بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۴ دی ۱۳۹۴ - ۰۱:۲۵
کد خبر : ۱۵۹۱۱۸
زهرا رحیمی: بازار سهام با ادامه روند نوسانی مثبت با دامنه پایین خود از ابتدای هفته گذشته، دیروز را نیز توام با رونقی ملایم سپری کرد و در نهایت با افزایش حدود 10 واحدی شاخص کل به کار خود پایان داد. بورس تهران که در روزهای پایانی آذرماه در مسیر نزول قیمتی حرکت می‌کرد، طی هفت روز معاملاتی اخیر نوسانات مثبتی را در کارنامه خود به ثبت رساند.



به نظر می‌رسد افت شدید قیمت‌ها و به کف رسیدن قیمت اکثر سهم‌ها در بازار سهام کشور، مانعی برای فروش سهامداران شده است. از سویی دیگر، برخی نگرانی‌ها از بحث‌های سیاسی و همچنین برخی ابهام‌ها در بحث بودجه کشور تحت‌تاثیر افت شدید قیمت نفت مانع از ورود پرشتاب خریداران به بازار شده است. این عوامل حرکت دست به عصا و احتیاط سهامداران در معاملات چند روز اخیر بازار سهام را سبب شده که نشانه‌های آن را در ثبت نوسانات مثبت اندک شاخص کل در روز‌های اخیر شاهد هستیم. به اعتقاد کارشناسان افت قیمت بیشتر سهام به محدوده ارزش ذاتی آنها با شروع رفع تحریم‌ها می‌تواند منجر به رونق معاملات به‌خصوص در شرکت‌های کوچک بازار سهام شود. اما افت قیمت در بازار‌های جهانی شرایط را برای شرکت‌های بزرگ بازار سخت‌تر کرده هر چند به نظر می‌رسد این سهم‌ها نیز برای سرمایه‌گذاران با دید بلند‌مدت با توجه به قیمت‌های جذاب کنونی، بازدهی مناسبی داشته باشند. از طرفی نیز به نظر می‌رسد با حل مشکلات این شرکت‌ها و بازگشت رونق نسبی به معاملات آنها، با توجه به لیدر محور بودن بورس تهران، رونق چشمگیری در شرایط کلی بورس تهران ایجاد شود. به هر حال تجربه‌های تلخ رشد قیمت‌های سهام در یکی، دو سال اخیر عاملی است که موجب احتیاط بیشتر خریداران بورسی شده است.

علیرضا مستقل، کارشناس بازار سهام به وضعیت کنونی معاملات بورس تهران اشاره کرد و گفت: با توجه به رشد هر چند اندک شاخص در یک هفته گذشته، به نظر می‌رسد تقابل جذاب بودن قیمت سهام در کنار رفع تدریجی تحریم‌ها با ابهام موجود در بحث بودجه و همچنین وضعیت نامناسب در بازار‌های جهانی در نهایت موجب اشتیاق سهامداران برای ورود به بورس تهران به‌خصوص در شرکت‌های کوچک بازار شود، به همین دلیل پیش‌بینی می‌شود، بورس تهران تا پایان سال جاری در مسیر صعودی با شیب ملایم حرکت کند. مستقل افزود: بیشتر شرکت‌های لیدر بازار که بخش عمده‌ای از ارزش بورس تهران را نیز در اختیار دارند، در شرایط کنونی به دلیل افت قیمت نفت و فلزات رنگین در بازار‌های جهانی نمی‌توانند خودنمایی کنند اما به نظر می‌رسد در بازه بیش از یک سال، سهم‌های جذابی برای سهامداران با دید بلند مدت باشند.به اعتقاد این کارشناس بازار سهام با نزدیک شدن به مرحله اجرایی شدن رفع تحریم‌ها شاهد رونق ملایم در معاملات بازار سهام کشور خواهیم بود و در ادامه نیز با تغییر در شرایط شرکت‌های بزرگ بورس، وضعیت بازار با تغییر محسوسی مواجه خواهد شد.


در بازار چه گذشت؟

شاخص کل بورس تهران روز گذشته با رشد اندک 10 واحدی معادل 02/ 0 درصد مواجه شد و به این ترتیب برای یازدهمین روز متوالی کاری در کانال 61 هزار واحدی باقی‌ماند. نماگر بازار سهام، دیروز تحت‌تاثیر معاملات مثبت در نماد «همراه» و «فولاد» در مسیر صعودی هرچند اندک حرکت کرد، در مقابل اما فزونی عرضه بر تقاضا در نمادهای «وغدیر»، «مبین» و «وبملت» مانع از رشد بیشتر شاخص کل شد. در معاملات «وغدیر» به‌عنوان اولین نماد با بیشترین تاثیر منفی بر شاخص کل، شاهد افت 81/ 1 درصدی قیمت بودیم. در این نماد معامله‌گران حقیقی مشارکت بیشتری در خرید و فروش ایفا کردند به‌طوری که حدود 99 درصد از خرید و بیش از 84 درصد از فروش این سهم توسط حقیقی‌ها صورت گرفت.

از سوی دیگر در معاملات «همراه» به‌عنوان اولین نماد با بیشترین تاثیر مثبت بر شاخص کل دیروز شاهد رشد 83/ 0 درصدی قیمت بودیم. عمده سهام این نماد بین معامله‌گران حقوقی دست به دست شد.در بازار دیروز بیشترین افزایش قیمت را «وتوصا» و «وبشهر» تجربه کردند. «وتوصا» پس از برگزاري مجامع عمومي فوق‌العاده مبني بر تصويب افزايش سرمايه عمومي عادي ساليانه مبني بر تقسيم سود نقدي و وبشهر پس از برگزاري مجمع عمومي فوق العاده مبني بر تصويب افزايش سرمايه در جریان معاملات دیروز بدون محدوديت نوسان قيمت بازگشایی شدند که در نهایت در صدر نماد‌های با بیشترین رشد قیمت قرار گرفتند.بررسی جدول نماد‌ها با بیشترین کاهش قیمت در روز گذشته حاکی از صدر‌نشینی «قشهد» در جدول مزبور است. قیمت این سهم که از تاریخ 22 آذر در مسیر صعودی حرکت می‌کرد و از 811 تومان به 950 تومان در ششم دی ماه رسیده بود (بازدهی بیش از 17 درصدی)، دیروز با افت 86/ 4 درصدی مواجه شد. بیشترین حجم و ارزش معاملات بازار دیروز را «وبیمه» به خود اختصاص داد. معامله حدود 38 میلیونی این سهم به ارزش حدود 70 میلیارد ریال در نهایت منجر به رشد 78/ 4 درصدی قیمت این سهم شد.


افت آیفکس در سومین روز متوالی

نماگر فرابورس ایران اما دیروز با افت حدود 2 واحدی معادل 28/ 0 درصد مواجه شد و در نهایت رقم 5/ 681 واحدی در کارنامه این بازار به ثبت رسید. حجم معاملات این بازار بالغ بر 555 میلیون سهم به ارزش بیش از 161 میلیارد ریال بود که نسبت به روز شنبه با افت به ترتیب بیش از 53 و 58 درصدی همراه شدند. اسناد خزانه اسلامی با نماد «اخزا1» روز گذشته با رشد اندک 01/ 0 درصدی مواجه شد.به این ترتیب قیمت هر ورقه از این اسناد مزبور به 956 هزار و 929 ریال رسید تا سود موثر این اوراق به 8/ 25 درصد در روز گذشته برسد. اوراق تسهیلات مسکن نیز بر اساس زمان انتشار و در نتیجه میزان وامی که به آنها تعلق می‌گیرد محدوده قیمتی متفاوتی را تجربه می‌کنند به‌طوری که اوراق تسهیلات آبان و آذر 94 با سقف تسهیلات 70 میلیون تومانی در تهران حدود 75 هزار تومان و اوراق قدیمی‌تر با سقف تسهیلات 45 میلیون تومانی در محدوده 73-72 هزار تومان معامله شدند. به این ترتیب، نرخ سود واقعی دریافت وام از این اوراق همچنان حدود 6/ 22 درصد است.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر