بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۸ دی ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۴
کد خبر : ۱۵۹۸۰۱
تحلیلگر مسایل سیاسی گفت: مشارکت بیشتر مردم در انتخابات باعث توزیع قدرت متمرکز بین مردم، گروه ها و احزاب می شود که از این طریق زمینه های رشد فساد اعم از فساد سیاسی، اجتماعی یا اقتصادی کمتر می شود و جرات تجاوز به حق الناس از سوی کسانی که تمایل به چنین کاری دارند را به صفر می رساند.
 
به گزارش تابناک دیلی و به نقل از ایرنا، دکتر سید علی میرباقری درباره اهمیت فرمایشات رهبر معظم انقلاب در دیدار هزاران نفر از مردم قم پیرامون انتخابات سال جاری افزود: یکی از مهم ترین موضوعاتی که قرآن آن را مورد توجه قرار داده، انسان است و تعابیر و اصطلاحات مهمی در مورد انسان به کار برده شده که نشان می دهد انسان برای خداوند، مخلوق فوق العاده ای است.

وی ادامه داد: همه اسلام شناسان در این که انسان بواسطه قوه عقل دارای اختیار و آزادی انتخاب است، متفق القول هستند و این حق بزرگی است که خدا برای انسان معین کرده و آنقدر اهمیت دارد که خداوند متعال حتی پیامبر اسلام(ص) که دارای مقام عصمت بوده و از هر گونه خطا و اجحاف به انسان و لغزش مبراست نیز موکدا دستور می دهد که نمی تواند بر مردم سیطره داشته باشد.

این استاد دانشگاه همچنین گفت: از منظر علمی، انسان شناسی و جامعه شناسی، مردم سالاری بر آزادی فردی استوار است یعنی هیچ کس، هیچ مقامی و هیچ مرجعی حق ندارد، ادعا کند منافع و مصالح فرد سالم را بهتر از او تشخیص می دهد.

مديرکل پارلماني وزارت کشور در دولت اصلاحات افزود: در نظام های مردم سالاری نیز وضع به همین صورت تبیین می شود و اگر کسی یا گروهی ادعا کنند بهتر از فرد دیگری می توانند مصالح او را تشخیص دهند، این همان آغاز تشکیل نظام سلطه است که اسلام به شدت با آن مخالفت می کند.

وی خاطرنشان کرد: در این که کرامت انسان به خاطر وجود قوه عقل در شاکله اوست هیچ کس تردید ندارند و همه معتقدند که انسان از طریق اختیار و آزادی اراده می تواند به کمالات مادی و معنی نائل شود و با همین مفاهیم است که حضرت امام خمینی(ره) با آن قاطعیت فرمودند ما حق نداریم، خدای تبارک وتعالی به ما حق نداده است، پیامبر اسلام (ص) به ما حق نداده که به مسلمان چیزی را تحمیل کنیم.

رییس دفتر سیاسی کانون همبستگی دانشجویان و فارغ التحصیلان کشور همچنین اظهار داشت: مهم ترین جایگاه اعمال این حق یا همان کرامت انسان، در تعیین سرنوشت اوست و اصلی ترین صحنه بروز این حق و کرامت که انسان باید عزت و کرامت خود را نشان دهد و علامت و نشانه آزادی یک ملت محسوب می شود صحنه انتخابات برای تعیین مسوولان امور کشور به خصوص انتخاب اعضای پارلمان است.

میرباقری با بیان این که وجود شور و شوق برای شرکت در انتخابات در میان ملت، نشان این است که مردم در خود احساس عزت می کنند، افزود: دلیل اهمیت انتخابات مجلس شورای اسلامی به دلیل آن است که در قانون اساسی وظایف بسیار مهمی مثل تدوین و تصویب تمامی قوانین و نظارت تمام بر همه ارکان اجرایی قانون در همه مراکز اجرایی کشور در همه زمینه ها به عهده آن گذاشته شده است بنابراین حساسیت برای انتخاب افراد شایسته جهت حضور در این جمع ارزشمند، در کشور ما فوق العاده است.

وی ادامه داد: حق انتخاب را اگرچه خدا برای انسان معین کرده است اما با حق الله تفاوت دارد، حق الناس همان حقوقی است که اشخاص در مقابل سایر افراد جامعه بر گردن دارند و از حق الله بسیار مهم تر است زیرا اگر کسی حق الله را ضایع و سپس توبه کند خداوند توبه او را می پذیرد و از سر تقصیر او می کذرد اما توبه سبب بخشش گناه ازبین بردن حق الناس نمی شود و تا ذی حق از او راضی نشود بخششی در کار نخواهد بود.

این کارشناس مسایل سیاسی گفت: تا سال ها قبل وقتی بحث حق الناس پیش می آمد، بیشتر توجهات به سوی مواردی مثل حقوق مال و مادی یا مسایلی مانند حفظ آبروی اشخاص معطوف بود اما حقوق مهمی مانند حقوق مدنی و حقوق اجتماعی اشخاص کمتر مورد توجه بود تا اینکه در سال 1392 رهبر معظم انقلاب اصطلاح حق الناس را وارد ادبیات سیاسی کردند و شرکت آزادانه در انتخابات را یکی از مصادیق حق الناس عنوان فرمودند.

شهردار سابق مناطق تهران افزود: این اقدام حساسیت نسبت به انتخابات را در میان مردم و مجریان انتخابات چندین برابر کرد و برای اولین بار عنوان کردند که حق همه است که در انتخابات شرکت کنند حتی اگر نظام و رهبری را هم قبول ندارند به خاطرکشور و برای ایران در انتخابات شرکت کنند.

وی ادامه داد: چنین نظریه ای در میان سیاستمداران جهان بی نظیر است و تبیین و تبلیغ این نظر در میان مردم سبب شرکت حداکثری مردم در انتخابات و ایجاد اقتدار برای کشور و نظام در منظر جهانیان است و دیدیم که به رغم آن همه تبلیغات سوء که از سوی دشمنان نظام صورت گرفت تا مردم در انتخابات سال 92 شرکت نکنند اما مردم با شور و شعف بی نظیر در انتخابات شرکت کردند و تمام معادلات و ترفند های سوء را برهم زدند.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار با ائمه جمعه سراسر کشور که در چند روز قبل انجام شد مطالب مهمی دیگری در مورد انتخابات فرمودند که حیطه حق الناس در انتخابات را بسیار وسیع تر از آنچه که دیگران تصور می کردند جلوه دادند.

اين صاحب نظر مسائل داخلي افزود: تا قبل از آن تفسیرها و تحلیل ها در مساله حق الناس در موضوع انتخابات حول رای گیری و دقت در روز رای و شمارش آرا و جمع زدن و اعلان درست و دقیق آن به مردم دور می زد اما رهبر معظم انقلاب ضمن گلایه از اینکه عده ای تمام توجهات خود را در حق الناس بودن انتخاب در بحث تقلب در انتخابات معطوف کرده اند تذکر دادند که در هیچ انتخاباتی در جمهوری اسلامی هیچ گونه تقلبی به ویژه تقلب سازماندهی شده اتفاق نیفتاده و تمام انتخاباتی که در جمهوری اسلامی انجام شده به صورت سالم برگزار شده است.

وی خاطرنشان کرد: البته این سخن معظم له ادعای به حقی است و بنده به عنوان کسی که از بدو پیروزی انقلاب تاکنون در مراکز اجرایی انتخابات مسوولیت های کوچک و بزرگی داشتم، اعتراف می کنم که ساز و کار انتخابات در نظام جمهوری اسلامی ایران طوری است که اگر کسی بطور عمد و با سوء نیت هم بخواهد تقلبی در اجرای انتخابات انجام دهد تمام راه ها جلو او بسته است.
وی ادامه داد: نظارت در برگزاری انتخابات در نظام جمهوری اسلامی فوق العاده است و همه رقبا در تمام مراحل انتخابات مراقب همدیگر هستند و برکار مجریان نیز نظارت و مراقبت مستمر دارند و اصولا تقلب در تمام مراحل اجرای انتخابات در ایران غیر ممکن است و کسانی هم که گاهی موضوع تقلب را مطرح کرده اند ادعایشان بی اساس و بدون سند و مدرک عنوان شده است.

رییس دفتر سیاسی کانون همبستگی دانشجویان و فارغ التحصیلان کشور همچنین گفت: رهبر معظم انقلاب بحث حق الناس در انتخابات را وسعت دادند و توجهات را روی نکات مهمی دیگری هم معطوف کردند که تا کنون کسی روی آنها توجهی نداشت و آن موضوع تایید صلاحیت ها بود که ایشان فرمودند انتخابات حق الناس است، این حق الناس امر مهمی است و معنای حق الناس این نیست که فقط آن کسی که پای صندوق رأی نشسته است، باید حق الناس را رعایت کند.
میرباقری افزود: این سخنان معظم له فوق العاده ناب و شور آفرین است و امید و شور و شوق را در میان مردم صد چندان کرده است و زمینه هر گونه اتهام در بحث نظارت را منفعل و رد خواهد کرد.

وی یادآور شد: موضوع دقت در رد نشدن افراد صالح در بین نامزدها هم از موضوعات فوق العاده مهمی است که رهبر معظم انقلاب روی آن انگشت گذاشته اند و به حق ورود افراد صالح به صحنه انتخابات را حق مسلم مردم تلقی کرده اند و این موضع گیری به جای ایشان سخن پیامبر اسلام (ص) را تداعی می کند که فرموده اند ممانعت از ورود اشخاصی که توانایی خدمتگزاری به مردم دارند خیانت به به خدا و خیانت به رسول خدا و خیانت به همه مسلمانان است.

این تحلیلگر مسایل سیاسی ادامه داد: همچنین موضوع دقت در رای دادن مردم به اشخاص اصلح نیز در دیدگاه رهبر معظم انقلاب جزو حق الناس قلمداد شده و ایشان تأکید کرده اند که در رای دادن باید افراد دقت کنند که ملاک را رفیق بازی و جناح بازی و مانند اینها قرار ندهند و نگاه کنند ببینند واقعا چه کسی شایسته است.

میرباقری افزود: اگر این مورد هم در انتخابات رعایت شود یعنی حق الناس رعایت شده است زیرا وقتی با دقت نکردن به این حقایق، افراد اصلح کنار زده شوند و مردم از نعمت وجود اشخاص اصلح و تصمیم سازی های مدبرانه ی آنان محروم می شوند این مردمند که ضرر می کنند بنابر این اینجاهم حق الناس ضایع می شود.

وی یکی دیگر از موضاعات مهم در انتخابات را شرکت حداکثری مردم در پای صندوق های رای عنوان و خاطرنشان کرد: رهبر معظم انفلاب اسلامی در سال 92 و با تاکید بیشتر در دیدار اخیر با ائمه جمعه یکی دیگر از موضوعات مهم انتخابات به خصوص انتخابات اسفندماه را شرکت حداکثری مردم عنوان کردند و فرمودند همه در انتخابات شرکت کنند، حتی کسانی که نظام را قبول ندارند برای حفظ اعتبار کشور شرکت کنند، ممکن است کسی بنده را فبول نداشته باشد اما در انتخابات شرکت کنند چرا که این انتخابات برای این است که ماندگاری کشور تامین شود.

این استاد دانشگاه با بیان این که تاکیدهای مهم رهبر معظم انقلاب علامت هایی را به ملت ایران می دهد که زمینه حداکثری مشارکت را در انتخابات اسفند ماه فراهم کنند، گفت: از هر منظری که به موضوع نگاه کنیم اهمیت این تاکید و سفارش رهبرعزیزمان روشن است.

میرباقری افزود: حضور مردم در انتخابات اصل احساس عزت را در میان مردم بیشتر می کند و وقتی مردم ملاحظه می کنند که در تعیین سرنوشت خود مشارکت دارند احساس غرور و عزت می کنند و این احساس عزت سبب می شود که در مقابل تهدیدهای بیگانگان خود را نبازند.
وی ادامه داد: وقتی مردم متوجه شوند و معتقد شوند مملکت مال خودشان است و آنها صاحب مملکت هستند در همه زمینه ها کمر خدمت به مملکت و ملت را می بندند و با قدرت و صلابت در همه صحنه های ملی حاضر می شوند و از منافع ملی تا پای جان دفاع می کنند و این قدرتِ مملکت را در مقابله با دشمنان فوق العاده زیاد می کند.

رییس دفتر سیاسی کانون همبستگی دانشجویان و فارغ التحصیلان کشور گفت: اصل حضور در انتخابات ، زمینه نقش آفرینی مردم را در کانون های قدرت و تصمیم گیری بیشتر می کند و علاوه بر اینکه نظام را در منظر جهانیان مردمی جلوه داده و عظمت و قدرت آنها بیشتر جلوه می دهد، عزم ملت را در تعیین سرنونشت خود به نمایش می گذارد و این حرکت،هشداری جدی به کسانی است که گاهی این تفکر به ذهنشان می رسد که قیم مردم باشند و به جای مردم تصمیم بگیرند.
میرباقری افزود: حداقل سودش این است در آینده کسی هوس نکند دوباره نظام استبدادی راه بیندازد و مردم را برده خود به حساب آورد.

وی ادامه داد: شرکت حداکثری مردم در انتخابات، دشمنان کشور را از تهاجم بر علیه منافع ایران مایوس می کند و در مذاکرات جهانی پشتوانه محکمی برای مسوولان مملکت فراهم می کند که با قدرت و قاطیت بیشتری از منافع ملی دفاع کنند.

این تحلیلگر مسایل سیاسی گفت: دنیا روی انتخابات ما به خصوص انتخابات اسفندماه حساب فوق العاده ای باز کرده است و شرکت وسیع مردم در این انتخابات، در شرایط فعلی که برخی سبک مغزان منطقه به کشور و ملت ما دهن کجی می کنند را وادر می کند در مقابل اقتدار مردم ایران سر تعظیم فرود آورند و خود را در مقابل قدرت ملی ما خوار وذلیل ببینند.

میرباقری افزود: شرکت حداکثری در انتخابات، شاخصه یکپارچگی و وحدت ملت ایران است و از آنجا که ما یقین داریم دست خدا با جماعت است، هیچ قدرتی و ابر قدرتی توانایی مقابله با مارا نخواهد داشت.

وی تاکید کرد: وقتی مشارکت در انتخابات بیشتر شود حس مسوولیت پذیری در جامعه را بیشتر می کند و مردم نسبت به آینده و برنامه های آینده حساس تر می شوند و سطح مطالبات ملی بالاتر می رود و این حس به کشور در زمینه های سیاسی ، مدنی و اقتصادی رونق بیشتری می دهد.
مديرکل سابق پارلماني وزارت کشور خاطرنشان کرد: سرمایه اجتماعی، مفهومی جامعه شناختی است که مفاهیمی همچون اعتماد عمومی، احترام متقابل در جامعه، شرکت فعالانه تر در امور عمومی و اجتماعی، رغبت در سرمایه گذاری و و مطالبه گری برای رشد و توسعه را در بین مردم افزایش می دهد.

میرباقری افزود: انتخابات که مظهر پختگی مردم در تعیین سرنوشت خویش است، اگر با مشارکت حداکثری صورت پذیرد بر سرمایه اجتماعی تأثیر مثبت فوق العاده می گذارد و هر چه این مشارکت بیشتر باشد این تاثیر نیز عمیق تر و وسیع تر خواهد بود و از این طریق بر درآمدهای اقتصادی کشور و رفع معضل بیکاری نیز تأثیر متقابل دارد.

وی ادامه داد: مشارکت حداکثری در انتخابات، احساس وطن دوستی و وفاداری به کشور را در میان ملت بالاتر می برد و از این ناحیه توان و قدرت و ایستادگی ملت را در مقابل توطئه های دشمن و به خصوص تحریم های ظالمانه آنان بیشتر خواهد کرد.

این فعال سیاسی گفت: از آنجا که هر چه مشارکت مردم در انتخابات بیشتر باشد بر عقل اجتماعی جامعه افزوده می شود واز این طریق اشخاصی انتخاب می شوند که توانایی و تجربه و دانش بیشتری در تدوین و اجرای امور دارند و این مطلب در رونق کار و اداره کشور به نحو بهتر تاثیر خواهد کرد.
میرباقری اظهارداشت: با حضور گسترده تر مردم در انتخابات، احساس رفاقت و همدلی بین مردم بیشتر می شود وحس اعتماد به همدیگر بالاتر می رود و این ها سبب می شود که زمینه رشد پاکی و صداقت و امانت داری بیشتری در میان آحاد جامعه فراهم شود.

وی ادامه داد: با مشارکت بیشتر مردم در انتخابات سطح آگاهی مردم نسبت منافع وحدت و به خصوص گردهمایی و تحزب وتفاهم و قانونمداری در میان مردم بیشتر می شود و از این طریق موانع موثری بر بروز ناهنجاری های اجتماعی پدید می آید.

رییس دفتر سیاسی کانون همبستگی دانشجویان و فارغ التحصیلان کشور یکی از عوامل موثر در عقب ماندگی های اقتصادی در جامعه را عدم مشارکت مردم در تولیدات اقتصادی عنوان کرد و گفت: وقتی مردم با شرکت حداکثری در انتخابات متوجه قدرت جمعی می شوند خود به خود در تشکیل نهادهای اقتصادی و تولیدی نیز رغبت نشان می دهند لذا کسب و کار و تولید نیز رونق خواهد یافت.

اين مدير ارشد وزارت کشور افزود: در نهایت این که مشارکت حداکثری مردم در انتخابات، بیشتر آگاه شدن مردم از حقوق مادی و معنوی خود را به دنبال خواهد داشت و آینده اندیشی و گسترش مطالبات به حق مردمی از مسوولین بیشتر می شود و مسوولین تصمیم گیر و اجرایی مملکت را در انجام وظایف خود دقیق تر و حساستر خواهد کرد.

وی ادامه داد: همچنین نهاد دولت در مقابل مردم پاسخگو تر خواهد شد و رشد مدنی جامعه بیشتر می شود و اطمینان و حس امانت داری بین مردم و دولت رونق بیشتری می گیرد زیرا همواره این موضوع بحث شده است که قدرت متمرکز فساد آور است.

این تحلیلگر سیاسی گفت: هر چه مشارکت مردم در انتخابات بیشتر شود، قدرت متمرکز بین مردم و گروه ها و احزاب ، بیشتر توزیع می شود و از این طریق زمینه های رشد فساد اعم از فساد سیاسی ، اجتماعی یا اقتصادی کمتر خواهد شد و جرات تجاوز به حق الناس از سوی کسانی که تمایل به چنین کاری دارند را به صفر می رساند و سبب می شود که نمایندگان مردم جز تفکر و برنامه ریزی در جهت منفعت عمومی کار دیگری انجام ندهند.

میرباقری افزود: تحقق تمامی این موارد مشروط به این است که همه افراد صالح که برای انتخاب شدن خود را داوطلب کرده اند تایید صلاحیت شوند و مردم هم با دقت و حساسیت به کسانی رای دهند که دارای سوابق نیکو و موثر و مثمر در پرونده خود دارند تا شریطی فراهم شود که اشخاص با توان وتجربه بالا گرد هم آیند و با شور و مشورت و مشارکت عقل های کارآزمده ، مسایل را بررسی و برای آن ها راه حل مناسب بیابند.

وی تاکید کرد: این مهم لازمه اش حضور افرادی در کرسی های مجلس است که مسایل کشور را در منافع حزبی و گروهی و شهری یا استانی محصور نمی کنند و در بررسی و یافتن راه حل های منطقی قبل و طی سالهای طولانی ، تجربه اندوخته اند و پاکی و صداقت خود را به اثبات رسانده اند.

رییس دفتر سیاسی کانون همبستگی دانشجویان و فارغ التحصیلان کشور تصریح کرد: مردم باید در نظر داشته باشند که مجلس جایگاه آزمون و خطا نیست و اصولا برای نماینده مجلس فرصتی برای این کار باقی نمی ماند بلکه او باید از تجربات اجرایی کسب شده خود و استفاده از نظرات سایر صاحب نظران از زاویه ای وسیع مسایل را مشاهده و برای رفع مشکلات راه حل بیابد.

میرباقری افزود: اگر مردم کشور این مهم را توجه نکنند و بر خلاف منافع ملی به کسانی رای دهند که به رغم داشتن پاکی و صداقت، در بررسی و یافتن راه حل های علمی و منطقی دچار ضعف و کاستی تجربه اند و از این سو افراد صالحِ دانا و توانا از راهیابی به مجلس محروم شوند، بیشترین حق الناس در این مقطع پایمال خواهد شد.
اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۸ دی ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۸
.... انتخابات که مظهر پختگی مردم در تعیین سرنوشت خویش است،...
اگر به پختگی مردم اعتقاد و اعتماد دارید چرا اجازه نمی دهید هر کسی وارد کارزار شود و او را با ابزار های گوناگون چون رد صلاحیت می پیچانید. یک بام و دو هوا تا کی آقا جان
محمد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۹ دی ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۸
من حتما شرکت می کنم وفقط موندم به اصولگرای سنتی رای بدم یا به اصولگرای سنتی؟