بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۲ دی ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۱
درگفتگو با یک کارشناس بازار سرمایه مطرح شد:

یک تفاوت اساسی روند فعلی بورس با ماه های ابتدایی سال جاری

به نظر می رسد نرخ نهایی گاز طبیعی مصرفی شرکت های پتروشیمی در محدوده کمتر از 10 تا 11 سنت تعیین می شود که این امر در صورت نهایی شدن آن طی سال جاری از اعلام تعدیل منفی واحدهای پتروشیمی جلوگیری می کند و در صورتیکه سال آینده تعیین و اعلام شود با توجه به قیمت جهانی نفت و رشد قیمت دلار، نرخ منصفانه ای خواهد بود.
کد خبر : ۱۵۹۴۹۵
نویسنده :
جمشیدی

بازار سرمایه در حالی طی هفته های اخیر روند صعودی را به خود گرفت و اغلب سهام شرکت ها با رشد قیمتی همراه شدند که در این بین برخی از کارشناسان بازار سرمایه جو مثبت حاکم بر بورس را ناشی از رفتار هیجانی سهامداران نسبت به نزدیک شدن به زمان اجرایی شدن طرح برجام می دانند و برخی دیگر آن را نشانه هایی برای تغییر روند بازار سرمایه برای حرکت در مسیر رشد و سودآوری بر می شمارند.

در همین ارتباط، یک کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز عنوان کرد: به نظر بنده تفاوت اساسی میان روند صعودی شکل گرفته در بازار سرمایه در شرایط فعلی با دوره های مشابه با آن همچون فروردین و تیر ماه سال جاری وجود دارد. چرا که رشد قیمت سهام شرکت ها در اوایل امسال به دلیل انتشار اخبار مثبت پیرامون مذاکرات هسته ای همچون ارائه بیانیه لوزان و واکنش هیجانی سهامداران نسبت به این موضوع بود و در آن زمان بسیاری از فعالان بازار سرمایه و کارشناسان اقتصادی نسبت به نتایج نهایی این مذاکرات بی اعتماد بودند. حال آنکه در شرایط فعلی روند صعودی در پی رفع کلیه تحریم های بین المللی و حصول اطمینان از اجرایی شدن طرح برجام شکل گرفته است.

مازیار فتحی افزود: به هرحال لغو تحریم های بین المللی تبعات مثبتی بر وضعیت صنایع و اقتصاد کشور اعمال می کند که از جمله آن می توان به ورود سرمایه گذاران خارجی، افزایش مراودات بین المللی، کاهش هزینه تأمین خارجی مواد اولیه مورد نیاز تولیدکنندگان، توسعه بازارهای هدف صادراتی و مقدار فروش نفت اشاره نمود.

وی با بیان اینکه روند صعودی بازار سرمایه حرکت مقطعی و گذرا نیست، در این خصوص ابراز داشت: هر چقدر که روند صعودی در روزهای آتی ادامه داشته باشد می توان به روند آتی بازار سرمایه امیدوار بود. البته توجه به این نکته حائز اهمیت است که اگرچه برگشت روند معاملات به سمت رونق و رشد آغاز شده است، اما قطعاً در این مدت با افت و خیزهایی همراه خواهد بود. بر این اساس به رفتار و واکنش منطقی سهامداران توصیه می شود تا شاهد رشد ملایم قیمت سهام شرکت ها باشیم و به موجب آن به همان اندازه اصلاح قیمتی سهام اتفاق بیفتد. به گونه ای که به نظر می رسد نبایستی طی یک روز معاملاتی اغلب گروه ها به صورت دسته جمعی با افزایش تقاضا و رشد ارزش سهام مواجه شوند، چرا که همانطور که عنوان شد به همان اندازه اصلاح قیمتی سنگین خواهد بود و در این بین سرمایه گذاران غیر حرفه ای بیش از سایر سهامداران متضرر می شوند.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه عوامل دیگری نیز در روند آتی بورس تأثیر گذار هستند، در این خصوص ابراز داشت: برگزاری انتخابات نمایندگان مجلس شورای اسلامی در کنار زمزمه های کاهش نرخ سود سپرده های بانکی و خروج تدریجی نقدینگی از بازار پول از جمله عوامل تأثیر گذار بر روند آتی بازار سرمایه به شمار می روند. چرا که همواره تجربه سال های گذشته نشان داده که همراه با نزدیک شدن به زمان انتخابات روند مثبتی در بازار سرمایه شکل می گیرد و علاوه بر آن به دلیل افت قابل توجه قیمت سهام شرکت ها طی دو سال گذشته بخشی از نقدینگی از بازار پول به سمت بازار سرمایه سرازیر خواهد شد.

فتحی در خاتمه به موضوع تعیین تکلیف قیمت خوراک واحدهای پتروشیمی و بهای جهانی نفت اشاره کرد و اظهار داشت: به نظر می رسد نرخ نهایی گاز طبیعی مصرفی شرکت های پتروشیمی در محدوده کمتر از 10 تا 11 سنت تعیین می شود که این امر در صورت نهایی شدن آن طی سال جاری از اعلام تعدیل منفی واحدهای پتروشیمی جلوگیری می کند و در صورتیکه سال آینده تعیین و اعلام شود با توجه به قیمت جهانی نفت و رشد قیمت دلار، نرخ منصفانه ای خواهد بود.

علاوه بر این، به نظر می رسد قیمت جهانی نفت به کمتر از 25 دلار نیز کاهش یابد، حال آنکه تأثیر منفی کاهش بهای جهانی نفت بر اقتصاد کشور اعمال شده و انتظار می رود متوسط قیمت فروش نفت در یک سال آینده بیش از 25 دلار باشد.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.
https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
ارسال نظر