بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۶ دی ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۰
در گفتگو با یک کارشناس بازار سرمایه مطرح شد:

عملکرد فصل پاییز صنایع تحت تاثیر افت قیمت های جهانی

با توجه به افت سنگین قیمت جهانی نفت و کامودیتی ها در سه ماهه سوم سال، احتمال کاهش سودآوری شرکت های فعال در بازار وجود دارد، بنابراین نمی توان انتظار تعدیل مثبت و رشد سودآوری، از صنایع در عملکرد 9 ماهه سال جاری داشت.
کد خبر : ۱۵۸۷۳۲
نویسنده :
یارمحمدی
با پایان یافتن فصل پاییز و ماه نهم سال مالی جاری، اهالی بازار آهسته آهسته خود را برای گزارشات و اطلاعات 9 ماهه آماده کرده که با توجه به شرایط رکودی بازار سرمایه و اقتصاد کشور انتظار بهبود عملکرد و درآمدزایی برای صنایع و شرکت ها نمی رود.

یک کارشناس بازار سرمایه ضمن بیان این مطلب در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز اظهار داشت: با توجه به افت سنگین قیمت جهانی نفت و کامودیتی ها در سه ماهه سوم سال، احتمال کاهش سودآوری شرکت های فعال در بازار وجود دارد، بنابراین نمی توان انتظار تعدیل مثبت و رشد سودآوری، از صنایع در عملکرد 9 ماهه سال جاری داشت.

محمد حسن صفرپور در ادامه افزود: البته با توجه به پیش بینی هایی که در خصوص افت بیش از این قیمت های جهانی تا پایان سال جاری وجود دارد، به نظر من در عملکرد سالانه شرکت ها نیز می توان انتظار رشد و بهبود عملکرد را داشت که با این توصیفات بازار تا پایان سال در خوشبینانه ترین حالت به روند فرسایشی ادامه خواهد داد.

وی تأکید کرد: به نظر می رسد نهادهای ناظر و مسئولین بازار نیز قصد نگه داشتن شاخص کل در مقطع فعلی را دارند تا در زمان بهبود وضعیت اقتصادی از سطوح خیلی پایین رشد خود را آغاز نکند.

این تحلیلگر بازار سرمایه با اشاره به کاهش رغبت سرمایه گذاری در بازار،گفت: هر چه به پایان سال نزدیک می شویم، با توجه به شرایط اقتصادی دیگر کشورها و اوضاع رکود داخلی، بنگاه های اقتصادی ممکن است با مشکل فروش و کمبود نقدینگی همراه شوند و برخی اقدام به عرضه در بورس کنند تا مقداری از این مشکلات مالی را جبران کرده باشند، از طرفی با توجه به وجود بازارهای رقیب بانک ها با نرخ های بالاتری سود به سپرده ها پرداخت می کنند، تقاضا نیز در بازار کاهش یافته و این افزایش عرضه می تواند روند بورس را از آنچه که در حال حاضر است نیز بدتر کند.

صفر پور در ادامه، نزدیک شدن به انتخابات مجلس شورای اسلامی را مهم دانست و گفت: هر چه به زمان انتخاب نزدیک تر شویم دل مشغولی مسئولین و فعالان اقتصادی به سمت این انتخابات و شرکت در آن جذب می شود و کمتر در بازار فعالیت دارند، به طور مثال سهامداران حقوقی همچون صندوق بازنشستگی و تأمین اجتماعی در بورس کمتر فعالیت خواهند داشت، به نظر من فعالیت اهالی تالار نیز در جریان این اتفاقات کمتر از حال حاضر خواهد شد.

وی ادامه داد: جدای این جریانات، با بررسی عوامل بنیادی صنایع مختلف نیز می توان به سود آور شدن آنها امیدوار بود اما اگر در این بازار منفی امکان و فرهنگ استفاده از بازارهای مالی متنوعی وجود داشت، سرمایه گذاران در کنار پوشش ریسک، انگیزه بیشتری برای سرمایه گذاری و فعالیت در بازار داشته باشند.

این کارشناس بازار سرمایه در خاتمه تأکید کرد: تا زمانی که بازار پول بازده بالای 20 درصد برای سرمایه گذاران ارائه کنند و رکود بر اقتصاد کشور حاکم باشد نمی توان انتظار تغییر روند بازار سرمایه را داشت. برای بهبود این وضعیت، بهتر است نرخ سود سپرده بانک ها را کاهش دهند که با توجه به اظهار نظر مسئولین این امر بعید به نظر می رسد لذا پیش بینی می شود قیمت ها در بورس به همین روند نزولی خود حداقل تا پایان سال جاری ادامه دهد.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.
https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۰۶ دی ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۶
به قول المان ها ما ایرانی ها همیشه به دنبال suendenbok یعنی دستاوزیزی برای توجیه می گیردیم اخه مملکتی مثل ایران با این همه ظرفیت ایا نمی تواند چنان اقتصاد قوی درست کند که عوامل خارجی از جمله افت قیمت نفت و کالا به ان ضربه نزند پس اگر اینطور هست که شما می گویید اقتصاد امریکا هم الان باید مثل ایران باشد که اینطور نیست و روز به روز قوی تر هم میشود
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۰۶ دی ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۹
همه این ها را می گویید اما اینکه میلیارد میلیارد سرمایه این مملکت تو جیب روسیه میرود برای حماینت از سوریه را نمی گویی که باعث تضعیف اقتصاد ایران شده است
علی شاه
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۰۶ دی ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۳
صادقانه باید عرض کنم
وقتم بخاطر خواندن این تحلیل تلف شد

بازار نهایتا تا یک ماه دیگر به بهانه های متعددی مثبت خواهد شد
محمد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۰۶ دی ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۲
تحلیل باید ریشه داشته باشه !این ها حرف زدن احساسی ه
هفته دیگه با این آقا مصاحبه کنید ببینید نظرش چیه؟!!!