بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۱ دی ۱۳۹۴ - ۰۸:۳۶
بورس نیوز گزارش می دهد:

واکنش بازارهای جهانی به شوک چینی

اقتصاد کشور چین که یکی از بزرگترین مصرف کننده و وارد کنندگان مواد خام دنیاست، بر بازارهای جهانی تأثیر قابل توجهی دارد به طوریکه با کند شدن سرعت نرخ رشد این کشور در وحله اول تقاضا کاهش خواهد یافت که در صورت ثابت فرض کردن عرضه، اقتصاد آن در کنار افت تقاضا با مازاد عرضه و ادامه دار شدن رکود همراه خواهد شد و به طور مستقیم و غیر مستقیم بر بازارهای دیگر کشورها نیز اثر منفی خواهد داشت.
کد خبر : ۱۵۹۴۵۸
نویسنده :
یارمحمدی

همراه با آغاز سال نو میلادی، با افت نرخ رسمی یوان، بازار سهام چین متلاطم شده و تاکنون بیش از دو مرتبه ریزش بیش از 7 درصدی را تجربه کرده است که این امر منجر به توقف معاملات این بازار شد.

به گزارش بورس نیوز، طی هفته گذشته که بازار بورس تهران بعد از مدت ها روی خوش به سهامداران خود نشان داد و با روندی صعودی همراه شد، بورس های سهام آسیایی، قیمت های جهانی کالاها و فلزات با روندی نزولی همراه شدند و نفت نیز در این بازار بین المللی به کمتر از 34 دلار کاهش یافت.

بر اساس این گزارش، اقتصاد کشور چین که یکی از بزرگترین مصرف کننده و وارد کنندگان مواد خام دنیاست، بر بازارهای جهانی تأثیر قابل توجهی دارد به طوریکه با کند شدن سرعت نرخ رشد این کشور در وحله اول تقاضا کاهش خواهد یافت که در صورت ثابت فرض کردن عرضه، اقتصاد آن در کنار افت تقاضا با مازاد عرضه و ادامه دار شدن رکود همراه خواهد شد و به طور مستقیم و غیر مستقیم بر بازارهای دیگر کشورها نیز اثر منفی خواهد داشت.

همچنین برآوردهای انجام شده در این خصوص، ادعا بر کاهش رشد اقتصادی چین در سال جدید میلادی را داشته که این کاهش رشد اقتصادی همانطور که عنوان شد به دلیل بالا بودن حجم اثرگذاری اقتصاد این کشور در دنیا، بازارهای مالی جهانی را به شدت تحت تأثیر قرار می دهد و در میان مدت نمی توان انتظار بازگشت رشد اقتصادی این کشور به سمت و سوی گذشته و خروج از رکود را داشت.

البته در این بین پیش بینی ها در رابطه با قیمت جهانی نفت به عنوان یک کالای استراتژیک که بخش زیادی از درآمد کشورهایی خاورمیانه همچون ایران را تشکیل می دهد، ضد و نقیض بوده و برخی از تحلیلگران معتقدند که هیچگاه بازار جهانی نفت به این اندازه غیر قابل پیش بینی نبوده است، اما به طور کل تحت تأثیر عوامل مختلفی حال و روز خوشی یا حداقل در میان مدت نخواهد داشت.

با توجه به تمامی موارد ذکر شده و پیش بینی های اقتصادی که برخی سال 2016 را سال آخر الزمانی برای اقتصاد دنیا می دانند، باید منتظر وضعیتی بدتر از آنچه ما رکود می نامیم، برای اقتصادهای بزرگ دنیا در این سال بود، هرچند که برخی دیگر از تحلیلگران معتقدند بازارهای جهان در این وضعیت باقی نخواهند ماند و انتظار بازگشت آنها بعد از گذشت این دوره گذر می رود.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.
https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۱ دی ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۱
ما کاری به چین و بازارهای جهانی نداریم ایران دارای ظرفیت های اقتصادی بالقوه و بالایی است که با بکارگیری انها حتی می تواند اثر مثبت روی چین و جهان بگذارد
با تشکر
سورن
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۱ دی ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۴
همچین میگین بورس ایران حالا هرکی ندونه میگه کجا هست !؟
بورس ایران متاسفانه فقط رانت و سفته بازیست و هیچ مبنای تحلیلی (تکنیکال یا بنیادی ) ندارد و از وقایع جهانی تاثیر چندانی نمی پذیرد و بیشترین اثر را وزرای کاردانی چون آقای زنگنه و نمایندگان محترم مجلس و تصمیمات شتاب زده و بچه گانه دولت خواهند گذاشت ولا غیر
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۱ دی ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۵
تقریباً هرچیزی که برای آمریکا نامطلوب باشد، برای روسیه مطلوب است. به دردسر افتادن ایالات متحده بواسطه چهار انتخاب فوق، صورت بندی ژئوپولیتیک جهانی را به سمت یک جهان چندقطبی و‌‌ رها از قید و بندهای آمریکایی هدایت خواهد کرد. مجموعاً روسیه تغییر تدریجی و آرام نظام جهانی متناسب با آمادگی‌های اقتصادی و نظامی روسیه را بر دگرگونی‌های ناگهانی که مستلزم عدم قطعیت‌های بیشتر در سیاست‌های امنیتی است، ترجیح می‌دهد اما اگر در شرایطی گریزناپذیر، قرار باشد تنها یک کشور از جنگ عربستان و ایران حمایت کند، روسیه این مسئولیت را برعهده خواهد گرفت.