بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۰۲ آذر ۱۳۸۷ - ۱۱:۴۶
کد خبر : ۱۵۹۹۹
به گزارش بورس نیوز به نقل از دنیای اقتصاد: فولادسازان بخش خصوصي ضمن حمايت از افزايش تعرفه‌هاي واردات فولاد اين اقدام دولت را در رشد قيمت آهن در ماه‌‌هاي آينده غيرموثر خواندند.

در تمام كشورهاي دنيا دولت‌ها براي حمايت از صنعت داخل خود از چتر حمايتي به نام تعرفه استفاده مي‌كنند؛ البته تا جايي كه توليدكنندگان بتوانند از نظر كمي و كيفي با محصولات خارجي رقابت كنند.
 
در كشور ما نيز كه از حدود 4 ماه اخير بازار فولاد در كشور تحت تاثير بحران‌هاي اقتصاد جهاني و ركود حاكم بر ساخت‌وسازها با نابساماني روبه‌رو شده است، دولت بايد براي جلوگيري اين سرازير شدن فولاد بي‌كيفيت روسي و چيني با قيمت‌هاي ارزانتر از توليدات داخل با اعمال تعرفه‌ها اقدامات لازم را انجام دهد. زيرا هيات وزيران نيز در جلسه مورخ 7/5/1383 بنا به پيشنهاد شماره 24936/1 مورخ 24/12/1383 واردات بازرگاني و با توجه به نظر موافق وزراي عضو شوراي اقتصاد و در اجراي بند «ح» ماده «33» قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي جمهوري اسلامي ايران، مصوب 1383 تدابير و اقدام‌هاي حفاظتي، بحراني و ضد دامپينگ را براي حمايت از توليدكنندگان داخلي تصويب كرد.

از سويي بر اساس حساسيت موجود در بازار و شرايط بحراني كنوني نگراني‌هايي در خصوص رشد قيمت‌ها در پي افزايش نرخ تعرفه واردات وجود دارد با تني چند از توليدكنندگان داخلي به بحث و گفت‌وگو نشسته‌ايم كه متن آن را در زير مي‌ خوانيد:
رشد تعرفه‌ها هزينه واردات را بالا مي‌برد

حسن مصيب‌زاده، مديرعامل فولاد البرز در اين باره گفت: رشد تعرفه واردات به رغم آنكه هزينه واردات را بالا مي‌برد، اما تاثير زيادي بر قيمت‌هاي داخل ندارد.

وي با اشاره به پيشنهاد انجمن فولاد مبني بر رشد تعرفه‌هاي واردات فولاد تا 30درصد، افزود: چنانچه نرخ تعرفه‌ها به ميزان 20درصد افزايش يابد، تاثيري بر رشد قيمت‌ها نخواهد داشت.

به گفته وي، هم اكنون دردنيا مقاطع فولادي از سوي كارخانه‌هاي بسيار ارزان‌تر از شمش توليد مي‌شوند. بر اثر ركود اقتصادي و تعطيل شدن پروژه‌هاي عمراني در اغلب كشورها اين محصولات در انبارها دپو شده است و آنها درصدد فروش و عرضه محصولاتشان به قيمت بسيار پايين هستند.

مديرعامل فولاد البرز تصريح كرد: دولت بايد براي جلوگيري از سرازير شدن مقاطع فولادي ارزان دنيا به كشور، با ابزار تعرفه‌اي و همچنين قوانين ضد دامپينگي مانع اين واردات شود.

رشد تعرفه واردات آهن تاثيري بر افزايش قيمت‌ها ندارد

مدير عامل نورد فولاد كرمانشاه نيز با اشاره به زمزمه افزايش نرخ تعرفه واردات‌، به ميزان 20درصد گفت: اين اقدام دولت به علت حمايت از توليدكنندگان داخلي در بهبود وضعيت كنوني بسيار تاثيرگذار است.

بهروز سليماني افزود: رشد تعرفه واردات فولاد نه تنها تاثيري بر افزايش قيمت آنها در بازار داخل نخواهد داشت، بلكه با كاهش واردات محصولات بي‌كيفيت چيني و روسي به كشور، انگيزه لازم را براي اجراي طرح‌هاي توسعه‌اي و سرمايه‌گذاري بيشتر و جديد در صنعت فولاد ايجاد خواهد كرد.

وي تاكيد كرد: هم اكنون واردات مقاطع فولاد غيراستاندارد و بي‌كيفيت به كشور منجر به وارد شدن ضربه به توليد داخل و اشتغال شده است و اين امر كاهش توليد را در پي دارد.

مديرعامل نورد فولاد كرمانشاه تصريح كرد: دولت بايد با وضع تعرفه‌هاي بالا وضعيت بحراني حاكم بر بازار آهن را كه از دو سه ماه گذشته ايجاد شده، ساماندهي كند تا توليدكنندگان بيشتر متضرر نشوند.

وي خاطرنشان كرد: در صورت رشد تعرفه واردات، به علت بحران‌هاي جهاني و ركود مسكن و به علت نبود تقاضا قيمت‌ها رشد نخواهد يافت.

به علت عرضه مازاد بر مصرف، رشد تعرفه‌ها بي‌تاثير است

تقي بهرامي، مديرعامل فولاد اردبيل همچنين در اين خصوص معتقد است: در صورت رشد تعرفه‌ها به ميزان 20درصد قيمت‌ها افزايش نخواهد يافت اما احتمال آنكه جو رواني آن تاثيرگذار باشد، دور از انتظار نيست.

وي با بيان اينكه هم‌اكنون در دنيا توليدكنندگان فولاد حدود 40درصد از توليد خود را كاهش داده‌اند، اظهار داشت: از اين‌رو اغلب كارخانه‌‌ها به علت وجود محصولات مازاد برمصرف خود به دنبال صادرات و پيدا كردن بازارهاي صادراتي جديد هستند.

بهرامي گفت: به علت نبود خريدار اغلب كارخانه‌هاي توليدكننده فولاد، ايران را كشور هدف خود قرار داده و به منظور فروش محصولات خود براي تحقق اين امر تلاش بسيار مي‌كنند كه وقوع چنين اتفاقي براي كشور ما بسيار خطرناك است.

وي با بيان اينكه هم‌اكنون كمبودي از جهت فولاد در كشور وجود ندارد، افزود: بخش خصوصي در كنار توليدات دولتي از آمادگي كافي براي تامين نياز كشور برخوردار است و از اين‌رو هيچ‌گونه نگراني براي تامين نياز داخل به فولاد وجود ندارد و نبايد اجازه ورود فولاد سرگردان آب‌هاي بين‌المللي دنيا به كشور ما داده شود.

مديرعامل فولاد اردبيل با تاكيد بر اينكه بايد از توليد ملي كشور محافظت شود، تصريح كرد: دولت بايد علاوه بر موضوع وضع تعرفه واردات فولاد به ميزان 30درصد، ورود محصولات بي‌كيفيت خارجي را به كشور به علت دامپينگ از سوي آنها ممنوع كند.
 
وي خاطرنشان كرد: با توجه به اينكه هم‌اكنون ساخت‌وساز در كشور ما در شرايط بسيار آرامي قرار دارد، براي خريد محصولات فولادي نبايد عجله كرد، زيرا انبار تمام كارخانه‌هاي داخلي مملو از فولاد است و پايين نگه داشتن تعرفه‌ها در وضعيت كنوني منطقي نيست.

ورود مقاطع فولادي بي‌كيفيت به كشور ممنوع شود

مسعود استاد عظيم، مديرعامل فولاد اليگودرز نيز درخصوص تاثير رشد تعرفه واردات فولاد به افزايش قيمت‌ها گفت: هم‌اكنون يكي از مشكلات توليدكنندگان داخلي بحث رقابت با محصولات بي‌كيفيت خارجي است.

وي افزود: هم‌اكنون محصولات با كيفيت شركت‌هاي داخلي از جمله ذوب‌آهن اصفهان، خوزستان و برخي شركت‌هاي خصوصي به علت سرازير شدن مقاطع فولادي مجبورند با محصولات بي‌كيفيت آنها رقابت كنند و اين امر منطقي نيست.

مديرعامل فولاد اليگودرز تصريح كرد: دولت براي حمايت از توليد داخل بايد علاوه‌بر استفاده از چتر حمايتي تعرفه، از ورود محصولات بي‌كيفيت خارجي جلوگيري كند.
 
وي با بيان اينكه رشد تعرفه‌ها در تمام دنيا كيفيت و كميت توليدات را كاهش مي‌دهد، خاطرنشان كرد: اما در مقطعي از زمان اين اقدام لازم است و براي حفظ صنعت و توليد داخل نسبت به افزايش مقطعي تعرفه‌ها اقدام كند.

استاد عظيم، گفت: چنانچه رشد تعرفه واردات فولاد به صورت مقطعي صورت گيرد موجب رشد قيمت‌ها نخواهد شد اما پس از حمايت از توليدكنندگان و صنعت فولاد دوباره به ميزان قبل برگردد.
 
رشد تعرفه واردات؛ راهكاري مناسب براي حمايت از توليد داخل احمد دنيانور مديرعامل فولاد جنوب همچنين در اين خصوص معتقد است: متاسفانه به علت نوسانات قيمتي فولاد كه طي ماه‌هاي اخير در كشور ايجاد شد، به بدنه كارخانه‌ها و توليدكنندگان آسيب جدي وارد شده است.

وي افزود: همچنين از جمله اتفاقاتي كه طي ماه‌هاي اخير به علت نابساماني‌هاي حاكم رخ داده است، واردات بي‌رويه شمش و مقاطع فولادي با قيمت‌هاي ارزان‌تر از توليدات داخل بوده است.

به گفته وي، به علت پايين نگه داشته شدن ميزان تعرفه واردات فولاد انگيزه تجار براي خريد محصولات خارجي و اشباع بازارهاي داخلي زياد شده است كه اين امر حاكي از علائم خطرناك در كشور است. مديرعامل فولاد جنوب با اشاره به اينكه هم اكنون نيز رشد تعرفه واردات آهن ديرهنگام است، تصريح كرد: اما باز هم در شرايط كنوني اين اقدام مي‌تواند راهكار مناسبي براي جلوگيري از واردات بي‌رويه و حمايت از توليدات داخلي باشد.

وي خاطرنشان كرد: با توجه به كاهش روزبه‌روز محصولات فولادي در خارج از كشور، پيش‌بيني مي‌شود حتي در صورت رشد تعرفه واردات، قيمت‌ها افزايش نخواهد نيافت زيرا ابزار تعرفه‌ا‌ي تنها كندكننده واردات محسوب مي‌شود، اما متوقف كننده نيست. دنيانور گفت: رشد تعرفه واردات مانع از آن نخواهد شد تا تجار از واردات دست بردارند، زيرا باز هم اين امر براي آنها مقرون به صرفه خواهد بود.

كميسيون ماده يك تصميمي در مورد تعرفه واردات آهن نگرفته است

با اينكه روز سه‌شنبه گذشته مسعود سميعي‌نژاد معاون وزير صنايع و معادن خبر افزايش تعرفه واردات آهن را مطرح كرده بود، اما مدير كل دفتر واردات و صادرات وزارت بازرگاني نسبت به رشد تعرفه‌ها اظهار بي‌اطلاعي كرد.

طي روزهاي اخير شنيده‌ها حاكي از آن بود كه قرار شد نرخ تعرفه واردات ميلگرد و تيرآهن به 20درصد برسد، اما طي هفته جاري جلسه كميسيون ماده يك روي اين موضوع بدون حصول نتيجه به پايان رسيده است.

البته در اين ميان روزسه‌شنبه گذشته اخبار دريافتي حاكي از تصويب افزايش نرخ تعرفه‌هاي موجود به نقل از مسعود سميعي‌نژاد، معاون معادن و صنايع معدني وزارت صنايع و معادن چاپ شده بود. به علت حساسيت موضوع و تماس‌هاي مكرر از سوي فعالان بازار آهن، طي تماس تلفني با وزارت بازرگاني و مدير كل دفتر مقررات صادرات و واردات، وزارت بازرگاني در اين خصوص پاسخگو شده و گفت: تاكنون هيچ گونه تغييري در ميزان تعرفه واردات آهن از سوي كميسيون ماده يك صورت نگرفته است.

حميد صافدل افزود: پيشنهاد رشد تعرفه‌ها از سوي انجمن توليدكنندگان فولاد مطرح شد كه وزارت صنايع نيز بر روي اين موضوع تاكيد داشته است.

وي تصريح كرد: همانند موارد ديگر بحث افزايش تعرفه واردات آهن براي كارشناسي به كميسيون ماده يك ارجاع شده است، اما اين كميسيون تاكنون تصميم نهايي را در اين خصوصي اتخاذ نكرده است. به گفته مدير كل دفتر مقررات صادرات و واردات وزارت بازرگاني، كميسيون ماده يك يكي از فعال‌ترين كارگروه‌هاي كارشناسي در هيات دولت است و دولت نيز از اين ظرفيت به نحو مطلوبي استفاده مي‌كند.

وي اظهار داشت: كميسيون ماده يك، هفته‌اي 2 تا 3 جلسه به صورت كميته‌هاي اصلي و فرعي تشكيل مي‌‌دهد و تمام دستگاه‌ها به طور جدي در اين جلسات شركت مي‌كنند.

صافدل تاكيد كرد: پيشنهاد رشد تعرفه واردات آهن از سوي انجمن توليدكنندگان پيشنهاد شد كه وزارت صنايع نيز روي آن تاكيد داشته است.

سرمايه‌گذاري 18 ميليارد دلاري عرب‌ها در صنعت فولاد

آزاده حسيني - تعرفه براي استفاده در مواقعي خاص طراحي شده كه هم اكنون فرصت استفاده از آن رسيده است.

مسعود ابكاء مديرعامل سابق ذوب‌آهن اصفهان با بيان مطلب فوق به خبرنگار دنياي اقتصاد گفت: استفاده از تعرفه براي مواقعي خاص طراحي شده كه بازار را به نفع مصرف‌كننده يا توليدكننده برگرداند.
 
هم اكنون نيز فرصت استفاده از تعرفه است و اگر زمان بگذرد نوشدارويي بعد از مرگ سهراب است وفايده‌اي ندارد.وي ادامه داد: تعرفه زماني مي‌تواند مفيد واقع شود كه به سرعت اجرايي شده و از سوي ديگر زمان اجراي آن نيز محدود باشد چون بازار مدام در حال افت و خيز است و احتياج به عكس‌العمل سريع و مناسب دارد.ابكاء تصريح كرد: البته به دليل كاهش قيمت حامل‌هاي انرژي اين انتظار مي‌رود كه توليدكنندگان نيز خود را با بازار وفق دهند و بالا بودن نرخ تعرفه واردات در بلندمدت موجب كاهلي فولادسازان خواهد شد.
 
وي افزود: علاوه بر مدت زمان اجراي تعرفه، ميزان آن نيز در تنظيم بازار نقش موثري دارد. وي با بيان اينكه فولادسازان هم اكنون شمش را به محصول نهايي تبديل مي‌كنند كه با نرخ‌هاي بالا خريداري كرده و مجبور به ارزان فروشي هستند، تاكيد كرد: به همين دليل نياز به افزايش تعرفه در اين شرايط به شدت احساس مي‌شود كه اگر به آن بي‌توجهي نشود فولادسازان ضررهاي هنگفت مي‌بينند و موجب تعطيلي و از بين رفتن اشتغال مي‌شود.
 
وي ادامه داد، با توجه به اينكه اين ركود در سطح جهاني اتفاق افتاده، پايين بودن و در برخي محصولات نبود تعرفه موجب سرازير شدن محصولات ساير كشورها مي‌شود، لذا جهت ممانعت از ورود محصولات خارجي و حفظ و حمايت از بازار داخلي، اعمال تعرفه ضروري به نظر مي‌رسد. وي ادامه داد: فولادسازان ما عمدتا شمش را به نرخ‌هاي بالا خريداري كرده و هم‌اكنون محصول خود را با ضرر مي‌فروشند كه اعمال تعرفه براي مدت 6 ماه مي‌تواند مانع ضرر و زيان فولادسازان در اين مقطع شود كه همانطور كه ذكر شد نيازي به اجراي آن در طولاني مدت نيست.
 
وي با پيش‌بيني از وضعيت بازار فولاد در ماه‌هاي آتي اظهار داشت: با شروع سال جديد ميلادي در ماه‌هاي دوم و سوم اندكي رشد قيمت خواهيم داشت، اما اين روند صعودي ملايم بوده و تجربه رشد جهشي قيمت در سال جديد ميلادي تكرار نخواهد شد. البته اين در صورتي است كه در بازار نفت و انرژي اتفاق خاصي نيفتد.

وي همچنين با هشدار به مسوولان از سرمايه‌گذاري 18 ميلياردي در كشورهاي حاشيه خليج فارس خبر داد و گفت: اميدواريم در كنار تلاش براي ساماندهي بازار آهن و حفظ منافع فولادسازان در فكر سرمايه‌گذاري براي توليد بيشتر نيز باشيم؛

چرا كه با سرمايه‌گذاري 18 ميليارد دلاري اعراب در حاشيه خليج فارس ممكن است جايگاه بزرگترين توليدكننده بودن خود را در خاورميانه از دست بدهيم.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر