بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
جمعه ۱۱ دی ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۹
کد خبر : ۱۵۸۹۳۲
فرادید| دلتان می‌خواهد مردم فکر کنند که شخصیت کاریزماتیکی هستید؟ پس سریع فکر کنید و از بابت دقت و درستی نگران نباشید. 
 
به گزارش فرادید به نقل از تلگراف، براساس یک پژوهش تازه که توسط پژوهشگران دانشگاه کویینزلند انجم شده، توانایی سریع فکر کردن و عمل کردن، بخش مهمی از سطح کاریزمایی را که دیگران در شما می‌بینند تشکیل می‌دهد. 
 
دکتر ویلیام وون هیپل، سرپرست تحقیق، می‌گوید: "یافته‌های ما نشان می‌دهد که هوش اجتماعی فراتر از این است که فقط بدانید اقدام درست چیست. هوش اجتماعی علاوه بر این نیازمند توانایی اجرا است و سریع بودن ذهن مولفۀ مهمی در این توانایی است." 
 
او می‌افزاید: "ما برای درک اینکه چه چیزی کاریزما ایجاد می‌کند، رویکردی در پیش گرفتیم که قدری متفاوت بود. ما رهبران، موزیسین‌ها و سایر چهره‌های مردمی کاریزماتیک را بررسی کردیم و یک ویژگی مشترک میان آنها این بود که آنها سریع العمل هستند." 
 
شرکت‌کنندگان در تحقیق از سوی دوستانشان برای تعیین میزان "کاریزماتیک" بودن، "بامزه" بودن، و "حاضرجوابی" ارزیابی شده بودند. محققان سپس سرعت ذهنی شرکت‌کنندگان را با 30 سوال دانش عمومی سنجیدند و از آنها خواستند تا جای ممکن به سوالات پاسخ دهند. در بخشی دیگر از آنها خواسته شد تا سوالات مربوط به تشخیص الگوها را پاسخ دهند که محدودیت زمانی داشت. 
 
دانشمندان دریافتند که آنهایی که تستهای سرعت ذهنی را سریعتر حل می‌کردند، از نظر دوستانشان کاریزمای بیشتری دارند. 

ویژگی آدمهای کاریزماتیک از نگاه علم
جورج کلونی؛ تپۀ کاریزما
 
وون هیپل می‌گوید: "اگرچه ما انتظار داشتیم که سرعت ذهنی یکی از نشانه‌های کاریزما باشد، اما تصور می‌کردیم که اهمیت آن از ضریف هوشی کمتر باشد. در مقابل متوجه شدیم اینکه افراد چقدر باهوش باشند، از سرعت واکنششان کم اهمیت‌تر است. بنابراین، دانستن پاسخ درست به پرسشی دشوار از اینکه بتوانید در یک پنجرۀ زمانی کوتاه شمار بزرگی از واکنشهای اجتماعی را مدنظر قرار دهید، اهمیت کمتری دارد. 
 
پژوهشگران معتقدند که سرعت ذهنی راحت‌تر می‌تواند واکنشهای نامناسب را بپوشاند و در وضعیت را تلطیف کند. 
 
آنها همچنین متوجه شدند که صرف سرعت ذهنی به معنی دارا بودن مهارتهای اجتماعی دیگر نظیر تفسیر احساسات دیگران و مدیریت مناسب درگیری نیست. 
 
اشتراک گذاری :
ارسال نظر