بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۶ دی ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۱
همزمان با عرضه سهام شرکت فولاد هرمزگان در بازار فرابورس، متاسفانه تعدادی از مدیران ذی نفوذ یکی دیگر از شرکت های فولاد که به اطلاعات پنهانی شرکت در حال عرضه دسترسی داشته‌اند اقدام به خرید سهام فولاد هرمزگان با منابع تنخواهی که در اختیارشان بود نمودند، نامبردگان سپس با فروش مجدد سهام، اقدام به تحصیل مبالغ بالایی سود به نفع خود نمودند.
کد خبر : ۱۵۹۶۳۵
نویسنده :
جمشیدی

اجرای برنامه عرضه اولیه سهام شرکت ها در بازار سرمایه در حالی پیشتر از جمله برنامه های مورد توجه فعالان بازار سرمایه بوده و همواره از روند اجرای آن استقبال می شد که در پی بروز مشکلات و تخلفات متعدد در نحوه انجام این برنامه و رشد بی محابا و بی دلیل ارزش سهام در روزهای معاملاتی پس از عرضه اولیه به یکی از چالش های اصلی بازار و سهامداران تبدیل شده است.

بر اساس گزارش بورس نیوز، بازار سرمایه طی دو سال اخیر که روند منفی مداومی را پشت سر گذاشته پذیرای حضور سهام شرکت های جدید در بازار بورس و فرابورس همچون شرکت های قاسم ایران، فولاد هرمزگان، پتروشیمی مبین، سرمایه گذاری مسکن پردیس، توسعه فناوری اطلاعات خوارزمی و ... بوده که بعضاً روند قیمتی و معاملات برخی از شرکت های مذکور با حاشیه ها و شایعات فراوانی همراه شده و به موجب تخلف برخی از مدیران شرکت ها در نحوه عرضه سهام و تبلیغ از طریق انجام مصاحبه های متعدد که نوید بخش رشد سودآوری شرکت بود، بسترهای لازم برای رشد قابل توجه قیمت سهام شرکت فراهم گردید و پس از شناسایی سود ناشی از عرضه سهام در بالاترین قیمت، سهام شرکت را به خود رها کردند و هیچ توجهی به روند قیمتی آن در بورس و اجرای برنامه ای کارآمد جهت حمایت از سهامداران خرد و حقیقی نکردند.

حال آنکه به دفعات متعدد و از طرق مختلف همچون انتشار گزارش هایی در این خصوص در رسانه ها به متولیان و نهادهای ناظر بازار سرمایه نسبت به تخطی مدیران برخی شرکتها از قانون و رشد بی وقفه و بی دلیل قیمت سهام آن و نیز لزوم ارائه به موقع نامه شفاف سازی از سوی مدیران شرکت هشدارهای لازم داده شده بود، اما متأسفانه در برخی موارد شاهد کرختی مقامات مسئول نسبت به پیگیری های لازم  بوده ایم.

تا بدان جا که برخی از افراد سود جو با استفاده از اطلاعات نهانی در اختیار خود در خصوص وضعیت سودآوری شرکت یا از طریق زد و بندهایی با برخی دیگر از سهامداران توانستند ارزش سهام شرکت را طی مدت کوتاهی بطور قابل توجهی افزایش دهند و در سقف قیمتی سهام با شناسایی سود قابل توجه سرمایه خود را خارج کنند و در این شرایط مدیران بازار سرمایه تنها نظاره گر این اتفاقات بودند و به انتشار گزارش شفاف سازی پس از افزایش چشمگیر ارزش سهام بسنده کردند.

بر این اساس به نظر می رسد نقصان پیگیری مناسب در بازار سرمایه و عدم نظارت دقیق آنها بر روند معاملات قیمت سهام باعث شده کار تا حدی پیش رود که دستگاههای امنیتی وارد گود شوند حال آنکه اگر زودتر جلوی این امر گرفته می شد اصلا نیازی به حضور آنها نبود .

این دست اتفاقات به ویژه در خصوص سهام شرکت های تازه وارد به بورس رخ می دهد  و حالا وزارت اطلاعات وارد عمل شده تا به تخلفات مدیران یکی از شرکت های مذکور یعنی فولاد هرمزگان رسیدگی کند و با پیگیری مقامات مسئول در این نهاد نظارتی مدیران خاطی فولاد هرمزگان دستگیری شدند.

معاون مبارزه با مفاسد کلان اقتصادی وزارت اطلاعات پیشتر در این خصوص گفت : همزمان با عرضه سهام شرکت فولاد هرمزگان در بازار فرابورس، متاسفانه تعدادی از مدیران ذی نفوذ یکی دیگر از شرکت های فولاد که به اطلاعات پنهانی شرکت در حال عرضه دسترسی داشته‌اند اقدام به خرید سهام فولاد هرمزگان با منابع تنخواهی که در اختیارشان بود نمودند، نامبردگان سپس با فروش مجدد سهام، اقدام به تحصیل مبالغ بالایی سود به نفع خود نمودند. در بررسی‌های کارشناسی مشخص شد طی چند روز پس از عرضه سهام شرکت فوق در تابلوی فرابورس، این افراد با برداشت غیر قانونی مبلغ یکصد و شصت میلیارد ریال از حساب آن شرکت، مبادرت به خرید سهام فولاد هرمزگان نمودند که از این محل طی مدت چند روز حدود ده میلیارد ریال سود عایدشان شده است. با اطلاع رسانی سریع و به موقع از سوی این معاونت و با حکم مرجع قضایی این افراد توسط اداره‌کل‌اطلاعات‌استان‌اصفهان دستگیر شدند.

بدین ترتیب معاون مبارزه با مفاسد کلان اقتصادی وزارت اطلاعات در آخرین مصاحبه خود با رسانه ها طی 19 دی ماه جاری از دستگیری مدیران متخلف فولاد هرمزگان که با استفاده از اطلاعات نهانی شرکت و از محل منابع و سرمایه مجموعه مذکور اقدام به خرید سهام کرده بودند، خبر داد و از تخلف مدیران "هرمز" مبنی بر برداشت غیر قانونی مبلغ یکصد و شصت میلیارد ریال از حساب شرکت و خرید سهام آن از این محل و در نهایت شناسایی سود 10 میلیارد ریالی پرده برداشت.

موضوعی که در هنگام انجام معاملات این شرکت به کرّات توسط کارشناسان و اصحاب رسانه گوشزد شده بود، اما گوش شنوایی در آن زمان برای جلوگیری سریع این موضوع وجود نداشت اما بهر حال بعد از مدتها پیگیری پرونده ای در سازمان بورس تشکیل شد و ظاهرا امتداد همان پرونده و احیانا گزارش این سازمان به سایر دستگاههای نظارتی باعث واکنش آنها شده است . 

بر این اساس به نظر می رسد اتفاق پیش آمده از کرختی نظارت در بازار سرمایه نشأت می گیرد. چرا که رسیدگی به تخلفات موجود در بورس در وهله اول به عهده این سازمان است و در صورتیکه سریعتر جلوی روند این سهام در آن دور گرفته می شد ، هیچ گاه لزومی به ورود دستگاه نظارتی از سایر نهادها برای رسیدگی به تخلفات وجود نداشت.

هر چند که ورود نهادهای امنیتی به مسایل درون سازمانی و بازار سرمایه اصلا صورت خوشی ندارد اما حداقل برای یکبار هم که شده مدیریت شرکتها باید بفهمند که در قبال رفتار خود باید پاسخگو باشند و با جیب سهامدار نمی توانند دنبال اهداف شخصی خود باشند .


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.
https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۲۶ دی ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۹
دستاي كارمنداي فولاد مباركه اصفهان تو كار بوده
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۲۶ دی ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۴
بدین ترتیب معاون مبارزه با مفاسد کلان اقتصادی وزارت اطلاعات در آخرین مصاحبه خود با رسانه ها طی 19 دی ماه جاری از دستگیری مدیران متخلف فولاد هرمزگان که با استفاده از اطلاعات نهانی شرکت و از محل منابع و سرمایه مجموعه مذکور اقدام به خرید سهام کرده بودند، خبر داد و از تخلف مدیران "هرمز" مبنی بر برداشت غیر قانونی مبلغ یکصد و شصت میلیارد ریال از حساب شرکت و خرید سهام آن از این محل و در نهایت شناسایی سود 10 میلیارد ریالی پرده برداشت.

بورس نيوز عزيز موضوع اصلا ربطي به مديران هرمز نداره !! مديران فولاد مباركه درگير اين قضيه بودن !
ناشناس
ROMANIA
شنبه ۲۶ دی ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۳
قابل توجه مدیران بورس و شرکت فرابورس که در آن دوران خوشحال و سرخوش از رشد قیمت این سهام بودند (از 120 تا 180 تومان ) و سود زیر مجموعه مبارکه از این رشد دست ساز خود و نشستن سنگین توابع مبارکه در صف خرید) و به این موضوع علیرغم اطلاع ترتیب اثر ندادند.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۲۶ دی ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۵
رشد پی در پی در نماد قزوین را هم پیگیری کنید
سهم پس از قرار گرفتن چندین باره در گره معاملاتی هنوز متعادل نشده است و این در حالی است که هم گروه های این سهم اکثرا منفی هستند!!!
رحمان
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۲۶ دی ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۸
تو را به خدا قسمتان ميدهم وزارت اطلاعات به موارد شركت الو منيو م ايران نيز ورود كند از طرف يك سهامدار مال باخته
حسین
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۲۶ دی ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۴
شکایتی هم به وزارت اطلاعات شده برای بررسی دو عرضه اولیه آخری که یکی از شاکیان امضا کنند اش خودم بودم. چطور ممکن ست که تعدادی دستور فروش چند ثانیه قبل از ساعت اعلام شده (12:40 ) وارد سامانه شده باشد . البته این معضل در تعدادی از کارگزاری ها مسبوق بسابقه ست . انشالله تا حصول نتیجه پیگیری خواهد شد .
امینی
ESTONIA
شنبه ۲۶ دی ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۴
کساوه وشکلرکه دست سهامدار حقیقی بود هر کدام 2ماه در صف فروش بودند ایقدر سهامداران را ترساندند بعداز 2 ماه نیروکلر را در 214 تومان وکساوه را در 343 تومان از دست حقیقی در اوردند اگر ارزش داشتند چرا 2ماه صف فروش بودند واگر ارزش نداشتند چرا الان حقوقی نیرو کلر را بعد از تقسیم 27 تومان سود در 330 می خرد وکساوه را همدر 420 حقوقی می خرد آیا منافع شخصی در میان نیست لطفا پیگیری کنید
علی
شنبه ۲۶ دی ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۹
همه چیز قرار پیگیری کنند باید در بورس بسته بشه..چرا اون مقوع نخرید الان میخره خیلی بچه بازی بخدا
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۲۶ دی ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۷
بورس نیوز نماد وتوسم پیگیری کنید . در خواستهای فروش غیر واقعی جلو رشد سهم می خواهند بگیرند تا این شناور 11درصدی از دست حقیقی هم جدا کنند.امروز که کارشان تابلو تابلو بود
عباس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۲۶ دی ۱۳۹۴ - ۲۲:۴۰
بنده حقیز موضوعی را به سازمان بازرسی اعلام کردم ودر جواب گفتند به ما بطی نداره اینا دیگه شرکت خصوصی هستند وبازرس باید جوابگو باشه قابل توجه موارد از این دست زیاده بنده مدارکش رو هم موجود دارم اینم حتما یک جور خاصه که ....
فلامرز
يکشنبه ۲۷ دی ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۹
باسلام پیگیری شود حمل ونقل توکا وتوکاریل درآن زمان که این سهم رو خریدند فروشنده چه شخصی بوده . ظاراه خرید این سهم دستوری بوده واجبار ازطرف بالادستیها در فولادمبارکه
نوید
RUSSIAN FEDERATION
شنبه ۲۶ دی ۱۳۹۴ - ۲۳:۵۴
قاسم رو حتما پیگیری کنید
اظهارت مدیر عامل مبنی بر ارزنده بودن سهام شرکت در 2000 تومان و فروختن و فرار کرذن
قیمت امروز قاسم 250 تومن
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۲۷ دی ۱۳۹۴ - ۰۰:۰۹
چرا دستگاههای امنیتی وارد پرونده کرسنت نمیشوند ؟؟

ایا کرسنت تخلف و خیانت بوده است یا خیر؟

چند وقت است که بیخیال شدهاید؟

مدیران متخلف احساس ناامنی میکنند؟

وزیران متخلف چه ؟ انها احساس نا امنی میکنند؟
ناشناس
ROMANIA
يکشنبه ۲۷ دی ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۰
شرکت حمل ونقل توکا هم دستوری این سهام راخریده مدیرانش هم باتوجه به اینکه شرکت سهامی عام هست بی اعتناخرید کردن یکی نیست بپرسه از کجا دستور گرفتین جواب این ضررکه متوجه سهامداره راکی میده واقعا نظارتی نیست خواهشا اگه کسی پیگیره همه را جلب کنن تامشخص بشه این سهام زمان خرید کی ارزشش را برده بالا والان قیمتش چنده ممنون
امید
يکشنبه ۲۷ دی ۱۳۹۴ - ۲۱:۲۷
باسلام نه تنها حمل ونقل توکا بلکه توریل هم خریده واقعا دستوری بوده خوب.اگه نمیخریدند میبایست مدیران حتوکا وتوریل عوض شوند ومدیری بیاید تا این سهم رو خریداری کنه مدیریت یعنی انجام دستور وگرنه کی این حقوقا رو به اینامیده حالا ببینید برا ضرری که تو این خرید کردند درمجمع چه پاداشی میگیرند مدیران حتوکا وتوریل .