بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
پنجشنبه ۱۷ دی ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۷
کد خبر : ۱۵۹۲۹۰
فاطمه اسماعیلی: فرابورس ایران معاملات آخرین روز معاملاتی هفته را با رشد 60/ 8 واحدی (2/ 1 درصد) به پایان برد تا شاخص آیفکس بعد از 31 روز معاملاتی وارد کانال 700 واحدی شده و در عدد 702 واحد بایستد. در معاملات این روز بیش از 429 میلیون و 468 هزار ورقه بهادار در 34 هزار و 720 نوبت معاملاتی به ارزش بیش از 929 میلیارد ریال دست به دست شد.



همچنین پربیننده‌ترین نماد روز گذشته فرابورس را قاسم ایران از آن خود کرد و پس از آن به ترتیب نماد شرکت‌های گروه پتروشیمی س. ایرانیان، قند شیروان قوچان و بجنورد و معدنی کیمیای زنجان گستران در صدر جدول پر‌بیننده‌ها قرار گرفتند. بیشترین حجم معاملات فرابورس در روز چهارشنبه با معامله 50 میلیون سهم به فولاد هرمزگان جنوب اختصاص پیدا کرد و بعد از آن نمادهای بانک گردشگری، گروه پتروشیمی س. ایرانیان و بهمن دیزل قرار داشتند. علاوه بر این بیشترین ارزش معاملات در این روز در اختیار بهمن دیزل قرار داشت.

در بازار روز گذشته نمادهای گروه پتروشیمی س. ایرانیان، پالایش نفت تهران، پتروشیمی مارون و پتروشیمی زاگرس بیشترین تاثیر در رشد شاخص فرابورس را داشتند. همچنین بیشترین افزایش قیمت در معاملات این روز را نمادهای مهندسی صنعتی روان فن آور، شرکت سرمایه‌گذاری اعتلاء البرز، بیمه کوثر و توکا رنگ فولاد سپاهان به خود اختصاص دادند و در مقابل نمادهای شرکت بهمن لیزینگ، معدنی کیمیای زنجان گستران، فرآوری زغال سنگ پروده طبس و صنعتی و معدنی شمال شرق شاهرود قرار داشتند که بیشترین کاهش قیمت را به خود دیدند. علاوه بر این طولانی‌ترین صف‌های خرید این روز در نمادهای بهمن دیزل، توکا رنگ سپاهان و گروه پتروشیمی س. ایرانیان تشکیل شد و در آن سوی بازار نمادهای مرابحه مگاموتور 3 ماهه 20 درصد، اجاره رایتل 2 و اجاره مپنا سه ماهه 20 درصد سنگین‌ترین صف‌های فروش را داشتند.

در همین حال بررسی معاملات اوراق با درآمد ثابت نشان می‌دهد که بیشترین حجم معامله این اوراق به اسناد خزانه اسلامی با خرید و فروش 56 هزار و 569 ورقه اختصاص داشته است و در میان ETF‌ها نیز بیشترین حجم معامله مربوط به صندوق سرمایه‌گذاری اعتماد‌آفرین پارسیان با خرید و فروش 2 میلیون و 850 هزار اوراق بهادار بوده، ضمن اینکه این صندوق بیشترین ارزش معاملات را نیز در میان سایر ETF‌ها به میزان 34 میلیارد ریال تجربه کرده است. همچنین در معاملات روز چهارشنبه فرابورس، نماد معاملاتي اوراق صكوك اجاره شركت واسط مالي دي يكم (با مسووليت محدود)، جهت تامين بخشي از مخارج مربوط به احداث مخازن نفتي گناوه در نماد صاميا1، به منظور پرداخت اجاره بهاي سه ماهه اوراق در تاريخ 20/ 10/ 1394متوقف شد. از سوی دیگر، هر ورقه اوراق تسهیلات مسکن در این روز حدود 71 هزار تومان دست به دست شد تا به این ترتیب نرخ سود واقعی دریافت وام از این طریق 7/ 26 درصد باقی بماند. همچنین خرید و فروش اسناد خزانه اسلامی با نرخ پایانی 959 هزار و 522 ریال مورد مبادله قرار گرفته و به این ترتیب بازده این اسناد تا سررسید 25/ 25 درصد شده که در مقایسه با دیروز 86/ 0 درصد کاهش یافته است.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر