بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۲۳ دی ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۵
کد خبر : ۱۵۹۵۴۲
به گزارش بانکداران ۲۴ (Banker)، اونس طلا که هفته کاری جاری را با اثرگیری از سقوط بازارهای جهانی سهام،‌ با امید آغاز کرده بود، با پایان فعالیت بازارها در روز دوشنبه از مرز 1100 دلار پایین آمد. در این شرایط، پیتر‌هاگ، مدیر تجارت جهانی «کیتکو» وضعیت دوگانه فعلی را،‌ برای سرمایه‌گذاران خطرناک می‌داند.
تداوم ضعف بازارهای سهام چین و عدم قطعیت موجود در بازارهای دارایی اروپا و آمریکا، به‌عنوان عوامل حمایت‌کننده از فلز زرد همچنان موثرند، با این همه، نیروهای ضدتورمی نیز همچنان بر بازار کالاهای پایه غلبه دارند. تورم معکوس به شدت در بازار فلزهای صنعتی آشکار است و اگر طلا کمتر تن به اثر ضدتورمی سقوط نفت خام داده، از سر پناهگاه سرمایه بودن آن است. پیتر‌هاگ در این زمینه می‌گوید: «همه در حال فروش همه‌چیز هستند و به نظر می‌رسد در حال تبدیل داشته‌های خود به پول نقد هستند. از سوی دیگر طلا پناهگاه سرمایه است؛ بنابراین در بازار طلا جهت‌گیری بازار مشخص نیست و چنین بازاری به شدت برای سرمایه‌گذاران خطرناک است.» ‌هاگ می‌افزاید: «تا وقتی که بازار دارایی باثبات نشود، طلا نفع خواهد برد، اما اگر اونس در زیر مرز 1097 دلار ماندگار شود، سطح 1087 دلار هم آزموده خواهد شد.»
با توجه به این گفته‌ها، روند روز سه‌شنبه دور از ذهن نبود. اونس که روز دوشنبه روی قیمت 1094 دلار ایستاده بود، روز سه‌شنبه تا ساعت 7 شب به وقت تهران به قیمت 1088 دلار رسید، گرچه هم‌اکنون که شما این گزارش را می‌خوانید ممکن است قیمت متفاوتی به‌عنوان قیمت نهایی روز رقم خورده باشد. افت 10 دلاری روز دوشنبه، عمدتا ناشی از «سودگیری» معامله‌گران طلا بود. همچنین «عقب‌نشینی اصلاحی» پس از جهش‌های اخیر که اونس را به اوج دو ماهه رسانده بود نیز مشهود بود. افت اولین روز هفته بر خلاف پیش‌بینی‌های افزایشی کوتاه‌مدتی بود که رشد 4 درصدی هفته گذشته را مبنا قرار داده بودند. جالب اینجا است که عوامل کاهشی روز دوشنبه حتی اثر تداوم نگرانی‌های چینی را هم خنثی کردند. بازارهای سهام چین که هفته گذشته با سقوط خود، تمام بازارهای دیگر را تحت تاثیر قرار داده بودند، روز دوشنبه هم بیش از 5 درصد سقوط کردند. مقام‌های چین روز دوشنبه هم برای دومین روز کاری پیاپی به یوآن اجازه رشد دادند، اما این امر هم کمکی به بازار دارایی چین نکرد. در روزی که بازارهای ژاپن تعطیل بودند، بازارهای استرالیا و کره‌جنوبی هم سقوط کردند. این اوضاع باید به طلا کمک کند، اما عوامل کاهشی موجود، معامله‌گران را سردرگم کرده‌اند.
مهم‌ترین عامل کاهشی فعلا ادامه سقوط بهای نفت خام است که روز دوشنبه نیز ادامه داشت. شاخص نفتی نایمکس روز دوشنبه، از مرز 31 دلار هم پایین‌تر آمد و دوباره به کف 12ساله نزدیک شد. نگرانی درباره چشم‌انداز رشد چین در حالی که با سقوط دادن بازارهای سهام به طلا کمک کرده، اما با تخریب چشم‌انداز تقاضای بزرگ‌ترین مصرف‌کننده کالاهای خام در جهان، به‌عنوان عامل فشار روی طلا عمل کرده است. در این میان، تنش‌های میان ایران و عربستان هم گرچه به تقاضای طلا افزوده، ولی نتوانسته اثرات ضدتورمی سقوط نفت را خنثی کند. اونس روز سه‌شنبه را با افت آغاز کرد و بعد به نوسان پیرامون مرز 1095 دلار رو آورد و بعد دوباره تضعیف شد. صبح سه‌شنبه افت نفت ادامه داشت و شاخص دلار هم تقویت شد تا هر دو عامل خارجی مهم در بازار فلزهای گرانبها به ضرر طلا عمل کند. البته روز گذشته، بازارهای سهام، حامی طلا ماندند. بازارهای سهام جهان سه‌شنبه برای پنجمین روز متوالی افت کردند، اما تا لحظه تنظیم این گزارش نتوانستند اونس را به مرز 1100 دلار نزدیک کنند. به این ترتیب باید دید که در ادامه هفته چه بر سر بازار دوطرفه طلا خواهد آمد. تا پایان هفته هر دسته از عوامل کاهشی یا افزایشی ممکن است غلبه داشته باشند و این دقیقا همان چیزی است که پیش‌بینی قطعی را خطرناک می‌کند.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر