک قرن مي گذرد و در تمام اين سال ها شاهد توليد صد ها مدل خودرو از 10 ها سازنده خودرو بوديم. 

به گزارش خراسان بسياري از اين خودروها با تفاوت خيلي ناچيز با مدل هاي قبلي ساخته شده اند، اما در ميان اين تعداد بي شمار خودروهاي توليدي تنها تعداد محدودي بودند که باعث بدعت گذاري در صنعت خودرو سازي شدند.

1 – بنز موتور واگن 1985
اولين خودروي جهان. اين خودرو اولين خودرويي بود که با انگيزه شخصي ساخته شده بود. قبل از اختراع اين خودرو مردم با اسب و درشکه سفر مي کردند. اين خودرو که ظرفيت حمل دو نفر را داشت، داراي يک سيلندر چهار زمانه بود که در عقب خودرو نصب شده بود. اين خودروي اوليه داراي چرخ هاي پره اي با فرم استيل بود که به وسيله شفت هاي چوبي روي خودرو سوار ميشد.
در آن زمان برچسب قيمتي اين بنز حتي براي اغلب ثروتمدان بيش از حد گران بود. کارل بنز مخترع اين خودرو و همسر و دو فرزندش 120 مايل با آن رانندگي کردند و زماني که برگشتند، همسر کارل بنز ادعا مي کرد در هنگام خرابي به تنهايي با بند جوراب و سنجاق سر به تعمير اين خودرو مي پرداخته است.

2 – فورد مدل T مدل 1908
فورد مدل تي به سه شکل باعث تحول در صنعت خودرو شد، اولين خودرويي بود که در خط توليد ساخته مي شد، خودرويي بود که با قيمت نسبتا مناسب و براي مردم طبقه متوسط جامعه ساخته مي شد و باعث راه اندازي بازار جهاني خودرو شد. قبل از آنکه هنري فورد از خط توليد استفاده کند، خودروها بصورت دست ساز ساخته مي شدند، البته ايده و اختراع خط توليد توسط هنري فورد انجام نشده بود، اما او اولين شخصي بود که از اين ايده براي توليد انبوه خودرو استفاده کرد.
فورد اين خودرو را برخلاف ديگر خودروهاي موجود با قيمت ارزان عرضه مي کرد، بنابراين خودرو را از حالت انحصاري که مختص قشر مرفه جامعه بود درآورد و در اختيار قشر متوسط جامعه قرار داد، حتي فورد مدل تي براي مردم ديگر کشورها بدون هزينه حمل و نقل ارسال مي شد. همه اين دلايل فورد مدل تي را به يک اسطوره در صنعت جهان تبديل مي کند.

3 – کديلاک تورينگ اديشن 1912
برند کديلاک در آغاز توسط هنري فورد تاسيس شد، اما صاحب اين برند که يک راننده مسابقه اي بود بعد از يک مشاجره اين کمپاني را ترک کرد. کمپاني مسير پيشرفت را ادامه داد و در سال 1912 يکي از تاثيرگذار ترين خودروهاي تاريخ اين صنعت را عرضه کرد؛ کاديلاک تورينگ اديشن. اين خودرو کديلاک را به عنوان توليد کننده خودروهاي لوکس مشهور کرد، فقط بخاطر استفاده از استارت الکتريکي که مالک اين خودرو را از استفاده از هندل بي نياز مي کرد.
قبل توليد اين خودرو مردم براي روشن کردن خودروي خود مجبور بودند ميله اي به نام هندل را درون مجرايي که به موتور متصل است، وارد کنند و با چرخاندن هندل موتور را روشن کنند. کديلاک با ابداع اين وسيله باعث پايين آمدن آسيب هاي وارده بخاطر استفاده از هندل شد و استفاده از خودرو را براي خانم ها بسيار راحت تر کرد. به دليل دشوار بودن استفاده ار هندل براي خانم ها، کديلاک در تبليغات خود روي اين مزيت بسيار مانور مي داد.

4- بيوک Y JOB مدل 1938
بيوک با ارائه اولين خودروي کانسپت در سال 1938 وارد دنياي خودروسازي شد. جنرال موتور با ارائه اين خودرو قصد به نمايش گذاشتن قدرت طراحي و تکنولوژي کمپاني را داشت، بنابراين بيوک Y-Job را با چراغ هاي مخفي شونده، شيشه هاي برقي، دستگيره هاي در همسطح با بدنه و چند آپشن کاملا خلاقانه ديگر به نمايش گذاشت.
بيوک اين امکانات را تا اواسط دهه 50 ميلادي بر روي خودروهايش استفاده مي کرد، حتي اين طرح جلو پنجره تاکنون نيز روي خودروهاي بيوک حفظ شده است و نماد اين کمپاني محسوب مي شود.

5 – فولکس واگن بيتل 1938
کمپاني فولکس واگن در سال 1938 فولکس بيتل را توليد کرد، خودرويي کوچک، ساده، قابل اطمينان و کم خرج. بعد از جنگ دوم در سال 1945 بيتل خودرويي پر طرفدار شده بود. توليد بيتل تا سال 2003 در برزيل ادامه داشت و در کل اين خودرو 65 سال روي خط توليد بود.
بيتل پر تيراژترين خودروي جهان با تعداد بيش از 21 ميليون دستگاه است. فولکس بيتل توسط فرديناند پورشه طراحي شده که اصول طراحي آن به عنوان يک خودرو کوچک موتور عقب تا مدل هاي امروزي پورشه 911 ادامه دارد.

6- بانتام جيپ 1940
جيپ در واقع توليد کمپاني آمريکايي بانتام bantam در ايالت پنسيلوانيا است.اين خودرو ساده که بصورت دو ديفرانسيل توليد مي شد در سال 1940 صنعت خودروسازي را دچار تحول عظيمي کرد. اين خودرو براي کمک به ارتش آمريکا براي پيروزي در جنگ جهاني دوم ساخته شده بود. البته بانتام کمپاني بزرگي نبود، بلکه کارخانه اي کوچک و در حال ورشکستگي بود که با کمک هاي مردمي براي تامين نياز ارتش اين خودرو را توليد مي کرد.
جيپ خودرويي قوي بود که در کوير، جنگل، ساحل و کوهستان عملکرد فوق العاده اي داشت و باعث برتري ارتش آمريکا در ميدان نبرد مي شد. به قول آمريکايي ها "جيپ خودرويي است که مي تواند هرجا برود و هر کاري انجام دهد”، هنوز هم توليدات جيپ اين عملکرد عالي را از پدران خود به ارث مي برند.

7 – BMC ميني 1959
ميني در واقع بازار خودروهاي کوچک و اقتصادي را تغيير داد. موتور ميني در جلوي خودرو قرار داشت و نيروي به چرخ هاي جلو منتقل مي شد. چرخ هاي متحرک جلو و وزن کم اين خودرو باعث پيروزي در مسابقات رالي مونت کارلو شد و اين پيروزي ها در مسابقات زيادي ادامه داشت.
ميني دوست داشتني تاثير بسزايي بر روي خودروهاي کوچک و اقتصادي بعد از خود داشت، بنابراين از خودروهاي به ياد ماندني صنعت خودروسازي خواهد بود.

8 – فورد ماستنگ 1964
فورد موستانگ – با تلفظ صحيح ماستنگ- در سال 1964 بر روي پلتفرم فورد فالکون ساخته شد. البته ماستانگ با درپوش موتوري طويل و بدنه اي عضلاني چهره نيرومندتر و خشمگين تر از فالکون داشت و داراي امکانات زيادي بود که در صورت سفارش مشتري روي خودرو نصب مي شدند، علاوه براين موتوري 8 سيلندر خورجيني قدرتمندي به صورت سفارشي براي اين مدل در تظر گرفته شده بود که هيجان مضاعفي را به آن مي بخشيد.
اين امکانات بيشتر ماستانگ را شبيه يک خودروي اسپرت مي کرد تا خودرويي خانوادگي. فورد با توليد ماستانگ به دومين خودروي پرفروش خود بعد از model A دست يافت. ماستانگ هنوز يکي از موفق ترين خودروهاي اسپرت در تاريخ خودروسازي است.

9 – آئودي کوآترو اسپرت 1980
آئودي اسپرت کواترو اولين بار در سال 1980 در نمايشگاه ژنو در معرض ديد عموم قرار گرفت و اولين خودرو سواري (غير از مدل هاي شاسي بلند) بود که سيستم 4 چرخ متحرک بود (AWD) اختصاصي آئودي موسوم به کوآترو بهره مي برد. اين آئودي توانست براي سه سال متمادي پيروز مسابقات رالي قهرماني جهان (WRC) شود.
قرار گرفتن اسپرت کواترو در اين ليست تنها بخاطر قهرماني ها در مسابقات رالي نبوده بلکه بخاطر دليل مهمتري است، اين خودرو آغازگر استفاده از سيستم AWD براي خودروهاي شهري است که مستقيما باعث افزايش ايمني و آسايش به خصوص در شرايط نامساعد آب و هوايي مي شود.

10 – تويوتا پريوس 1997
در سال 1995 تويوتا اولين خودروي هيبريد جهان را به عنوان خودرويي مفهومي در نمايشگاه خودروي توکيو به نمايش گذاشت. پس از دو سال تحقيق و بررسي بر روي اين طرح، در سال 1997 تويوتا پريوس خط توليد کارخانه را ترک کرد. اولين نسل تويوتا پريوس اولين خودروي هيبريد جهان بود که به توليد انبوه مي رسيد.
روند موفقيت براي تويوتا پريوس تمام شدني نبود، زيرا در همان سال عنوان بهترين خودروي سال ژاپن را به دست آورد. تويوتا پريوس به کسب موفقيت در آمريکا نيز ادامه داد و از طرف موسسه EPA عنوان پاک ترين خودروي فرخته شده در آمريکا را کسب کرد.نسل جديد اين خودرو حالا به 70 کشور صادر مي شود و در اين کشورها از فروش خوبي برخوردار است.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
محمد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۰۶ دی ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۳
پراید رو یادتون رفت توی این لیست قرار بدید . البته رنو 5 ، پیکان ، سیناد ، پژو 405 ، وانت باردو ، وانت پیکاپ ، پژو وانت ، سمند وانت ، ال 90 ، ال90 وانت و .......... رو هم بهشون کم لطفی نکنید .