بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۶ دی ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۵
در شرایط امروز باید با مدیریت مناسب متولیان، بازار با تعادل و ثبات پس از این رشد مواجه شود تا نقدینگی سرگردان به هر گروه بدون تحلیل وارد نشده و حباب سازی نشود و دست عده ای نیز که سعی در جذب نقدینگی سرگردان (که از فروش سهام در سود ناشی شده)، در شرکت های زیان ده و با شایعه های متقلبانه هستند را در استفاده از این آب گل آلود ناکام بگذارند.
کد خبر : ۱۵۹۶۴۴
نویسنده :
کیوان فر

در این مطلب به بررسی روند حرکتی اخیر بازار و ارزیابی مسیر پیش رو می پردازیم.

در هفته های اخیر روندی صعودی در بازار شکل گرفت که از مهمترین دلایل آن می توان به جذاب شدن قیمت های بسیاری از سهام و مساله رفع تحریم ها و آغاز اجرای برجام اشاره کرد. در چنین شرایطی نقدینگی که وارد بازار شد با خرید در قیمت های ارزنده توجه بازار را به حجم های معاملات جلب کرد و فعالان بازار نیز فرصت را غنیمت شمرده و با خرید در قیمت های ارزنده توانستند از فرصت به وجود آمده استفاده ببرند. باید توجه داشت که یکی از پارامترهای تاثیرگذار در قیمت ها بحث انتظارات و رفتار سرمایه گذاران می باشد و در چنین شرایطی چنانچه این قبیل رفتارها کنترل نشوند اثرات مخربی به همراه دارند. متاسفانه بازار سرمایه ما دارای ابزار خود کنترل کنندگی مثل معاملات آتی نمی باشد بنابراین باید یک منبع خارج از فضای داد و ستد، با عرضه های متناسب با تقاضا به کنترل بازارو رفتارها بپردازد. به همین دلیل باید توجه کرد که همیشه عرضه سهام در بازار دلیل بر وجود تحلیل و ضعف تقاضا نمی باشد. همچنین با دقت در مدل عرضه ها میتوان پی برد که جنس چنین عرضه هایی بسیار مدیریت شده بوده و به نظر بیشتر با قصد متعادل سازی شکل گرفته است.

قیمت های بسیاری از سهام با پتانسیل و بنیادین بازار به شرایط جذابی رسیده بود و چنین رشدی تا این حد طبیعی به نظر می رسید. با بررسی های بیشتر مشخص است که این بار با درس هایی که از گذشته گرفته شده نقدینگی به صورت هوشمند و با انتخاب های تحلیلمندانه تر وارد شده و گروه هایی که سرعت تاثیرپذیری بالاتری از شرایط پساتحریم نسبت به دیگران دارند را نشانه گرفته است. در شرایط امروز باید با مدیریت مناسب متولیان، بازار با تعادل و ثبات پس از این رشد مواجه شود تا نقدینگی سرگردان به هر گروه بدون تحلیل وارد نشده و حباب سازی نشود و دست عده ای نیز که سعی در جذب نقدینگی سرگردان (که از فروش سهام در سود ناشی شده)، در شرکت های زیان ده و با شایعه های متقلبانه هستند را در استفاده از این آب گل آلود ناکام بگذارند.

برای ارزیابی روند اخیر باید یادآور شد چنانچه واقعیت و نتایج تحلیل رخدادهایی که منجر به شکل گیری انتظارات شده، در فاصله زمانی مورد انتظار منطبق بر قیمت ها نشود حباب هایی که از افزایش قیمت شکل گرفته، مجددا تخلیه و به حالت اولیه باز می گردد. مانند شرایطی که بارها در مذاکرات اتمی در دو سال گذشته رخ داد و قیمت ها در شرایط خوش بینانه با صعود و مدت کوتاهی پس از آن راه نزول را در پیش می گرفتند.

باید گفت جنبش اخیر تفاوت هایی با نمونه های گذشته دارد و قرار بر تکرار هر مدلی در یک بازار تا ابد نمی باشد. برخی از فعالان روند اخیر را با مذاکرات لوزان و یا توافق اتمی شبیه می دانند و سعی در القای این موضوع که رشد ناپایدار خواهد بود دارند. باید در جواب گفت که ریسک های موجود در موارد قبلی، این بار وجود ندارند. گفته های رهبری چند روز پس از مذاکرات لوزان آب سردی بر پیکر بازار بود و همچنین در توافق وین به لحاظ اینکه برای اجرا نیاز به طی شدن مدت زمان لازم و همچنین تصویب مجالس و کنگره بود، نتوانست از رشد بازار حمایت مناسب را بعمل آورد.

اما در این شرایط باید قطعات پازل را به خوبی چیدمان کرد تا تصویر روشنی از آینده بدست آید. سفرهای نماینگان و بازرگانان خارجی به کشور طی این مدت و صحبت از انعقاد قرارداد ها در صنایع مختلف منوط به اجرای برجام و رفع تحریم ها بوده و با پشت سر گذاردن این پل، در مدت زمان کوتاهی از انواع و اقسام قراردادها رونمایی بعمل خواهد آمد.

همچنین ازشرایط سیاسی بسیار خوبی در منطقه و جهان برخوردار شده ایم. با تعرض به سفارت عربستان هیچکدام از کشورهای اروپایی و امریکا واکنشی بر ضد ما نداشتند و برعکس ورود هیات تجاری آلمانی را برای بار چندم به کشور و سفر رئیس جمهوری به فرانسه را در پیش داریم. از تفنگداران آمریکایی با میوه و شیرینی پذیرایی کردیم و ....

بازگشت منابع بلوکه شده کشور و لغو تحریم های بانکی و راه اندازی مجدد شبکه سوئیفت کاهش چشمگیر هزینه های اقتصادی بنگاه ها را در پی خواهد داشت که می تواند در پیش بینی های سال آینده نمایان شود.

در حال حاضر بزرگترین دست انداز و مانع پیش روی اقتصاد کشور کاهش چشمگیر قیمت کالا، فلزات اساسی و نفت می باشد که به دلیل توسعه نیافتگی و وابستگی اقتصاد کشور و بازار سرمایه، از مهمترین عوامل ریسک برشمرده می شوند. می بایست با چشمان باز و محاسبه این متغیر ها در شرکت های مختلف به بهترین انتخاب رسید.

یکی از بلایای خانمان سوز که گریبان بازار را گرفته متاسفانه ظهور تحلیلگرنماها و کارشناسان می باشد. افرادی که قبل از ظهور فضاهای مجازی تلگرامی از مشتریان و فعالان عادی محسوب می شدند و امروز با چنین ابزارهایی و بدون رزومه مشخص اقدام به تحلیل پراکنی و بحث و جدل می کنند. اصرار در تحلیل روند بازار و تحلیل شاخص (بی شخصیت) کل دارند و بدون ارائه یک تحلیل استاندارد و مشخص و ناتوان از فهم متغیرهای بنیادین هستند و عامه فعالان بورس را بازیچه دست خویش نموده اند.

با شمردن موج های دو هفتگی خبر از اصلاح و پایان روند صعودی می دهند که پس از یک فرسایش دوساله شکل گرفته است. نسبت زیادی از حجم نقدینگی وارد شده به بازار با دید میان مدت و بلند مدت می باشد. اما متاسفانه تحلیل گران جوان بدلیل فراگیر شدن و نهادینه شدن رفتار نوسان سواری و نبود تجربه کافی و رکود چندی پیش بازار قادر به تمایز شرایط مختلف نیستند و نمی توانند خوراک مناسب هر گروهی را با میزان متفاومت نقدینگی در شرایط مختلف فراهم کنند.

خروج برای سرمایه گذاران با دید های زمانی بالاتر از کوتاه مدت و با میزان نقدینگی بالا به هیچ وجه توجیه تحلیلی ندارد. از اساتید موج شمار و موج سوار تقاضا داریم در بیان تحلیل ها مخاطب خود را مشخص نموده و از شرایط آگاه سازید. در یک روند افزایشی (احتمالی) پیاده شدن بی موقع آن هم پس از دوسال صبر و خون دل خوردن لطمات جبران ناپذیری به همراه دارد.

به فعالان بازار سرمایه توصیه می کنیم بدور از هیجانات ناشی ار رفتارهای گله ای و فراگیر و اسرار بر تحلیل شاخص و کلیات، به افزایش دانش و آگاهی خود برای تحلیل سهام مبادرت ورزید. پول های درشت و نقدینگی هوشمند با حمایت و مقاومت های کوتاه مدت شاخص ورود و خروج نمی کنند. درگیر بازی کودکانه مهندسین شاخص سازی نشوید.

ریسک، بازده و نقدشوندگی سرمایه گذاری خود را مشخص کنید. با استفاده از تحلیل بنیادی گلچینی از سهام را پیش روی خود قرار دهید و با تحلیل تکنیکال به بررسی روند ها بپردازید.

چنانچه با فکر و تحلیل برای میان مدت و بلند مدت وارد بازار شدید به تحلیل خود پایبند باشید و تا زمانی که به ریسک مشخص شده از قبل نرسیده اید برای بازده انتظاری خود با بازار بمانید.(پی بر ایp/e) های مناسب در این زمان با توجه فصل پیش بینی های جدید و مجامع را مدنظر قرار دهید.

از تحلیلگران تکنیکال تقاضا داریم در شناخت روند ها بیش از پیش حساسیت به خرج دهند. خروج از بازار های صعودی در ریز موج ها یا اصلاحات نزولی در هیچ کتاب مقاله یا جزوه توصیه نشده است. نمودار ها را در تایم های زمانی بالاتر و مختلف بررسی کنید. بازار ما فاقد ابزار مناسب مانند معاملات فیوچر برای استفاده از ریزموج های نزولی است. سبد خود را از سهام مناسب، بطور مداوم پر و خالی نکنید. مدیریت پرتفوی داشته باشید. به دلیل خروج از یک سهم با بازده، دل شیر پیدا نکنید و بدون بررسی سریعا اقدام به ورود به سهام دیگر نکنید. با تماشای بیش از اندازه تابلو معاملات سعی نکنید سهم متعادل خود را با یک سهم مثبت دیگر تعویض کنید.(میان مسابقه اسب را عوض نکنید). ریسک و بازده سرمایه گذاری شما باید قبل از ورود محاسبه شده باشد.

گرگ در نهایت برای خوردن گله می آید اگرچه چوپان بارها دروغ گفته باشد.

مسعود پهلوان- گروه تحلیل نبسا


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.
https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۲۶ دی ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۳
صحیح رفتار حقرقی ها هم باید کنترل شود
علی شاه
UNITED STATES
شنبه ۲۶ دی ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۹
چند روز پیش برای اطلاع از روند این کانالها و شیوه ی عملشون ، در چند تاییشون عضو شدم.

از صبح تا شب فقط از خودشون تعریف میکنند و میگن دیروز گفتیم که فلان سهم رشد میکند. مبارک باشه ، ما فلانیم.
اما تا سهم دوباره میوفده چیزی نمیگن.

واقعا متاسفم که عده ای فرصت طلب اینطور سوار بر سادگی عده ای از دوستان میشوند

چند روزه که از 104 تا 122 امروز سایپا ، هر روز دارن سیگنال خروج میدن
خدا را شاکرم که همه ی تحلیلهاشون مسخره و بی اساس بوده تا الان

خودشون را استاد دانشگاه و تحلیلگر کارگزاریهای معتبر معرفی میکنند ، اما رفتارشون چیزی شبیه آدمهای فرصت طلب هست.

امروز دارن تبریک میگن که گفته بودیم تاپیکو رشد میکند.
واقعا نمیدونم چی بگم
عمه ی من هم میدونست تاپیکو برای 2 روز هم که شده مثبت میشه

جالبه ، واقعا جالبه
دوستان عزیزم !
اونچه میخرید و میفروشید ، صرفا بر اساس تحلیل درست خودتون و مشورت با انسانهای موجه باشه

یکی از کانالها 3 روز پیش میگه :
بانک ملت در 205 مقاومت داره
بعدش 209 ، 215 ، 219 ، 225 ، 235

آخه این شد تحلیل ؟؟
با اختلاف 5 تومان قیمت دادن ، خب معلومه هر وقت که افتاد میگین : بله گفته بودیم در فلان قیمت مقاومت دارد

من حرفی ندارم اسم این کانالها را بنویسم ، اما میدونم که سانسور میشه.
لطفا بیشتر در این مورد بنویسید و مردم بیگناه ساده اندیش را از خواب بیدار کنید.
غلامی
يکشنبه ۲۷ دی ۱۳۹۴ - ۰۱:۱۸
نمونش کانا چشمان بورس و خبر رانتی
کلا گویا صاحبان کانال متوهمن.