بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۴ دی ۱۳۹۴ - ۰۱:۱۷
کد خبر : ۱۵۹۱۱۵
همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته به‌رغم نگرانی‌های سیاسی از رخداد برخی حوادث در منطقه متعادل ماند. دیروز بازار سهام در شرایطی فعالیت خود را شروع کرد که اعدام شیخ نمر و حمله به سفارت عربستان نگرانی‌های سیاسی را به افزایش داده بود؛ در این شرایط بازار با احتیاط فعالیت خود را شروع کرد اما با گذشت زمان رفته رفته بازار رویکرد بهتری پیدا کرد وبا غلبه بر عرضه‌های موجود در بازار در نهایت توانست با 10واحد رشد شاخص به کار خود پایان دهد و به رقم 61هزار و 710واحد برسد.



در بازار دیروز معامله‌گران در تحولات کلان شاهد ارجاع پرونده خروج پتروشیمی‌ها از بورس کالا به جلسه ستاد هدفمندی یارانه‌ها بودند که این مساله تردیدهایی را در مورد شرایط آتی محصولات پتروشیمی پدید آورده است؛ اصرار وزیر صنایع برای بازگشت به دوران حواله‌ها موجب نگرانی از تحقق درآمد شرکت‌های پتروشیمی و انتقال سود این شرکت‌ها به دلال‌ها شده است.

در بازار دیروز در گروه بانکی بازار در انتظار شفاف‌سازی بانک‌ها در مورد تاثیر مصوبات جدید بانک مرکزی در مورد نحوه شناسایی درآمد وجه التزام و کارمزد انتقالات کارتی بود. در گروه شیمیایی شرکت صنایع شیمیایی سینا براساس گزارش شفاف‌سازی اعلام کرد که افزایش سرمایه شرکت برای بررسی نزد بازرس شرکت است و به میزان صد در صد سرمایه فعلی از محل آورده نقدی سهامداران که از 30میلیارد و 713 میلیون ریال به 61میلیارد و 425 میلیون ریال افزایش یابد تنظیم شده است.

در گروه غذایی دیروز نمادهای قندی با کاهش قیمت مواجه بودند. در این گروه شرکت گلوکوزان براساس گزارش شفاف‌سازی درخصوص عملکرد واقعی سال مالی 94 خاطر‌نشان کرد که به دلیل افزایش 2 درصدی خالص فروش به دلیل افزایش نرخ فروش محصولات و کاهش حدود یک درصدی بهای تمام شده کالای فروش رفته که بابت کاهش نرخ خرید مواد اولیه بوده، سود ناویژه حدود 8 درصد افزایش یافته است. همچنین با توجه به تعدیل بودجه سال مالی منتهی به 1395 به دلیل ورود رقبای جدید، رکود حاکم بر صنایع (کاهش تقاضا)، کاهش صادرات و روند کاهشی قیمت محصولات از شهریورماه، که این روند به احتمال قوی ادامه خواهد داشت، به نظر می‌رسد تعدیل در بودجه امکان‌پذیر نیست. در گروه واسطه‌گری مالی دیروز سرمایه‌گذاری بیمه در شرایطی با صف خرید مواجه بود که این شرکت در شفاف‌سازی خاطر‌نشان کرد که هیچ‌گونه رخداد با اهمیتی در وضعیت شرکت اتفاق نیفتاده و شرکت با توجه به ترکیب سهامداری و هیات‌مدیره جدید به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

در گروه پالایشگاهی معامله بلوکی خرید 17درصد سهام این پالایشگاه توسط گروه نفت و گاز پارسیان قطعی شد. در گروه خودرویی دیروز زامیاد آمار تولید و فروش 9ماه گذشته خود را منتشر کرد؛ دیروز «خزامیا» آمار تولید و فروش 9 ماه گذشته را با تولید 16 هزار و 574 دستگاه انواع وانت و فروش 16 هزار و 766 دستگاه همراه کرد و در آذر ماه هم در برابر تولید 2 هزار و 367دستگاه، قادر به فروش 3 هزار و 455 دستگاه انواع وانت شده است.

سایپا نیز براساس آمار در برابر تولید 215هزار و 242 دستگاه انواع خودرو، قادر به فروش 177 هزار و 218 دستگاه شده است.این شرکت اما در آذر ماه با تولید 28 هزار و 343 دستگاه، اقدام به فروش 28 هزار و 848 دستگاه کرده است. در گروه لیزینگی مدیرعامل لیزینگ ایرانیان بعد از اعلام مزایده دو دستگاه ساختمان و فروش سهام سرمایه‌گذاری، از واگذاری ۱۰۰ درصد مالکیت در یک شرکت کوچک خبر داد. براساس اعلام این شرکت فروش سهام تجارت حامی الکترونیک تاثیری روی سود این شرکت نخواهد گذاشت. در گروه معدنی، شاخص قیمت سنگ‌آهن ایران پس از 9 هفته متوالی سقوط، روند صعودی به خود گرفت و از دو هفته پیش تاکنون بیش از سه دلار به ازای هر تن افزایش یافته است. در مجموع بازار دیروز بازاری متعادل بود که در آن ارزش معاملات در بورس به 113میلیارد تومان و در فرابورس به 55میلیارد تومان بالغ شد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر