بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۵ دی ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۰
در بررسی نسبت پی بر ای صنایع طی دو دوره بدست آمد:

معرفی صنایع پیشرو در رشد و افت نسبت پی بر ای

نسبت پی بر ای صنعت استخراج سایر معادن با در اختیار داشتن تنها شرکت فعال در صنعت یعنی تأمین ماسه ریخته گری با رشد حدود 107 درصدی همراه شد و به عنوان برترین صنعتی که بیشترین رشد نسبت پی بر ای را طی دوره مذکور تجربه کرده، شناخته شد. بعد از آن صنعت فلزات اساسی با افزایش بیش از 74 درصدی نسبت پی بر ای در جایگاه دوم نشست و ردیف سوم نیز به گروه قند و شکر با رشد 59 درصدی نسبت پی بر ای اختصاص یافت.
کد خبر : ۱۵۹۱۹۰
نویسنده :
جمشیدی

نسبت پی بر ای بازار سرمایه و صنایع یکی از مهمترین متغیرهایی است که همواره برای تصمیم گیری در خصوص سرمایه گذاری در سهام شرکت ها مورد توجه فعالان بازار سرمایه می گیرد.

بر اساس گزارش بورس نیوز، این متغیر در حالی یکی از معیارهای اصلی ارزندگی سهام شرکت ها به شمار می رود که در پی تداوم روند نزولی بورس و افت قابل توجه قیمت سهام شرکت ها، نسبت پی بر ای صنایع و شرکت ها طی آذر ماه سال جاری نسبت به دوره مشابه سال گذشته با کاهش حائز اهمیتی مواجه شده است.

بطوریکه در حالی طی مدت مذکور نسبت پی بر ای بازار سرمایه با افزایش حدود پنج درصدی مواجه شده که از میان 36 صنعت فعال در بازار سرمایه تنها نسبت پی بر ای 14 صنعت با افزایش همراه بوده و مابقی روند کاهشی را پشت سر گذاشتند.

بر این اساس نسبت پی بر ای صنعت استخراج سایر معادن با در اختیار داشتن تنها شرکت فعال در صنعت یعنی تأمین ماسه ریخته گری با رشد حدود 107 درصدی همراه شد و به عنوان برترین صنعتی که بیشترین رشد نسبت پی بر ای را طی دوره مذکور تجربه کرده، شناخته شد. بعد از آن صنعت فلزات اساسی با افزایش بیش از 74 درصدی نسبت پی بر ای در جایگاه دوم نشست و ردیف سوم نیز به گروه قند و شکر با رشد 59 درصدی نسبت پی بر ای اختصاص یافت.

همچنین صنایعی همچون محصولات غذایی و آشامیدنی به جز قند و شکر، فرآورده های نفتی، کک و سوخت هسته ای، کاشی و سرامیک در ردیف های بعدی قرار می گیرند.

این در حالی است که صنایع منسوجات و سایر واسطه گری های مالی هر یک با افت بیش از 45 درصدی نسبت پی بر ای همراه شدند و رتبه نخست رتبه بندی صنایع از نظر بیشترین کاهش نسبت پی بر ای را از آن خود کردند. همچنین رتبه دوم به صنعت سایر محصولات کانی غیر فلزی با تجربه افت 42 درصدی اختصاص می یابد و صنعت ماشین آلات و تجهیزات با کاهش 38 درصدی همراه شده است.

در ادامه این رتبه بندی صنایعی همچون وسایل اندازه گیری، ساخت رادیو، تلویزیون، سیمان، دباغی و محصولات کاغذی قرار می گیرند. همچنین نسبت پی بر ای گروه تأمین برق، گاز، بخار آب با تک نماد "بمپنا" به دلیل عدم معامله نماد معاملاتی آن در آذر ماه سال 93 بدون تغییر و حدود 4.4 مرتبه محاسبه شده است.

در پایان توجه به این نکته حائز اهمیت است که محاسبات مربوط به نسبت پی بر ای با عدم لحاظ شدن 48 شرکت دارای سود برآوردی صفر یا زیان انجام شده و همچنین در پی عدم الزام شرکت های سرمایه گذاری شامل 16 مجموعه جهت ارائه پیش بینی درآمد هر سهم در محاسبات مذکور لحاظ نشده است و مجموعاً گزارش نسبت پی بر ای صنایع بر مبنای ارزش بازار 270 شرکت به مبلغ بیش از 255 هزار و 144 میلیارد تومان و سود پیش بینی 45 هزار و 282 میلیارد تومان انجام گرفته است.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.
https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
ارسال نظر