بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۰۹ دی ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۶
با بررسی بازدهی صندوق های سرمایه گذاری مشترک در فصل پاییز:

مردودی اغلب صندوق ها در ثلث سوم سال جاری

همراه با روند منفی حاکم بر بازار سرمایه اغلب شرکت های فعال در این بازار با کاهش ارزش سهام مواجه شدند و بازدهی منفی را نصیب سهامداران خود کردند و در این بین صندوق های سرمایه گذاری مشترک نیز علیرغم اینکه مدعی برخورداری از کارشناسان و مدیران حرفه ای بازار سرمایه هستند، همپای بازار سرمایه حرکت کردند و عملکرد نامناسبی را در سرمایه گذاری های خود طی سه ماهه اخیر به ثبت رسانده اند.
کد خبر : ۱۵۸۸۳۷
نویسنده :
جمشیدی
روند معاملات سهام شرکت های فعال در بازار سرمایه طی سومین فصل از سال جاری چندان خوشایند نبود و سهامداران در سه ماهه سوم امسال شاهد تداوم روند ماه های گذشته بورس بودند؛ روند منفی که بر کلیت بازار حاکم شده و موجب گردیده تا توجه اغلب فعالان بازار سرمایه به سمت سهام شرکت های کوچک بورسی جلب شود.

بر اساس گزارش بورس نیوز، در این مدت در حالی مهمترین دستاورد کابینه سیاسی دولت یازدهم در خصوص اجرای طرح برجام بدست آمد و پرونده گزارش PMD برای همیشه در آژانس بین المللی اتمی بسته شد که این موضوع با واکنش سرد فعالان بازار سرمایه مواجه گردید و در شرایطی که روز به روز به زمان لغو تحریم های بین المللی نزدیک می شویم، تداوم افت بهای نفت در بازارهای جهانی بهانه ای شد تا اهالی بازار اعم از سهامداران حقیقی و حقوقی نسبت به تصمیم گیری در خصوص سرمایه گذاری در بورس و تزریق نقدینگی جدید در آن تعلل کنند. بطوریکه این موضوع موجب شد تا شیرینی دستیابی به اتفاقی که مدت طولانی در انتظار آن بودند، چندان پایدار نماند و تأثیر در خور توجهی بر بازار سرمایه اعمال نکند.

بر اساس این گزارش، همراه با روند منفی حاکم بر بازار سرمایه اغلب شرکت های فعال در این بازار با کاهش ارزش سهام مواجه شدند و بازدهی منفی را نصیب سهامداران خود کردند و در این بین صندوق های سرمایه گذاری مشترک نیز علیرغم اینکه مدعی برخورداری از کارشناسان و مدیران حرفه ای بازار سرمایه هستند، همپای بازار سرمایه حرکت کردند و عملکرد نامناسبی را در سرمایه گذاری های خود طی سه ماهه اخیر به ثبت رسانده اند. به طوریکه بررسی بازدهی بیش از 80 صندوق سرمایه گذاری مشترک فعال در بازار سرمایه طی مدت مذکور حاکی از بازدهی منفی اغلب صندوق هاست. بطوریکه تنها 22 صندوق بازدهی مثبت کسب کرده اند و ماحصل سرمایه گذاری های حدود 70 صندوق نیز بازدهی منفی بوده است. همچنین دو صندوق سرمایه گذاری مشترک بدون تحقق بازدهی مثبت یا منفی به سرمایه گذاری های سه ماهه اخیر خود پایان دادند.

بر این اساس بورس در حالی طی مدت مذکور بازدهی منفی کمتر از یک درصدی کسب کرده که بیشترین بازدهی مثبت حدود 7.4 درصد بوده و توسط صندوق سرمایه گذاری همیان سپهر با عمر 518 روز و دارایی نقد 27.6 درصدی به دست آمده است. بعد از ان صندوق راهنما با عمر فعالیت 1825 روز در حالی بازدهی مثبت 7.2 درصدی را محقق ساخته که دارایی های نقد آن 45.6 درصد محاسبه می شود.

علاوه بر این، صندوق سرمایه گذاری بازارگردانی بانک سینا با عمر فعالیت بیش از سه ماهه بازدهی مثبت 4.6 درصدی را بدست آورده و بدین ترتیب در ردیف سوم پر بازده ترین صندوق قرار می گیرد.

همچنین صندوق ایساتیس با عمر فعالیت حدود شش سال بازدهی مثبت 4.5 درصدی را به ثبت می رساند که درصد دارایی نقد این صندوق صفر محاسبه می شود. در کنار آن صندوق نیکوکاری نیک اندیشان هنر قرار می گیرد که با عمر فعالیت بیش از سه ماهه و درصد دارایی های نقد 96 درصدی تنها بازدهی مثبت 4.3 درصدی را کسب می کند. مابقی صندوق هایی که بازدهی مثبت در کارنامه عملکرد فصل پائیز خود به ثبت رسانده اند، موفق به کسب بازدهی مثبت کمتر از چهار درصدی شده اند که از جمله آن می توان به صندوق های نیکوکاری دانشگاه تهران، گنجینه مهر، بازارگردانی توسعه ملی، بانک دی، یکم دانا، ارزش کاوان آینده و ... اشاره کرد.

این در حالی است که همانطور که عنوان شد اغلب صندوق های سرمایه گذاری مشترک طی فعالیت سه ماهه اخیر خود بازدهی منفی را برای خود رقم زدند و با تحقق بازدهی منفی موجب کاهش سرمایه سرمایه گذاران شدند. به طوریکه بیشترین بازدهی منفی حدود 14.7 درصد محاسبه می شود که توسط صندوق سرمایه گذاری با عمر فعالیت بیش از دو سال و دارایی نقد کمتر از یک درصد بدست آمده است. افزون بر آن، سه صندوق بازدهی منفی بین 10 تا 11 درصدی کسب کرده اند و مابقی زیان کمتر از 10 درصدی را نصیب سرمایه گذاران خود نمودند.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.
https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
ارسال نظر