بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۰۹ دی ۱۳۹۴ - ۰۷:۴۹
کد خبر : ۱۵۸۸۷۵
گروه بورس – فاطمه اسماعیلی: معاملات 7 دی ماه در فرابورس با خرید و فروش 90 میلیون و 692 هزار سهم به ارزش 583 میلیارد و 125 میلیون ریال در 15 هزار و 285 نوبت پایان یافت و آیفکس که در ساعت اوليه معاملات حدود 3 واحد بالا رفته بود، مجددا افت کرد و در نهايت با رشد 2/ 1 واحدي نسبت به روز قبل روي عدد 680 هزار و 50 واحد ايستاد. بیشترین حجم معاملات فرابورس در روز دوشنبه با معامله 9میلیون و 106 هزار سهم به بانک حکمت ایرانیان اختصاص پیدا کرد و بعد از آن نمادهای سهامی ذوب‌آهن اصفهان، صندوق س. اعتماد آفرین پارسیان و قند شیروان قوچان و بجنورد قرار داشتند. علاوه بر این بیشترین ارزش معاملات به میزان 90میلیارد و 780 میلیون ریال در اختیار صمپنا بود. در بازار این روز نمادهای فولاد هرمزگان جنوب، پالایش نفت تهران، نفت ایرانول و شرکت پتروشیمی خراسان بیشترین تاثیر در رشد شاخص فرابورس را داشتند و نمادهای گروه پتروشیمی س. ایرانیان، پالایش نفت تهران و نفت ایرانول از رشد بیشتر شاخص جلوگیری کردند.



همچنین شرکت‌های فولاد هرمزگان جنوب، قاسم ایران، س. تدبیرگران فارس و خوزستان و شیر پاستوریزه پگاه فارس بیشترین افزایش قیمت را به خود اختصاص دادند و بیشترین کاهش قیمت از آن مهندسی صنعتی روان فن‌آور، کشتیرانی دریای خزر، گسترش سرمایه‌گذاری ایرانیان و بیمه کوثر شد، ضمن آنکه نماد شرکت‌های ذوب‌آهن اصفهان، کیمیای زنجان گستران و قاسم ایران به‌عنوان پربیننده‌ترین نمادهای فرابورسی معرفی شدند. از سوی دیگر، هر ورقه اوراق تسهیلات مسکن در این روز 718 تا 759 هزار ریال دست به دست شد تا به این ترتیب نرخ سود واقعی دریافت وام از این طریق حدود 7/ 22 درصد باقی بماند. همچنین خرید و فروش اسناد خزانه اسلامی با قیمت 954 هزار و 341 ریال به پایان رسید که نرخ سود موثر آن تا سررسید برابر با 2/ 25 درصد شود.


86 درصد بازار بدهی ایران در اختیار فرابورس است

امیر هامونی، مدیرعامل فرابورس ایران با اعلام اینکه میزان خرید و فروش اسناد خزانه اسلامی در فرابورس طی دو ماه اخیر به بیش از 170 میلیارد تومان رسید، به خبرگزاری «ایکنا» گفت: اسناد خزانه اسلامی که معاملات آن در فرابورس از دو ماه پیش آغاز شده در روزهای اول حدود 400 میلیون تومان معامله داشت، اما در این دو ماه مجموعا بیش از 170 میلیارد تومان معامله شده و در برخی روزها این آمار از مرز 15 میلیارد تومان هم گذشته است.

وی درباره دلیل کم‌توجهی به انتشار اوراق مرابحه نسبت به سایر اوراق بهادار اسلامی در بازار سرمایه ایران هم اظهار کرد: معتقدم در بازار سرمایه ایران نسبت به اوراق مرابحه بی‌توجهی صورت نمی‌گیرد، بلکه مرابحه ابزار جدیدی است که به مرور جای خود را در بازار پیدا می‌کند. مدیرعامل فرابورس ایران در پاسخ به پرسشی درباره آمارهای منتشرشده درباره سهم اندک ایران از بازار صکوک گفت: ایران در این زمینه دارای سهم است ولی در سایت‌های رسمی دنیا آمار ایران را نقل نمی‌کنند و موسسه‌ای همانند بلومبرگ، ایران را تحریم کرده و داده‌های ما را منتشر نمی‌کند. هامونی تاکید کرد: ما مذاکرات بسیاری برای انتشار داده‌هایمان داشته‌ایم ولی تاکنون این کار انجام نشده است؛ اما از لحاظ آمار واقعی و طبق آنچه در مجامع بین‌المللی ثبت شده است ما سهم مناسبی از بازار اوراق بهادار اسلامی داریم. وی خاطرنشان کرد: اکنون فرابورس ایران حدود 86 درصد بازار بدهی ایران را در اختیار دارد و طبق آمارهای بین‌المللی که در این زمینه منتشر شده است، ما بعد از ترکیه و مصر در بین کشورهای اسلامی رتبه سوم را در معاملات ثانویه اوراق بهادار اسلامی داریم.


اشتراک گذاری :
ارسال نظر