بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۱ دی ۱۳۹۴ - ۰۶:۵۹
کد خبر : ۱۵۹۴۴۶
همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته پس از11روز رشد تن به استراحت داد و با افت شاخص همراه شد. در بازار دیروز معامله‌گران در حالی فعالیت خود را شروع کردند که عرضه‌های قابل ملاحظه رخ داده در بازار روز شنبه موجب کاهش سطح نقدینگی بازار شده و در شروع بازار اکثر نمادها با مازاد عرضه مواجه شدند، اما رفته رفته از شدت عرضه‌ها کاسته شده و کفه تقاضا در بازار سنگین‌تر شد. این مساله موجب شد تا حجم معاملات در سطح بسیار خوب 135میلیارد تومان در بورس و 197میلیارد تومان در فرابورس ثبت شود این مساله می‌تواند به معنای تقویت حضور نقدینگی در بازار باشد که می‌تواند استراحت بازار را محدود سازد.در بازار روز گذشته در نهایت با توجه به افت قیمت نمادهای عمده شاخص با کاهش 193واحدی معادل 31/ 0 درصد به رقم 62هزار و 461واحد رسید.در مسائل کلان همچنین دیروز بازار با شایعاتی در مورد اینکه 26دی ماه زمان اجرایی شدن برجام خواهد بود مواجه شدند که هنوز به‌طور رسمی این مساله تایید نشده است.



دیروز پتروشیمی شیراز در گزارش شفاف‌سازی خاطر‌نشان کرد به دلیل کمبود گاز راه اندازی واحد اوره و آمونیاک سوم این شرکت به میانه بهمن ماه موکول شده است. پتروشیمی شیراز پس از سال‌ها طرح توسعه خود موسوم به طرح اوره شهدای مرودشت را به مرحله تولید رسانده است. در بازار دیروز در گروه سیمانی شرکت سیمان دورود به منظوراصلاح ساختار مالی، تامین منابع مالی و تحقق سرمایه مورد نیاز جهت ابقا در بازار دوم بورس اوراق بهادار تهران اقدام به افزایش سرمایه 702 درصدی از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها کرده است.

بر همین اساس سرمایه «سدور» از مبلغ 80،000 میلیون ریال به مبلغ 561،698 میلیون ريال افزایش خواهد یافت.سدور دیروز با صف خرید مواجه شد.همچنین دیروز شماری از نمادهای معاملاتی برای برگزاری مجامع مختلف بسته شدند. در پی اتمام سال مالی 31 شهریور و اعلام زمان برگزاری مجمع سالانه شرکت‌های سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی، سرمایه‌گذاری توس گستر، لامیران و قند هگمتان، نماد این 4 شرکت بسته شدند همچنین در پی صدور مجوز افزایش سرمایه 422 درصدی تامین ماسه ریخته گری، نماد این شرکت برای مجمع فوق العاده متوقف شد.

در گروه غذایی دیروز مانند دیگر روزهای منفی نمادهای قندی بهبود معاملات را شاهد بودند. در این گروه مدیرعامل صنعتی بهشهر با اعلام اینکه صافولا سهامدار عمده و عربی این شرکت بورسی در ایران فعال خواهد بود، گفت: برخی رقبای شناسایی شده اقدام به شایعه‌پراکنی با هدف کاهش سهم ۳۵ درصدی «غبشهر» دربازار مصرف می‌کنند.در گروه بانکی عملکرد ۹ ماهه پست بانک حکایت از تحقق یک ریال سود در این بانک داشت. در گروه فولادی دیروز معاون اقتصادی وزارت اطلاعات از فساد رخ داده در عرضه اولیه سهام فولاد هرمزگان خبر داد. در گروه خودرویی دیروز آمار تولیدات ایران خودرو اعلام شد. به گزارش ايكوپرس، آمار تجمعي توليد ايران خودرو از ابتداي سال تا پايان روز هجدهم دي ماه نشان مي دهد در مجموع تعداد 378هزار و 938دستگاه انواع خودروي سواري از خط توليد عبور كرده و روانه بازار شده است.

برمبناي اين گزارش، بيشترين تيراژ توليد متعلق به محصول پژو پارس است.اين خودرو به تعداد 89هزار و 657دستگاه توليد شده است.محصول پژو 405نيز با تعداد 89هزار و 641بيشترين تعداد توليد را به خود اختصاص داده است.پژو 206 نيز از ديگر محصولات ايران‌خودرو است كه از ابتداي سال تا كنون به تعداد 80 هزار و 25 دستگاه توليد و به بازار عرضه شده است.خودروي ملي سمند تعداد 64هزار و 620دستگاه و محصول تندر تعداد 14هزار و 986دستگاه از كل توليدات ايران خودرو را به خود اختصاص داده‌اند.آريسان خودروي كار جديد ايران خودرو نيز تعداد 13هزار و 431دستگاه از توليدات ايران خودرو را دربرگرفته است.توليد خودروي دنا نيز در سال جاري افزايش خوبي را تجربه كرده و از ابتداي سال تاكنون تعداد 13 هزار و 100 دستگاه از آن به توليد رسيده است. رانا نيز ديگر محصول ايران خودرو است كه از ابتداي سال تاكنون به تعداد 12هزار و 172دستگاه توليد شده است.در مجموع بازاردیروز بازاری منفی اما با حجم معاملات خوب بود که انتظار می‌رود در چند روز آینده تعادل بیشتری را شاهد باشد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر