تعداد بازدید : ۱۴۲۹
کد خبر : ۱۵۹۸۹۹
۳۰ دی ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۴
تارنمای رسمی دفتر کنترل سرمایه‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا (OFAC) از خروج همه کشتی‌های ناوگان کشتی‌رانی جمهوری اسلامی ایران از فهرست تحریم‌های هشت‌ساله، خبر داد.

ّبه گزارش «انتخاب»، کشتی‌رانی جمهوری اسلامی ایران و مجموعه شرکت‌های گروه، از سپتامبر ٢٠٠٨ میلادی (شهریور ١٣٨٧ خورشیدی) تاکنون در ٢٢ نوبت مورد تحریم دفتر کنترل سرمایه‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا قرار گرفت که ٢٠ مورد آن پس از تصویب قطعنامه ١٩٢٩ و از آغاز تیرماه ١٣٨٩ بوده است. ا

فزون‌بر‌‌این، از آغاز سال ١٣٩٠ تاکنون این دفتر ١٣ تحریم و دو بخشنامه علیه کشتی‌رانی جمهوری اسلامی ایران صادر و اعمال کرد. درمجموع دفتر کنترل سرمایه‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا تاکنون ١٣٢ شرکت و ١٦ مدیر کشتی‌رانی را تحریم کرده که بیشترین شمار بین سازمان‌های تحریم‌شده در سطح کشور بوده است. 

شنبه‌شب گذشته با انتشار گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره انجام تعهدات هسته‌ای ایران در برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)، اجرای تعهدات طرف مقابل (گروه ١+٥) یعنی روند لغو تحریم‌های هسته‌ای غرب علیه تهران آغاز شد و دیروز به‌گزارش شبکه اطلاع‌رسانی مستقل جامعه دریایی (مانا)، بر پایه اعلام تارنمای رسمی دفتر کنترل سرمایه‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا (OFAC)، همه مدیران، شرکت‌های گروه و کشتی‌های ناوگان کشتی‌رانی جمهوری اسلامی ایران از فهرست تحریم‌ها خارج شد. 

رئیس هیأت‌مدیره کانون سراسری شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی ایران، ماجرای تحریم‌ها را این‌گونه توصیف می‌کند که به خطوط کشتی‌رانی اخطار شده بود، اگر به بنادر ایران تردد کنند مورد تحریم‌های آمریکایی قرار می‌گیرند و علاوه‌بر اینکه حق تردد به بنادر آمریکایی را نخواهند داشت، درنهایت از استفاده از بازار مالی آمریکا نیز محروم خواهند شد.

مسعود دانشمند، لغو سفر خطوط عمده کشتی‌رانی به بنادر ایرانی را نتیجه همین تهدید‌ها عنوان ‌کرد و گفت: در این شرایط کانتینرهای وارداتی ایران به‌اجبار در بنادر جنوبی حوزه خلیج فارس از کشتی‌های بزرگ تخلیه و از آنجا با بارگیری دوباره در شناورهای کوچک‌تر، به ایران منتقل می‌شدند و پس از تخلیه کالا، کانتینر خالی، به بنادر جنوبی حوزه خلیج فارس حمل می‌شد. وی با اشاره به اینکه هزینه تحمیلی این حمل‌ونقل چندباره، حدود ٤٥٠ تا ٥٠٠ دلار برای هر کانتینر ٢٠ فوتی بود، از حذف آن با ازبین‌رفتن تحریم‌ها خبر داد و تصریح کرد: تحریم‌ها باعث شد خطوط مطرح کشتی‌رانی، بنادر ایرانی را از فهرست مقصدهای خود حذف کنند، اما حالا با برداشته‌شدن تحریم‌ها، این فشار رفع می‌شود و کشتی‌های کانتینری می‌توانند مستقیما به بنادر ایران وارد شوند. 

وی اظهار کرد: اگر هر کانتینر ١٥ تن وزن داشته باشد، به‌ازای هر تن کالا بیش از ٣٠ دلار، کرایه اضافی پرداخته می‌شد و این پول درحقیقت دور ریخته می‌شد؛ چراکه این هزینه اضافی نه به جیب فروشنده یا تاجر می‌رفت و نه به جیب شرکت کشتی‌رانی؛ بلکه فقط یک هزینه تحمیلی و اضافه بود. رئیس هیأت‌مدیره کانون سراسری شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی ایران، با بیان اینکه ایران سالانه حدود دو‌میلیون کانتینر واردات داشت که نیمی از این مقدار در بنادر جنوبی خلیج فارس تخلیه می‌شد، گفت: اگر حجم هر کانتینر را ١٥ تن درنظر بگیریم، با توجه به هزینه اضافی ٣٠ دلاری برای هر تن کالا از بنادر جنوب حوزه خلیج فارس به ایران، سالانه حداقل ٤٥٠‌ میلیون دلار بابت این کار دور ریخته می‌شد که حالا با رفح تحریم صرفه‌جویی می‌شود. 

دانشمند با بیان اینکه یک‌میلیون کانتینر باقی‌مانده را ناوگان کشتی‌رانی جمهوری اسلامی ایران، مستقیما به بنادر ایران می‌آورد، اظهار کرد: ایران برای رهایی از هزینه‌های اضافی بخشی از کالاها را به‌صورت فله‌ای خریداری و آن ‌را توسط ناوگان ایرانی یا کشتی‌های اجاره‌ای ایران، به‌صورت مستقیم به کشور وارد می‌کرد؛ اما امکان اجاره خطوط کانتینری نبود؛ چراکه علاوه‌بر هزینه گزافی که باید برای اجاره کشتی کانتینری پرداخت می‌شد، مبلغ زیادی نیز به خرید کانتینر اختصاص می‌یافت و باز‌ هم امکان سفر به همه بنادر دنیا را نداشت. 

وی با اشاره به اینکه ایران حدود ٦٠٠‌هزار کانتینر دارد، گفت: این تعداد اگر بیشتر هم بود مشکلی را حل نمی‌کرد؛ چراکه اولا کشتی‌رانی ما به همه بنادر دنیا سفر نمی‌کرد و ثانیا همه تجار نیز کالای خود را با ناوگان ایران حمل نمی‌کردند. 

دانشمند با تأکید بر اینکه فعالیت ناوگان کشتی‌رانی جمهوری اسلامی در سال‌های تحریم هیچ‌گاه متوقف نشد، اظهار کرد: با‌این‌وجود به‌دلیل محدود‌شدن فعالیت کشتی‌رانی ایران و بنادری که این ناوگان اجازه ورود به آن را داشت، امکان استفاده از ظرفیت بالقوه کشور در این حوزه نبود و حتی در سال‌های تحریم، تعدادی از کشتی‌ها، بلا‌استفاده در خلیج فارس پارک شدند. 

وی با اشاره به محدودیت‌هایی که در‌ اثر تحریم برای همه حوزه‌های حمل‌ونقل ایجاد شده بود، تصریح کرد: اصلی‌ترین ضربات تحریم به صنعت کشتی‌رانی، جلوگیری از نوسازی و بهسازی ناوگان و توسعه خدمات پشتیبانی بود، تا جایی که حتی تجهیزات مورد‌نیاز برای تخلیه و بارگیری در بنادر را نیز به ایران نمی‌دادند.  

*شرق
بانوی ایرانی
-
۱۱:۴۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۳۰
ببخشید دور نریختیم تو جیب امارات ریختیم . کشورهای اطراف را فربه کردیم . ادمهای یک لاقبا را مولتی میلیاردر کردیم ایرانی اصیل را به روزی یک وعده نان خالی بسنده کردیم .دلاوران دفاع مقدس را جلوی بنیادهای عجیب وغریب گردن کج کردیم برای تهیه دارو . این بود عدم مدیریت 8 سال دولت گذشته
ugd
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۳:۲۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۳۰
مردم ایران نسبت به کشورهای به گدایی افتادن
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۰۷ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۱
..... اگر هر کانتینر ١٥ تن وزن داشته باشد، به‌ازای هر تن کالا بیش از ٣٠ دلار، کرایه اضافی پرداخته می‌شد و این پول درحقیقت دور ریخته می‌شد؛......
الآن باید دید کاغذ پاره ها چقدر قدرت داشته اند. تازه این یک دانه ارزن از کوه ضررهای است که آقایان هم نظر به این مملکت زدند
دیدگاه خود را بیان کنید
* نظر:
نام:
ایمیل:
ببینید و بشنوید آرشیو
Array
Array
Array
گزارش مجامع
افزایش ۲۴ درصدی سود خالص

افزایش ۲۴ درصدی سود خالص "بفجر" در سال 97

مدیرعامل پتروشیمی فجر گفت: در پایان اسفند ماه سال گذشته، سود خالص این شرکت 734 میلیارد تومان بوده که این رقم حاکی از افزایش ۲۴ درصدی سود خالص این شرکت نسبت به سال مالی 96 است.
رشد 90 درصدی سود عملیاتی حسینا در سال 97

رشد 90 درصدی سود عملیاتی حسینا در سال 97

گزارش عملکرد هیات مدیره این شرکت در سال 97 نشان دهنده افزایش 90 درصدی سود عملیاتی حسینا در سال 97 است.
مخالفت سهامدار عمده با افزایش سرمایه وپسا

مخالفت سهامدار عمده با افزایش سرمایه وپسا

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری صنعت پتروشیمی ساختمان خلیج‌فارس،گفت: پیشنهاد افزایش سرمایه مورد تایید سهامدار عمده این شرکت (با درصد سهام 85 درصد) قرار نگرفته است.
آینده ای روشن در انتظار شرکت تازه وارد بورسی / پتروشیمی نوری مشکل تامین خوراک ندارد

آینده ای روشن در انتظار شرکت تازه وارد بورسی / پتروشیمی نوری مشکل تامین خوراک ندارد

مدیرعامل شرکت پتروشیمی نوری گفت: در شرایط کنونی که تامین خوراک اصلی ترین مشکل شرکت های پتروشیمی محسوب می شود پتروشیمی نوری به دلیل اتصال به 13 پالایشگاه پارس جنوبی مشکلی برای تامین خوراک ندارد.
سر آمد شرکت های تولید کننده فرآورده های نفتی

سر آمد شرکت های تولید کننده فرآورده های نفتی

مجمع عمومی عادی ساليانه صاحبان سهام شرکت پالايش نفت اصفهان(سهامی عام) با حضور 88 درصدی سهامداران، رئيس مجمع، مديرعامل شرکت پالايش اصفهان، نماينده سازمان بورس و حسابرس مستقل و بازرس قانونی برگزار شد.
افزایس سرمایه

افزایس سرمایه "ومعلم" در راه است/140 کشتی تحت پوشش بیمه معلم

مدیرعامل شرکت بیمه معلم گفت: افزایش سرمایه از محل سود انباشته و تجدید ارزیابی دارایی‌ها در دستور کار است.
افزایش میزان فروش محصولات پارس در سال جاری

افزایش میزان فروش محصولات پارس در سال جاری

در سال جاری میزان فروش شرکت نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد 15 درصدی را تجربه کرد که این امر حاکی از آنست که تحریم ها مانعی برای پیشرفت محسوب نمی شوند.
افزایش سرمایه ولساپا در یک ماه آینده

افزایش سرمایه ولساپا در یک ماه آینده

مدیرعامل لیزینگ رایان سایپا گفت: برنامه افزایش سرمایه شرکت از محل تجدید ارزیابی و سود انباشته در یک ماه آینده به هیات مدیره ابلاغ و مورد بررسی قرار می گیرد.

رفع مشکل کم آبی صنعت پتروشیمی در آینده ای نزدیک/ تولید 1130848 تنی "مارون" در سه ماهه اول سال جاری

مدیرعامل پتروشیمی مارون گفت: برای جبران کم آبی و استمرار تولید واحدهای صنعتی، مسئولین شرکت اقدام به برطرف کردن این معظل از طریق تاسیس آب شیرین کن و استفاده از آب فاضلاب شهری کردند.
پارس خزر به ازای هر سهم 800 ریال سود تقسیم کرد

پارس خزر به ازای هر سهم 800 ریال سود تقسیم کرد

مجمع عمومی عادی سالانه شرکت صنعتی پارس خزر (سهامی عام) در ساعت 15 مورخ 1398/04/13 با حضور صاحبان 92/88 درصد از کل سهام و با نمایندگان تام‌الاختیار آنان در محل قانونی شرکت تشکیل شد.
برای دریافت خبرنامه بورس نیوز ایمیل خود را وارد نمایید:
رستگاری بدون هیجان‌زدگان!
بورس تهران توانسته طی معاملات ابتدایی امروز خود، به مرز ۴۰۰ هزار واحدی نزدیک شود.