بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۳ دی ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۳
کد خبر : ۱۵۹۰۹۲
.....در پی انتخاب محمد رضا پیشرو مدیر عامل بانک سینا به عنوان "مدیر برگزیده جهادی توسعه ملی کشور" در همایش بزرگ معرفی برترین مدیران جهادی کشور مجالی فراهم شد، تا گفت و گویی با این مدیر برگزیده جهادی توسعه در مورد سیاست های حمایتی مالی بنیاد مستضعفان در ارتباط با طرح های محرومیت زدایی و توسعه مناطق محروم، داشته باشیم.

بخش قابل توجهی از برنامه های حمایتی مالی بنیاد مستضعفان از طریق بانک سینا در مناطق محروم در حال اجرا است و علاوه بر آن طبق راهبرد و تمرکز بنیاد بر رسالت محرومیت زدایی از طریق تفاهم نامه های مشترک بانک سینا با برخی از استان های کم برخوردار، کمیته امداد حضرت امام (ره) و بنیاد علوی و سایر نهاد های حمایتی نقش بانک سینا در توسعه مناطق محروم و کم برخوردار بیش از هر زمان دیگر پر رنگ تر شده است.

مهندس پیشرو، مدير عامل بانک سينا علاوه بر کسب افتخار "مدیر برگزیده جهادی توسعه " و "نشان عالی مدیریت ایران " تجربه ای 30 ساله در اجرای فرآیند های توسعه مناطق محروم دارد، زمانی که به عنوان کارشناس ارشد جهاد کشاورزی وقت به ارزیابی طرح های توجیهی صنایع روستایی در مناطق محروم سیستان و بلوچستان می پرداخت. وی در واقع به عنوان يک جهادگر در امور کشاورزی پا به سطوح مختلف مدیریتی در بانک های صنعت و معدن، صادرات و سینا گذاشت و هنوز هم یکی از مهمترین افتخارات دوران خدمتش را همکاری در اجرای 1000پروژه توسعه ای در قالب طرح آمایش می داند.

او روحیه جهادی مهندس سعیدی کیا را عاملی مهم در تغییر رویکرد بانک سینا برای ورود به طرح های ایجادی و حمایتی بر اساس رسالت اصلی بنیاد مستضعفان می داند و در مورد سیاست های پولی و مالی بنیاد در حوزه محرومیت زدایی گفت:

در گذشته بانک سینا بخشی از منابع خود را به عنوان تسهیلات بین بانکی به سایر بانک ها پرداخت می کرد که این اقدام را منطبق با کار حرفه ای ارزیابی نکرده و با انتخاب وتربیت کارشناسان زبده برای ارزیابی طرح های توجیهی ایجادی در سراسر کشور ضمن تفویض اختیار تا سقف ده میلیارد ریال به سرپرستی استان ها تصمیم گرفته شد که برای رونق اقتصادی سراسر کشور و همکاری در کار آفرینی راساً نسبت به پرداخت تسهیلات بانکی اقدام شود.

بانک سینا مجری طرح حمایت مالی بنیاد مستضعفان

مهندس پیشرو در ادامه با اشاره بر تاکید ریاست بنیاد مستضعفان مبنی بر در اولویت قرار گرفتن توسعه مناطق محروم کشور در مورد سیاست ها حمایت مالی بنیاد که ازطریق ارایه خدمات بانک سینا برای توسعه مناطق محروم و کم برخوردار ارایه می شود، گفت: مجموعه فعالیت ها و خدمات بانک سینا به عنوان بانک عامل بنیاد مستضعفان و همچنین فعالیت های سازمانی خود بانک تاکنون در این حوزه ، قابل تقسیم بندی در گروه های زیر است:

گروه اول : تخصیص تسهیلات کم بهره برای توسعه و کار آفرینی مناطق محروم

بانک سینا تفاهم نامه هایی را با برخی استانداری های مناطق کم برخوردار از جمله سیستان و بلوچستان، کردستان، کرمان، لرستان و همچنین بنیاد علوی منعقد کرده که برای طرح های توسعه و کار آفرینی کوچک و متوسط پس از ارزیابی و طرح توجیهی از سوی کارشناسان بانک متناسب با سطح اشتغال زایی و در برگیری و تاثیری که بر توسعه مناطق کم برخوردار می گذارد، تا سقف 20 میلیارد ریال تسهیلات پرداخت می شود. بخشی از سود تسهیلات از سوی استانداری مناطق مذکور و بخشی از آن توسط بنیاد علوی به عنوان یارانه مناطق محروم پرداخت می گردد، به طوری که در انتها متقاضی اجرای طرح تنها 14 درصد سود تسهیلات بانکی را پرداخت خواهد کرد، و در این بخش استان لرستان تقریبا از سرعت عمل بیشتری نسبت به سایر استان هابرخوردار بوده است.

گروه دوم : تخصیص تسهیلات کم بهره برای توسعه خدمات حمل و نقل مناطق محروم

عقد تفاهم نامه بانک سینا با کمیته حضرت امام خمینی (ره) و بنیاد علوی با هدف توسعه حمل و نقل در مناطق محروم و کم برخوردار کشور يکی ديگر از برنامه های حمايتی است، که طی بررسی انجام شده بخش عمده ای از محصولات تولیدی به ویژه کشاورزی مناطق محروم به دلیل عدم دسترسی به بازار مصرف از بین می رود. با تخصیص تسهیلات کم بهره برای خرید خودروی کار و خودروی ون و مینی بوس حمل مسافر بین روستایی برای خانواده های تحت پوشش کمیته امداد ضمن کارآفرینی و اشتغال زایی، بانک سینا در کنار سایر نهاد های مذکور نقش مهمی برای حل بخشی از مشکلات حمل و نقل و جابجایی محصولات تولیدی مناطق دور افتاده و محروم را ایفا می کند. البته بخش قابل توجهی از سود تسهیلات از سوی بنیاد علوی به عنوان یارانه پرداخت می شود و متقاضیان تسهیلات خرید خودرو را با بهره 14درصد دریافت می کنند. این طرح در حال حاضر در منطقه قلعه گنج استان کرمان با موفقیت در حال اجرا است.

گروه سوم : تخصیص تسهیلات کم بهره برای شرکت های دانش بنیان

عقد توافقنامه عاملیت مالی صندوق نو آوری و شکوفایی برای پرداخت تسهیلات به شرکت های دانش بنیان بر اساس توانایی اشتغال زایی و کارآفرینی بخش دیگری از برنامه های حمایتی است که بر اساس این توافقنامه، شرکت های دانش بنیان به ویژه شرکت های مناطق کم برخوردار که از سوی صندوق نوآوری و شکوفایی معرفی می شوند، می توانند از تسهیلات بانک سینا استفاده کنند و علاوه بر آن بانک سینا ضمن قبول ضمانت نامه اعتباری صندوق یا موسسات دیگر کارگزار صندوق که دارای مجوز قانونی صدور ضمانت نامه از بانک مرکزی هستند، نسبت به صدور انواع ضمانت نامه های شرکت در مناقصه مزایده، پیش پرداخت، حسن انجام کار و دیگر ضمانت نامه ها برای شرکت های دانش بنیان اقدام می کند.

گروه چهارم : ارایه خدمات بانکی و تامین مالی طرح های ایجادی و اشتغال زایی در مناطق محروم

تامین مالی طرح های ایجادی و اشتغال زایی در مناطق محروم با توجه به طرح توجیهی و تاثیری که در توسعه منطقه دارند به عنوان مثال حمایت مالی ازسه طرح: ایجاد کارخانجات صنایع تبدیلی - طرح بسته بندی خرما و مرکبات - طرح تولید MDF از سر شاخه های خرما در منطقه قلعه گنج استان کرمان و همچنین احداث یک شعبه بانک سینا در منطقه اقتصاد مقاومتی قلعه گنج با هدف ارایه خدمات بانکی به مردم منطقه.

گروه پنجم : همیاری کارکنان بانک برای ساخت مدرسه در مناطق کم برخوردار

همکاری در عمران و آبادانی منطقه با حمایت و همراهی همه کارکنان صدیق و خدوم بانک سینا، که خوشبختانه تا کنون با همکاری همکاران، بانک سینا توفیق ساخت یک مدرسه در بخش چاه داد خدا ، منطقه قلعه گنج و یک نماز خانه در مسیر قلعه گنج به چاه داد خدا را کسب کرده است.

گروه ششم : برنامه ریزی و همکاری برای ایجاد یک شرکت ویژه تامین مالی و سرمایه گذاری کار آفرینی

حمایت و همکاری برای ایجاد یک شرکت تامین مالی(Venture Capital) از طریق شرکت مادر تخصصی مالی و سرمایه گذاری سینا که امروزه بازار های بین المللی مالی آنها را با نام «سرمایه‌گذاری کارآفرینی» می شناسند و هدف آنهاتأمین سرمایه لازم برای شرکت‌ها و کسب‌وکارهای نوپا و کارآفرین که مستعد جهش و رشد ارزش و البته با ریسک هستند.

مهندس پیشرو در اين راستا افزود: براساس پیش بینی ها این شرکت ؛ علاوه بر تامين سرمایه، کمکهای مدیریتی و تجارب علمی را، در اختیار شرکت‌های جوان، کوچک، به سرعت در حال رشد و دارای آتیه اقتصادی قرار می‌دهد چرا که رونق و توسعه فعالیت‌های سرمایه‌گذاری ریسک ‌پذیر در واقع موتور محرکه ، نیاز اصلی و محور اصلی رشد محصولات جدید و نوآوری در کشور است.

جایزه بانک مرکزی به بانک سينا

مدیر عامل بانک سینا در پاسخ به سوال خبرنگار ما در زمینه تعامل با بانک مرکزی گفت: بانک سینا همواره مجری سیاست های بانک مرکزی بوده و خواهد بود و تعامل بسیار سازنده ای با بانک مرکزی دارد. اخیراً نیز به عنوان اولین بانک خصوصی کشور به دلیل رعایت الزامات، ضوابط و مصوبات ابلاغ شده شورای پول و اعتبار از جمله پایبندی به نرخ سود سپرده ها و تسهیلات موفق به دریافت جایزه کاهش 2 درصدی سپرده قانونی خود در بانک مرکزی شده ايم.

وی خاطر نشان کرد: سپرده قانونی بانک سینا از 13 درصد به 11 درصد کاهش یافت و حدود 2700 میلیارد ریال منابع بانک سینا برای ارایه خدمات بانکی به مخاطبان آزاد شد. علاوه برآن نیز در اجرای سیاست های ارزی بانک مرکزی همکاری بسیار خوبی را با بانک مرکزی داشته ايم.

برنامه های بانک سینا برای پسا تحریم

مهندس پیشرو در ادامه مصاحبه در خصوص برنامه های بانک سینا برای شرایط پسا تحریم گفت: بانک سینا ضمن برآورد نیاز بازار تا کنون خدمات متنوعی را تولید و برای مخاطبان خود ارایه داده است، در همین رابطه با توجه به پیش بینی تصویب برجام و امکان توسعه نیاز های خدمات ارزی طی ماه های گذشته یک دوره آموزشی ویژه برای منابع انسانی مستعد و جوان بانک برگزار شده و طبق برنامه زمان بندی قبلی 10شعبه ارزی در سطح کشور به صورت رسمی افتتاح و کلیه خدمات ارزی بانک سینا، بدون نیاز به مراجعه به مرکز بانک، از سوی شعبه ارایه خواهد شد که در اين راستا پنج شعبه ارزی در تهران و بقیه به تناسب برآورد های کارشناسی در سایر نقاط کشور مستقر خواهند شد و در حال حاضر دو شعبه میدان محسنی و شهید بهشتی در تهران این خدمات را برای مخاطبان ارایه می کنند.

نقش بانک ها برای خروج از رکود

مدیر عامل بانک سینا نقش بانک ها برای خروج از رکود در اقتصاد را بسیار مهم برشمرد و تاکید کرد : بانک ها در قدم اول باید ضمن دقت نظر در ارزیابی طرح ها ، تسریع در فرآیند های خدماتی خود و اخذ ضمانتنامه های معتبر قانونی نرخ ریسک تسهیلات بانکی را کاهش دهند و در قدم بعدی برای خروج از رکود، تسهیلات تخصیصی خود را در بخش تولید متمرکز کنند.

وی تاکید کرد : با توجه به اینکه تامین نقدینگی واحدها از محل منابع بانکی هزینه قابل توجهی را در بر می گیرد دولت نیز برای این بخش باید ضمن تخصیص یارانه بخشی از سود مورد انتظار خدمات بانکی را تامین کند.

مدير عامل بانک سينا گفت: واقعیت این است که در سایه همکاری و تعامل مستمر بانک ها با دولت است که نقش موثر بانک ها به عنوان تامین کننده های مالی با هدف رونق اقتصادی در بخش تولید به کار گرفته می شود و تنها با این تعامل و همکاری است که بانک ها به عنوان یک بنگاه اقتصادی می توانند شرایط خروج از رکود را سریعتر فراهم کنند. ضمن اینکه با این اقدام حمایتی دولت در دوران پسا تحریم، واحد های تولیدی می توانند با جایگزینی تکنولوژی های نوین تولید، مزیت های رقابتی خود را برای کاهش هزینه تولید و توسعه محصولات افزایش دهند و عملا قابلیت های رقابتی خود در داخل و خارج از کشور را ارتقا دهند.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۳ دی ۱۳۹۴ - ۱۷:۳۳
راه محور توسعه است, راهسازی و بندرسازی و ساخت خط آهن تهران قم اصفهان