بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۰۹ دی ۱۳۹۴ - ۰۷:۵۱
کد خبر : ۱۵۸۸۷۶
همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران روز دوشنبه همچنان شاهد رشد شاخص با اتکا به پیشرفت بازار از سمت شرکت‌های کوچک بازار بود. روز دوشنبه بازار با رشد 14 واحدی شاخص کل مواجه شد تا در پایان بازار به رقم 61 هزار و 469 واحد برسد. در بازار همچنان روند توجه معامله‌گران به نمادهای کوچک با سهام شناور کم ادامه دارد جایی که گروه‌های نظیر قندی، غذایی، برقی و برخی دیگر از نمادهای کوچک مورد توجه معامله‌گران است. درگیری نمادهای بزرگ با مشکلات بزرگ، کمبود نقدینگی در بازار و تاثیرات مثبت کاهش قیمت مواد پایه بر شرکت‌های کوچک که مصرف‌کننده مواد خام به شمار می‌رود از جمله دلایل این توجه است.



در بازار روز دوشنبه در گروه تصفیه نفت اختلاف به وجود آمده میان پالایشگاه‌ها و پخش و پالایش ناشی از اعلام قیمت‌های بدون مستندات فروش نفت و خرید فرآورده‌ها دیروز گریبان پالایشگاه شیراز را نیز گرفته و شرکت پالایش نفت شیراز براساس گزارش شفاف‌سازی اعلام کرد که اطلاعات واصله از شرکت ملی پالایش و پخش برای 6 ماه اول سال 94 در قالب جداول نرخ فرآورده‌های نفتی و بدون ارائه مبانی قیمت‌ها و صرفا براساس اعلامیه بوده و به همین دلیل مورد پذیرش این شرکت قرار نگرفته است؛ بنابراین در حال حاضر این شرکت قادر به تهیه صورت‌های مالی منتهی به 30/ 06/ 94 و پیش‌بینی سود سال برای 94 براساس نرخ‌های مورد تایید 6 ماه اول نیست. در این رابطه، پیگیری‌های لازم صورت پذیرفته، مکاتبات عدیده انجام شده و جلسات متعدد برگزار شده لیکن تاکنون قیمت‌های اعلام شده از سوی مراجع ذی‌ربط مورد پذیرش این شرکت واقع نشده است. به محض دریافت اطلاعات، مدارک و مستندات قابل اتکا گزارش‌های مزبور سریعا و بدون فوت وقت تهیه و در سامانه کدال منتشر خواهد شد.

در گروه لیزینگ روز دوشنبه اعلام شد شرکت واسپاری ملت با نماد معاملاتی «ولملت» و سرمایه ۸۰ میلیارد تومانی در بورس درج شد و به نوبت عرضه اولیه سهام رفت. این شرکت وابسته به گروه مالی ملت با پلاک 496 در بخش «واسطه‌گری‌های مالی به جز تامین وجوه بیمه و بازنشستگی»، گروه «سایر واسطه‌گری‌های مالی» و طبقه «اجاره‌داری مالی» با کد «6591» و با نماد «ولملت» در فهرست نرخ‌های بازار دوم بورس اوراق بهادار تهران درج شده است. در گروه لاستیک‌سازی نماد مورد توجه ایران تایر روز دوشنبه در شفاف‌سازی تاکید کرد که همچنان نتوانسته است زمین 6هکتاری جنب کارخانه را بفروشد. در گروه غذایی نمادهای مورد توجه این گروه با خبرهایی همراه بودند. شرکت صنعتی بهشهر درباره مصوبه انجمن روغن نباتی مبنی بر پرداخت مابه‌التفاوت ۱۵۰ تومانی هر کیلو واردات روغن خام توضیح داد و اعلام کرد این مصوبه قابل قبول نیست.

در این رابطه محمود شه‌رضایی مدیرعامل محترم شرکت صنعتی بهشهر توضیحاتی را داده است. شرکت صنعتی بهشهر براساس گزارش شفاف‌سازی درخصوص بند 2 گزارش حسابرس مستقل درباره صورت سود و زیان پیش‌بینی شده برای سال مالی منتهی به 30 آذر ماه 1395 اعلام کرده که تفاوت بهای دانه پرداختی در بخشی از سال 94 صرفا جهت دانه‌های سال 1394 بوده است و آخرین مرحله برداشت دانه‌های سال جاری تقریبا به اتمام رسیده است. بنابراین ادامه روند پرداخت تفاوت بهای دانه در سال آینده به مبلغ 1500 ریال برای هر کیلوگرم منوط به تصمیم‌گیری مجدد انجمن صنفی است و در حال حاضر انجمن صنفی هیچ گونه تمایلی نسبت به قبول مسوولیت مذکور ندارد. از طرفی در سال 1394 معاونت محترم ریاست جمهوری پرداخت 700 ریال را همزمان با تصویب 5 درصد افزایش قیمت محصولات ابلاغ کرده بود و با توجه به عدم انجام افزایش قیمت منظور کردن مابه‌التفاوت در بودجه سال آینده صحیح نیست. به پیوست مصوبه دولت درخصوص پرداخت مابه التفاوت مذکور و مجوز افزایش نرخ ارسال می‌شود.

نظر به افزایش نرخ روغن خام در ماه‌های اخیر، در صورتی که چنین عوارضی برای روغن خام وضع شود قطعا افزایش نرخ نیز به تصویب خواهد رسید. این شرکت تفاوت نرخ دانه و افزایش نرخ محصولات را در بودجه سال آینده لحاظ نکرده است زیرا هر دو موضوع در ابهام است. علاوه بر موارد فوق، مشاور محترم وزیر جهاد کشاورزی در مصاحبه‌ای که اخیرا منتشر کرده‌اند، اعلام کرده‌اند که در سال آینده، دولت بودجه لازم برای حمایت از کشت دانه‌های روغنی را در نظر گرفته است. در گروه کانی غیر‌فلزی روز دوشنبه نسوز پارس در مورد تسهیلات مالی دریافتی از بانک رفاه شفاف‌سازی کرد و بازگشایی شد هر چند کشف قیمت این نماد به روز چهارشنبه موکول شد. این نماد سود هر سهم سال مالی منتهی به پایان شهریور 95را باز از 82ریال به 29ریال کاهش داده است.

در همین حال در شرایطی که معامله‌گران در انتظار نتایج مزایده قند اصفهان برای فروش اموال و زمین‌های مازاد این شرکت هستند، عبدالحمید چناری مدیرعامل قند اصفهان دیروز در نامه‌ای خاطر‌نشان کرد: تغییراتی در سود این شرکت رخ نداده است. در گروه ساختمانی روز دوشنبه نمادهای عمران فارس پس از تقسیم سود 330ریالی و مسکن شرق پس از تقسیم سود 251ریالی بازگشایی شدند. در گروه چاپ نماد افست پس از تقسیم 250ریالی بازگشایی شد. در مجموع بازار روز دوشنبه بازار مثبتی بود که در آن ارزش معاملات در بورس به 90میلیارد تومان و در فرابورس به 58میلیارد تومان رسید.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر