بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۶ دی ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۵
استحصال چغندر قند و عدم رغبت کشاورزان برای کشت این محصول به دلیل قیمت فروش پایین آن نسبت به محصولاتی همچون ذرت در حالی طی سال های اخیر مشکلات متعددی را برای تولیدکنندگان قند و شکر بوجود آورده بود که در این بین افزایش اندک قیمت آن طی سال های اخیر نتوانست رغبتی را در کشاورزان برای کشت چغندر قند ایجاد کند و بر این اساس تولید کنندگان قند و شکر همچنان با معضل کمبود چغندر قند به عنوان ماده اولیه مصرفی مواجه بودند.
کد خبر : ۱۵۸۷۳۱
نویسنده :
جمشیدی
صنعت قند و شکر از جمله صنایعی است که بیشترین ارتباط را با حلقه های پیشین و پسین در زنجیره تولید اقتصاد ملی دارد و مهمترین بخش تأمین کننده ورودی های این صنعت بخش کشاروزی شامل چغندر قند و نیشکر است. به گونه ای که مهمترین گام در تولید قندو شکر تأمین نهاده های اولیه آن یعنی چغندر قند و نیشکر به شمار می رود و از این رو صنعت قند و شکر وابستگی زیادی به بخش کشاورزی دارد و اثرات عوامل موثر در زراعت این محصولات مستقیماً به صنعت و سایر بخش های وابسته نمود پیدا می کند.

بر اساس گزارش بورس نیوز، استحصال چغندر قند و عدم رغبت کشاورزان برای کشت این محصول به دلیل قیمت فروش پایین آن نسبت به محصولاتی همچون ذرت در حالی طی سال های اخیر مشکلات متعددی را برای تولیدکنندگان قند و شکر بوجود آورده بود که در این بین افزایش اندک قیمت آن طی سال های اخیر نتوانست رغبتی را در کشاورزان برای کشت چغندر قند ایجاد کند و بر این اساس تولید کنندگان قند و شکر همچنان با معضل کمبود چغندر قند به عنوان ماده اولیه مصرفی مواجه بودند.

در این شرایط وزارت جهاد کشاورزی در ابتدای سال جاری با طرح ممنوعیت واردات شکر خام موافقت کرد، عاملی که بنابر تازه ترین اظهارات دبیر انجمن قند و شکر سبب افزایش امید در میان کشاورزان برای کشت چغندر قند و شکستن رکود حاکم بر تولید این محصول گردید. به طوریکه تولید چغندر قند از ابتدای سال تاکنون به محدوده پنج میلیون تن رسیده و احتمال افزایش آن تا پایان سال جاری به 5.5 میلیون تن نیز می رود، آمار قابل توجهی که طی هشت سال گذشته بی سابقه بوده است.

از همین رو در حالی رکود تولید چغندر قند طی هشت سال گذشته شکسته شده که دبیر انجمن از رکود حاکم بر بازار فروش محصولات ناشی از وضعیت نابسامان اقتصاد کشور و اغلب صنایع مصرف کننده قند و شکر و در نهایت دپوی حدود 700 هزار تنی شکر در انبارهای تولید کنندگان خبر می دهد.

به گونه ای که عدم وجود تقاضای کافی برای قند و شکر تولیدی موجب شده تا تلاش دولت برای رفع مشکل کمبود استحصال چغندر قند دردی از مشکلات پیش روی وضعیت سودآوری شرکت های قند و شکر و رکود حاکم بر بازار فروش آنها دوا نکند و این موضوع به وضوح با بررسی صورت های مالی شرکت های قند و شکر طی سال مالی جاری مشاهده می شود و گزارشات عملکرد میاندوره ای اغلب مجموعه های قند و شکر حاکی از وضعیت نامناسب بازار فروش محصولات و زیان دهی آنها می باشد.

در این شرایط سوالی که مطرح می شود این است که چرا شرکت های قند و شکر با وجود اینکه عملکرد نامناسبی را از لحاظ سودآوری از خود به نمایش گذاشته اند، در بازار سرمایه مورد توجه سهامداران قرار گرفته اند و موج تقاضا برای خرید سهام آنها که از شهریور ماه سال جاری به بهانه دریافت مجوز افزایش قیمت فروش محصولات و انواع و اقسام آگهی های مزایده فروش زمین آغاز شده، همچنان ادامه دارد و علیرغم شفاف سازی های با تأخیر مدیران شرکت های قندی مبنی بر عدم رخداد اتفاقات با اهمیت اثر گذار بر وضعیت شرکت و نیز اخبار ناخوشایند از دپوی چند هزار تنی شکر در انبارهای کارخانجات تولیدی، اما هنوز سهام این شرکت ها بی اعتنا به همه موارد عنوان شده قله های صعود را یکی پس از دیگری برای گذر از سقف قیمتی تاریخی خود طی می کنند؟

صرف نظر از اینکه در شرایط فعلی اغلب فعالان بازار سرمایه با نگاهی کوتاه مدت اقدام به سرمایه گذاری در بورس می کنند، اما این سوال مطرح می شود که نقش نهاد نظارتی و نیز تحلیل و بررسی وضعیت بنیادی شرکت ها در شرایط حال حاضر بازار سرمایه چیست؟ آیا سهامداران دلیل قانع کننده و بنیادی به غیر از بهانه همیشگی بازار برای صعود قیمتی شرکت های قندی مبنی بر برخورداری از تبای منفی آنها دارد؟ آیا نهاد نظارتی سازمان بورس نبایستی اقدامی اساسی برای جلوگیری از روند صعودی طولانی مدت قیمت سهام شرکت ها کند تا سهام این مجموعه ها بر حسب شرایط سودآوری خود معامله شوند؟ بر این اساس آنچه که مسلم به نظر می رسد لزوم نظارت بیشتر بر روند قیمتی سهان شرکت های قندی و بررسی دقیق تر وضعیت صورت های مالی این مجموعه ها توسط سهامداران است تا بازار سرمایه رفته رفته روند منطقی و متعادل خود را بیابد و در این مسیر حرکت کند.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.
https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
محمد رضا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۰۶ دی ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۶
شما از پشت به سهامدار خنجر میزنید، نکنه انتظار دارید سهام قندی مثل رفتار چند سال قبل سازمان متوقف شن و عده ای بدبخت شوند تا خیال شما راحت شه
لامعی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۰۶ دی ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۹
متاسفانه یک پای تحلیلت می لنگه! مگر قندیها 80دصد نریختند؟! همین قچار مگر 4 سال پیش 450 تومان عرضه اولیه نشد؟ حالا اگر پس 4 سال 30 دصد زیر قیمت عرضه اولیه اومد فریاد وا اسلامای شما بلند شده؟!
ناشناس
ROMANIA
يکشنبه ۰۶ دی ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۰
دوتا دم خروس هست یکی شکر انباشته شده یکی صف خرید قندی ها
بهنام
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۰۶ دی ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۱
یه زمانی در مورد شبندر هم همین حرف ها رو زدید ولی شرکت تا 200 تومان سود ساخت بازار باهوش تر از شماس
حمید برجاسی
ROMANIA
يکشنبه ۰۶ دی ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۸
اتفاقا از شما بعید است بورس نیوز جان سهامهای قندی به دلیل بنیادی داره رشد میکنه توصیه میکنم یکی از صورت مالی شرکت رو مورد بررسی قرار بدین متوجه میشین چرا داره رشد میکنه
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۰۶ دی ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۹
شما هم همه اش گیر بده به سهامداران ان هم حقیقی ها
مسیله اصلی این است که بازار اصلا دست سهامداران حقیقی نیست که تعیین کننده باشند بازار دست خود دولت هست و هر سهامی را که بخواهد بالا و پایین میکشد
ناشناس
-
يکشنبه ۰۶ دی ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۲
عجب اتفاقاتی دربازار سرمایه ما رخ میده سهمی که افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی میده مورد توجه نیست اونی که افزایش سرمایه برای پوشش زیانهاش میده موردتوجه هست/؟؟!!!بدون دلیل بنیادی سهمی میره بالا بی دلیل میاد پایین معیار معامله در بورس تهران چیه؟
جوادی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۰۶ دی ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۶
بورس نیوز ندیدی که در 2 سال گذشته سهام قشیر از 1200 تومان به 150 تومان افت کرده!!!!!!!!!!!!!!!
محمد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۰۶ دی ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۱
بورس نیوز در کمال احترام به نوشتارت باید عرض کنم که غلط محض است .
دو نکته را در این نوشتار ندیده ای و بازیچه دست دبیر انجمن شکر شده ای 1-تولید شکر چغندری از مهرماه آغاز می شود و در دی ماه تمام می شود .اینکه پس از فصل تولید محصول در انبار کارخانجات باشد امری کاملا طبیعی است چون در باقی سال تولید ندارند.
2-وقتی کارخانجات در 6 ماه اول سال تولید ندارند و فقط دارند هزینه پول و عمومی اداری می دهند ،چطور انتظار داری گزارش 6 ماهه اول سال این کارخانجات مثبت باشد؟
شما اجازه بده گزارشات دوره ای که تا 20 روز آینده میاید روی کدال بشیند اونوقت می بینی کارخانه های قند و شکر چه کرده اند .
پوشش بالای 50 درصد سود های پیش بینی شده و در بسیاری از انها توقف نماد و تعدیل سود .
یه نکته دیگر هم وجود داره که حالا زوده در مورد صحبت کنیم .اون نکته قیمت های جهانی شکره که در 6 ماه گذشته نزدیک 50 درصد رشد کرده و در یک ماه پیش هم روند نزولی خود را شکست .حالا تو این دوره اگر بتونه خودش را به 16 سنت برسانه مطمین باش چیزی را در قیمت ها می بینی که باورت نمیشه .
از طرف دیگر هم نرخ دلار دولتی از 2600 تومان در ابتدای 94 به 3000 تومان رسیده و این یعنی شکر وارداتی به دو دلیل گران میشه یکی افزایش قیمت های جهانی و دیگری افزایش قیمت دلار دولتی .
حالا اگر ارز هم تک رقمی شود که صلوات
ناشناس
يکشنبه ۰۶ دی ۱۳۹۴ - ۱۷:۵۵
قیمت جهانی قند در 6 ماه گذشته 50 درصد کجا رشد داشته !؟؟؟؟ بقیه استدلال ها هم همینطور پایه هاش سست است.
خسته
AUSTRALIA
يکشنبه ۰۶ دی ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۱
بورس نيوز جان خودت را خسته نكن

قنديها به قول بعضي دوستان بتاي منفي بازار هستند يعني وقتي همه سهمها ميرن تو كما اونها تازه راه ميفتند و سودهاي هنگفت هم ميدن

خودتو ناراحت نكن اين سهمها صاحبان و بازيگران قدرتمند و حرفه اي داره و فقط با اين گزارشت باعث شدي يك عده حقيقي بيچاره با سود چندرغاز خالي كنند به حرفه ايهايي كه منتظر يك سود چند صد درصدي هستند

امروز و چند روز منفي توي اين سهمها فقط فرصتهاي خريد و جابجاييهاي لازم هست فرصتها را راحت از دست ندهيد
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۰۶ دی ۱۳۹۴ - ۱۷:۲۴
بورس نیوز عزیز این همه بدبخت حقیقی را نترسان . تو که در همه سختی ها با ما بودی حالا هم اجازه بده بدبخت حقیقی کمی از ضررهایش را جبران بکنه امروز من فروختم اگر سهام قندی رشد کرد نفرینت میکنم بورس نیوز
امیر
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۰۶ دی ۱۳۹۴ - ۲۱:۲۴
نه اینکه بقیه سهم ها بنیادی درستی دارند.خدا رو شکر همه صنعت ها از دست کسری بودجه های این دولت دیگه آه ندارند باهاش سودا کنند.قندی ها هنوز جا برای رشد زیاد دارندوقلرست 3 ماهه 60 درصد سودش پوشش داده کدوم شرکت تونسته این کار کنه
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۰۷ دی ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۶
ارزش قندیها نسبت به پارسال از نصف هم در برخی سهما در این مدت ککمتر شده !!!؟؟؟از 249تومان تا 80 تومان یعنی به یک سوم کاهش یافته
احمد شاپور گان
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۰۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۳
باسمه تعالی
با سلام خدمت مسئولین نظام و نمایندگان محترم و اصحاب رسانه .
مقام معظم رهبری در دیدار با دولت مردان نظام گفتند که واردات باید کنترل و تعرفه ها اصلاح شود و اگر قانونی وجود دارد که دولت را ممنوع می کند از جلوگیری از واردات این قانون را مجلس محترم باید اصلاح کند تا تولید ملی افزایش یابد رهبر انقلاب در دیدار با جامعه مهندسین با اشاره به ضربه وارات بی رویه و قاچاق به کشور گفتند امروز فشار واردات کشور را دارد از پا در می آورد .
جمعی از زیان دیدگان صنعت قند و شکر از مسئولین اجرایی دولتی می خواهند که از واردات بی رویه شکر و محصولات مختلف دیگر کشاورزی به شدت خوداری کنید و به فکر تولید ملی و صادرات ان باشند مهندسین کشاورزی در راستای تامین امنیت غذایی و خود اتکائی می گویند اگر بخواهیم کشاورزان در روستاها بمانند باید سازمان های مختلف دولتی از دخالت در قیمت گذاری دستوری پشت درب های بسته و مقایسه غیر علمی و فنی با قیمت های جهانی با تولیدات داخلی به شدت خودداری کنند همین مقایسه های غیر معقول است که اکثر روستاهای کشور خالی از سکنه شده است کارشناسان در گذشته اعلام کردند مصرف سرانه برنج 32 کیلو و شکر 21 کیلو گرم است مسئولین انجمن قند وشکر میگویند سال 93 و سال94 بیشترین زیان را به صنعت قند و شکر وارد کردند و آن به خاطر نفوذ و دست های پنهان و آمارهای غیر واقعی به کمبود مصنوعی شکر دامن می زنند و به صورت تعمدی تعرفه شکر را از 130% به 40% کاهش دادند و عجبا باز هم فشار مافیای واردات تعرفه ی واردات شکر را برای سال 1395 با 14% کاهش به 26% رساندند آن هم در سال اقتصاد مقاومتی،اقدام و عمل در جهت تولید داخلی و ادعای عجیب تر مسئول سازمان توسعه و تجارت می گوید برای نیاز داخلی تعرفه را کاهش دادیم ولی در تاریخ 1/10/94 و همچنین21/1/95 مسئولین انجمن قند و شکر برای چندمین بار اعلام کردند که ما نیاز به واردات شکر نداریم انبار ها مملو از شکر است حتی وزیر محترم جهاد کشاورزی هم از ممنوع کردن واردات گندم و شکر حمایت کرده اند البته تا رانت ارز دو نرخی و عدم شفافیت اطلاعات است از سرمایه گذاری بخش خصوصی داخلی و خارجی خبری نیست البته کارشناسان این صنعت می گویند مصرف سالیانه شکر 1600000 تن و تولید ان 1400000 تن است اساتید اقتصادی می گویند در اغلب کشور های جهان برای امنیت غذایی خود تعرفه های سنگینی وضع می کنند کشور ترکیه برای واردات شکر تعرفه 135% وضع کرده و در مدت دو سال خود کفا شد و صادرات هم دارد چرا باید حدود 10 کارخانه قند و شکر به خاطر واردات و قیمت گذاری سازمان های دولتی تعطیل شده و چرا باید قیمت برنج و حبوبات کیلویی 8000 تومان باشد ولی قیمت شکر تولیدی با این حجم سرمایه گذاری 210 میلیارد تومانی و حدود300 نفر نیرو کار متخصص و کشت پر زحمت چغندر قند از مزرعه به کارخانه و با هزینه های مختلف و تورم چندین ساله ایا این چنین باید باشد چه منطقی و با چه انگیزه ای دولت قیمت شکر را برای سال 94 و 95، 2300 تومان تعیین کرده است که اکثر کارخانجات قند وشکر گزارش مالی سال 95 را با زیان 50% به سهامداران خود اعلام کردند البته وزیر پرتلاش جهاد کشاورزی باید در مقابل جریان های واردات گرا و پورسانت بگیران که در حاشیه وزارت صنعت، معدن و تجارت از گذشته لانه کرده اند .باید یک خانه تکانی و تحولی در این وزارت خانه صورت بگیرد تا موانع اقتصاد مقاومتی برداشته شود به گفته مقام معظم رهبری وزیر پر تلاش جهاد کشاورزی باید از واردات کالاهای اساسی جلوگیری کنند و از قانون تمرکز وظایف بخش کشاورزی محافظت کرده و از اختیارات این قانون سیاست گذاری در صادرات و واردات و تولید و بازرگانی و ابزار تعرفه و همچنین قیمت گذاری محصولات کشاورزی باید در اختیار این وزارت خانه قرار گیرد در جهت رونق تولید و امنیت غذایی. وزیر محترم جهاد کشاورزی در تاریخ 12/11/1394 با تدبیر و تصمیم شجاعانه و قابل تقدیر با ممنوع کردن واردات گندم از خود استقامت شایسته و همچنین شکر را هم باید در ردیف ممنوع کردن ان پیگیری کنند
اینجانب احمد شاپورگان خواستار رسیدگی مسئولین به این موضوع اساسی هستم. با تشکر
رونوشت جهت دفتر مقام معظم رهبری
رونوشت جهت دفتر ریاست محترم جمهوری
رونوشت جهت ریاست محترم مجلس شورای اسلای
رونوشت جهت وزیران محترم جهاد کشاورزی و صنعت و تجارت
رونوشت جهت اصحاب رسانه و فعالان اقتصادی. "22/01/1395"