بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۷ دی ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۷
کد خبر : ۱۵۹۷۳۵

سهام خزانه علاوه بر اهداف قیمتی، متضمن بهبود بازده حقوق صاحبان سهام و افزایش سود هر سهم است.

سعید محمد علیزاده، مدیر نظات بر ناشران سازمان بورس اوراق بهادار با بیان مطلب فوق درباره سهام خزانه به پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا) گفت: اصلی ترین هدف سهام خزانه در بازارهای مالی، علامت دهی مدیران شرکت در خصوص ارزش ذاتی سهام است به طوری که در سال های اخیر، مبالغ صرف شده برای بازخرید سهام در کشورهای پیشرفته بیش از مبالغ پرداختی به سهامداران تحت عنوان سود تقسیمی بوده است.

وی در ادامه افزود: سهام خزانه یکی از ابزارهای حمایتی قیمت سهام در شرایط هیجانیاست. شرایطی که در آن ممکن است قیمت سهام به طور احساسی دچار کاهش شود. علاوه بر این، از آنجایی که مدیریت شرکت از مطلع ترین افراد در مورد وضعیت شرکت است و در صورت وجود بازدهی مناسب، با استفاده از این ابزار می تواند وجوه مازاد خود را در شرکت خود از طریق بازخرید سهام، سرمایه گذاری کند.

علیزاده با بیان اینکه یکی از اهداف و رسالت های سازمان بورس، تنوع بخشی به ابزارهای بازار سرمایه است، گفت: تنوع بخشی به ابزارهای بازار سرمایه از اهداف اصلی توسعه بازار سرمایه کشور در سال های اخیر بوده است، لذا در اجرای بند "ب" مادۀ 28 قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور، آیین نامه خرید، نگهداری و عرضه سهام خزانه در تاریخ 15 تیر 1394 به تصویب شورای عالی بورس و اوراق بهادار رسیده و دستورالعمل مربوطه نیز ، در تاریخ 30 شهریور94 به تصویب هیئت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار رسیده و در تاریخ 29 آذر 1394 به تمامی شرکتهای پذیرفته شده در بورس تهران و فرابورس ایران جهت اجرا ابلاغ شده است.

این مقام مسوول درباره شرایط خرید سهام خزانه اظهار داشت: مطابق با آیین نامه و دستورالعمل های مربوط به سهام خزانهناشران بورسی و فرابورسی تا 10 درصد از سهام خود را می توانند تحت عنوان سهام خزانه بازخرید کنند. نکته مهم این است که خرید و فروش سهام خزانه در بازار عادی صورت می گیرد و تمامی سهامداران در شرایط منصفانه و همسو با سایر سرمایه گذاران، خریدار سهام شرکت خود هستند.

وی در ادامه توضیح داد: سهام خزانه به عنوان یکی از ابزارهای نوین مالی معرفی شده است و صرفا مشمول نیم درصد مالیات قطعی نقل و انتقال سهام در بازار سرمایه است.

علیزاده اظهار داشت: مرجع تصمیم گیرنده در خصوص سهام خزانه، هیئت مدیره ناشر بوده و هیئت مدیره در گزارش فعالیت ، برنامه اجرا شده خود را طی سال مالی به اطلاع سهامداران در مجمع عمومی می رساند . برنامه خرید یا فروش سهام خزانه حداکثر طی دوره شش ماهه (با امکان یک بار تمدید) قابل اجرا است.

مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار در خصوص اجرای برنامه سهام خزانه گفت: ناشر تنها یک کارگزار ناظر در این خصوص معرفی می کند تا اجرای برنامه سهام خزانه به روشنی صورت پذیرد. هم چنین ناشر برنامه خرید و یا فروش سهام خزانه را قبل از اجرا، به اطلاع عموم می رساند و حسابرس مستقل شرکت نیز در گزارش خود میزان انطباق برنامه اعلامی با عملیات واقعی صورت گرفته را به سهامداران اطلاع می دهد.

وی در پایان خاطر نشان کرد:سهام خزانه حداکثر می تواند منجر به کاهش 40 درصدی در حقوق صاحبان سهام شود و ناشر قبل از اجرای برنامه سهام خزانه، مجوز کتبی لازم را از سازمان بورس از حیث اهداف اعلامی و رعایت قوانین مقررات اخذ می کند. سازمان بورس نیز موظف است حداکثر طی 5 روز کاری نسبت به اعطای مجوز به ناشر اقدامات لازم را انجام دهد.


اشتراک گذاری :
ارسال نظر