بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۵ دی ۱۳۹۴ - ۰۷:۱۰
کد خبر : ۱۵۹۱۷۷
همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران دیروز به‌رغم اوج‌گیری تنش‌های سیاسی منطقه‌ای روز معاملاتی خوبی را پشت سرگذاشت و توانست با رشد 17واحدی شاخص کل به کار خود پایان دهد.



در تحولات اقتصادی نیز بازگشایی بازارهای جهانی با رخدادهای مهمی همراه بود در کنار قیمت متعادل نفت اما بازار چین با مشکلاتی روبه‌رو‌ است که در اولین روز کاری بازارهای سهام چین در سال 2016 ارزش این بازارها 7 درصد سقوط کرد. کاهش فعالیت‌های تولیدی در کنار کاهش ارزش یوآن، به نگرانی‌های اقتصادی درباره آینده چین افزوده است و همین امر به کاهش ارزش بازارهای سهام منجر شده و برای نخستین بار معاملات سهام در این کشور متوقف شد. بنا به یک گزارش از یک مرکز خصوصی، فعالیت‌های تولیدی کارخانه‌های چین در ماه دسامبر برای دهمین ماه متوالی روند کاهشی را تجربه کرده است به گونه‌ای که شدت این کاهش در این ماه نسبت به ماه نوامبر افزایش بیشتری را تجربه کرده است. شاخص شانگهای دیروز 242واحد افت کرد تا زلزله‌ای در شرق دور رخ دهد انتظار می‌رود این کاهش‌های شدید در ارزش بازار سهام چین به بازار مواد خام نیز سرایت کند.

در بازار دیروز در گروه شیمیایی اعلام شد که روز سه‌شنبه عرضه اولیه توکا رنگ فولاد صورت می‌گیرد روز یکشنبه نیز در جلسه معارفه این شرکت سرمایه‌گذاران با شرایط این شرکت آشنا شدند. در این جلسه محمد صفایی‌راد مدیرعامل توکا رنگ فولاد سپاهان با اشاره به اینکه این شرکت از سال 85 با هدف تامین رنگ ورق تاسیس شده و دارای مشتریانی چون فولادمبارکه، هفت الماس، گالوانیزه سمنان، پارلو، فولاد بهمن و آلومینیوم پارس و...است، گفت: توکا تولید اسپادان با 41 درصد، آتیه فولاد نقش جهان با 33درصد و راهبران فولاد اصفهان با 4/ 19 درصد از جمله سهامداران اصلی به‌شمار می‌روند. صفایی‌راد در مورد آخرین وضعیت صورت‌های مالی نیز توضیح داد: طی 9 ماه سال جاری 75 درصد از سود پیش‌بینی شده 293 ریالی هر سهم محقق شده است. در گروه ساختمانی، آبادگران برای اجرای یک پروژه، افزایش سرمایه ۵۰ درصدی را در دستور کار قرار داده است افزایش سرمایه «ثاباد» از محل مطالبات سهامداران و آورده نقدی بوده و صرف اجرای پروژه آرامش مشهد خواهد شد.

در صورت موافقت سازمان بورس و مجمع فوق‌العاده، سرمایه اسمی این شرکت از 20 به 30 میلیارد تومان خواهد رسید. در گروه چوب و کاغذ شرکت تولید فیبر ایران براساس گزارش شفاف‌سازی اعلام کرده که پیش‌بینی اعلام شده طی گزارش‌های 6 ماهه حسابرسی شده به قوت خود باقی بوده و در صورت هر گونه تغییرات با اهمیت در اسرع وقت اطلاع‌رسانی خواهد شد. در گروه حمل‌و‌نقل دیروز سازمان خصوصی‌سازی اقدام به عرضه بلوک 87درصدی حمل و نقل بین‌المللی خلیج‌فارس کرد که این عرضه خریداری نشد. در گروه تجهیزات دیروز نماد ماشین‌سازی اراک برای برگزاری مجمع سالانه متوقف شد. در مجموع بازار دیروز بازاری مثبت و پر‌جنب‌و‌جوش بود که در نهایت شاخص با 03/ 0 درصد رشد به 71هزار و 728واحد رسید.


اشتراک گذاری :
ارسال نظر