بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۰۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۱
پيگيري هاي بورس نيوز پيرامون چند خبر مهم از يك سهم پر نوسان؛

با كدام نماد مي توان روزانه 10 درصد سود كرد؟

اين شايعات و اخبار تأييد نشده در حالي پيرامون "تپكو" مطرح است و تحت تأثير آن شاهد افزايش حجم معاملات در اين نماد و رشد محسوس قيمت سهم به صورت روزانه هستيم كه تاكنون هيچ شفاف سازي و اطلاع رساني موثقي از سوي مديران اين شركت روي سامانه كدال منتشر نشده تا چنانچه اين اخبار صحت دارد، سهامداران كنوني از آن مطلع باشند تا سهم خود را براحتي و به قيمت هاي ارزان از دست ندهند.
کد خبر : ۱۶۰۱۰۲
نویسنده :
کیوان فر
سهام شركت توليدات تجهيزات سنگين هپكو كه در بازار پايه توافقي معامله مي شود، اين روزها شاهد افزايش اقبال خريداران و رشد قيمت بوده؛ بطوريكه قيمت آن از تاريخ 13 دي ماه تاكنون از قيمت حدود 57 تومان تا 80 تومان و به ميزان 40 درصد رشد كرده؛ اما با توجه به حضور اين نماد در بازار پايه توافقي قيمت سهم روزانه با نوسانات بالايي همراه شده است.
به گزارش بورس نيوز، اين رشد قيمت در حالي با حجم معاملات قابل توجه رقم خورده كه نوسانات دو روز گذشته قيمت اين سهم به حدود 23 درصد نيز رسيده تا "تپكو" به طور متوسط روزانه حدود 10 درصد سود عايد سهامدارانش كرده باشد و طي روزهاي ديگر نيز با نوسانات بالايي همراه شود.

اما چه عواملي سبب شده اين شركت سازنده ماشين آلات و تجهيزات راه سازي با دارا بودن حدود 194 ميليارد تومان زيان انباشته تا پايان شهريور ماه 1394 و تحقق 129 ريال زيان به ازاي هر سهم اين چنين مورد اقبال و افزايش تقاضاي خريداران قرار گيرد؟

البته در خصوص عمده دلایل و شايعاتي كه توجه بازار را به اين سهم در پي داشته، مي توان به موارد ذيل اشاره كرد.

شركت در گزارش شش ماهه سال جاری با شناسایی حدود 194 ميليارد تومان زیان انباشته، مشمول ماده 141 قانون تجارت گردید و بدین منظور مجمع فوق العاده، در تاریخ 10 آبان ماه سال جاری تشکیل شد. از آنجا که از مبلغ فوق، 148.5 ميليارد تومان مربوط به تسهیلات مالی دریافتی است، شركت مترصد تهاتر بدهی فوق با بانک تجارت است. بدین منظور زمینی به مساحت تقریبی 10 هكتار آماده تهاتر است. برآوردهای شركت و قیمت گذاری سازمان املاک و دادگستری، نشان از ارزش بیش از 140 میلیارد تومانی زمین فوق دارد. در صورت تهاتر زمین به قیمت 140 میلیارد تومان، بدهی های تسهیلات مالی شركت، تسویه می گردد و عملاً شركت هپکو از شمول ماده 141 قانون تجارت خارج می شود. از طرف دیگر در صورت عدم تهاتر فوق، شركت مجبور به افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی ها است. این افزایش سرمایه در سال 92، با استفاده از زمین های شركت صورت پذیرفت که هم اكنون تجدید ارزیابی از محل تجهیزات و ماشین آلات شركت صورت می پذیرد که اكثر این دارایی ها با دلار 7 تومانی قبل و اوایل انقلاب خریداری گردیده است.

از طرف دیگر، عمده دلیل زیان چند سال اخیر شركت، تحریم های بین المللی کشور ارزیابی می گردد که براساس اطلاعات به دست آمده، شركای خارجی قدیمی و شركای جدید، در حال مذاكره با هپکو هستند که در صورت به نتیجه رسیدن مذاكرات مذكور، پیش بینی می شود این شركت به دوران شكوفایی خود بازگردد.

همچنین شركت مس طارم در مرحله احداث است که براساس اخبار واصله، تا انتهای سال 1394، شاهد بهره برداری از شركت فوق خواهیم بود که تأثیر بسزایی در روند سودآوری شركت خواهد داشت. از طرف دیگر، سرمایه گذاران خارجی، درخواست خرید سهم 25 درصدی هپکو را از معدن فوق داشته اند که سیاست های شركت، فروش سهام را تاکنون جایز ندانسته است.

همچنين معاون وزیر راه و شهرسازی و ريیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با بیان اینكه 400 هزار دستگاه راهداری فرسوده در کشور وجود دارد و تأکید بر نوسازی این ماشین آلات، انتظارات سهامداران مبنی بر افزایش تولید و فروش کارخانه هپکو را افزایش داد. این در حالیست که شركت هپکو در بهترین عملكرد خود در سال 86 توانست 2156 دستگاه ماشین آلات سنگین را تولید کند.

همچنين برخي شايعات به گوش رسيده حاكي از آن است كه قرارداد جدید شركت با وزارت نفت مبنی بر نمک زدایی نفتی منعقد گردیده که برآورد دقیقی از سودسازی طرح فوق در دست نیست.

انعقاد قراردادهای جدید شهرداری ها مبنی بر خرید دستگاه ها و ماشین آلات از شركت هپکو اراک نيز از ديگر شايعات و اخبار به ميان آمده و اثر گذار بر رشد قيمت سهم عنوان مي شود.

افزون بر اينكه، با پایان یافتن دوران ركود، افزایش طرح های عمرانی و پایان یافتن درگیری های کشورهای غرب کشور، امیدها به افزایش فروش داخلی و صادرات ماشین آلات سنگین و فروش خارجی شركت هپکو افزایش یافته و این نیز به روند سودسازی شركت کمک خواهد کرد.

اين شايعات و اخبار تأييد نشده در حالي پيرامون "تپكو" مطرح است و تحت تأثير آن شاهد افزايش حجم معاملات در اين نماد و رشد محسوس قيمت سهم به صورت روزانه هستيم كه تاكنون هيچ شفاف سازي و اطلاع رساني موثقي از سوي مديران اين شركت روي سامانه كدال منتشر نشده تا چنانچه اين اخبار صحت دارد، سهامداران كنوني از آن مطلع باشند تا سهم خود را براحتي و به قيمت هاي ارزان از دست ندهند و اگر تمام اين موارد شايعه اي بيش نيست، خريداران سهمي پر شايعه و بدون وجود اتفاقات جديد و مثبت را خريداري نكنند؛ ضمن اينكه انتشار شفاف سازي در خصوص اين شايعات و اخبار علاوه بر جلوگيري از تحميل زيان به سهامداران و سرمايه گذاران مي تواند دست سفته بازان را از معاملات اين سهم كوتاه كند.

البته تمام اين شايعات در حالي در بازار سرمايه دهان به دهان مي چرخد كه پيگيري هاي بورس نيوز براي بررسي هاي بيشتر موضوع از سوي شركت و تلاش براي صحبت با يكي از مديران اين مجموعه تاكنون بي نتيجه مانده است.

در پايان اين گزارش مي افزايد، اينجاست كه نقش نظارتي سازمان بورس و نيز شركت فرابورس پررنگ تر مي شود تا براي شفاف سازي دقيق از مديران اين شركت اطلاعات و مدارك و مستندات لازم را درخواست كنند تا از ضرر احتمالي سهامداران و سرمايه گذاران جلوگيري به عمل آمده و دست سفته بازان نيز از نماد مذكور كوتاه گردد.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.
https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۰۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۷
وتوصا-ضمن مقایسه ارزش ذاتی وآمارپرداخت سودسالیانه،باتوجه به پروژه های عملیاتی و قیمت فعلی ،عالیه
شهرام
سه‌شنبه ۰۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۷:۴۲
شاخ شمشادهائی که رونوشته این فردمنفی زدند چندوقت دیگه که وتوصا 200 روپرکردبه خودشون میگن عجب جهالتی ازمون سرزداحتمالا گیرشون نیومده توصف وازحرص دارن منفجرمیشن شایدم که منفی زدند
نجیب
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۰۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۸
بورس نیوز تشکر ولی بدهی هپکو به تجارت سنگین است و حالا حالا بعید است بسود برسد لطفا در خصوص سهام بنیادی مثل فملی فولاد و.و.و تحلیل داشته باشید ایا بخریم یا نه ممنون
ناشناس
دوشنبه ۰۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۹
باتوجه به قرارداد فولادی روحانی در ایتالیا فولاد را بخرید که اینده دارد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۰۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۹
لسرما بزودی پرواز خواهد کرد خواهید دید.
9 ماهه 94 نسبت به 93 :

1- فروش : 43 درصد افزایش
2- سود ناخالص : 40 درصد افزایش

3- سود عملیاتی : 42 درصد افزایش
4- سود خالص : 242 درصد افزایش
پوشش 87 درصدی سود در 9 ماهه
حالا هی برید سهام بی بته وبی بنیاد خودرویی بخرید. بزودی پشیمان خواهید شد.
پارسی
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۰۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۲
تمام نوشته هاتون شایعس . تهاتر زمین با بانک تجارت تایید نشد و هیچ قرارداد فروش جدیدی منعقد نشده
تا سهم مثبت میشه سفته بازها و اونایی که درقیمت پایین سهمو جمع کردند شروع به پخش شایعه میکنن
هیچ خبر جدیدی درشرکت تا امروز نیست
ناشناس
دوشنبه ۰۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۶
دقیقا درسته
علی
Germany
دوشنبه ۰۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۲
ای کاش سازمان بورس فرصت داشت و بررسی میکرد چرا هربار که نماد فایرا بسته میشود، باز شدن آن با کرام‌الکاتبین است؟؟!!
جهان
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۰۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۶
شرکت 4ماهه حقوق کارمنداشو نداده
راستی
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۰۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۱
لطفا سهامدارانرا به خرید و نگهداری تشویق فرمایید شما فرصت نوسان گیران را احیا میکنید؟؟ دوستان تا اخر سال تمام سهام بنیادی را نه تنها نفروشید اگر گیرتان امد بخرید. تاپیکو باید تا 3000 ریال برود. بانکها امروز خود را تثبیت کردند
علی
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۰۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۶
تپکو یکی از سهامهای خوب بازار هست و بزودی بالای صد تومن میشه و چون سفته باز زیاد داره باید یه سری پیاده بشن تا سهامداران تازه نفس بیان .
ali
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۰۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۳
تو هپکو هیچی نیست نخرید مطمنا ضرر میکنید
علی
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۰۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۰:۲۱
من در تپکو کار میکنم و 4 ماه است حقوق نگرفته ایم اوضاع خرابتر از آن ات که فکرش را بکنی ، بنده خودم یک سهم از هپکو ندارم.
محمد
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۰۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۷:۲۰
با سلام به همه دوستان بنده هم در شرکتی مشابه تپکو کار میکنم و سهم خودمان را درقیمت 65 تومان نخریدم و مدیر سهام ما هم میگفت که گرون است . ما 10 برابر تپکو بدهی داریم ولی ارزش سهم ما امروز حدود 110 تومان بود . بدون شک خبرهای جوینت های خارجی تپکو که قطعی شود این سهم 2 برابر خواهد شد. شنیده ام که مدیرعامل تپکو فرد محافظه کاری هستند و تا قراردادهایشان قطعی نشود آنرا بیان و علنی نمیکنند. به امید سود همه دوستان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۰۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۱:۲۲
تبلیغ میکنی؟؟؟؟
آرش
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۰۸ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۹
1-نسبت به گزینش وانتخاب دبیران ریاضی درمدارس توجه ویژه شود .
از زمان تحصیل ما در دهه شصت ، تاکنون که فرزندان من در مدرسه هستند بیشتر ترک تحصیل و بحران های روحی دانش آموزان بخاطر سخت گیری های دبیران ریاضی است .
از دبیران ریاضی باید تست سنجش سلامت گرفته شود و توجیه شوند که قرار نیست همه دانش آموزان حتما مهندس و ریاضی دان شوند .کشور به جامعه شناس و مورخ وادیب و حقوقدان و...هم نیاز دارد که ریاضی کمترین کاربرد را دارد.

2-انتخاب رشته تحصیلی و مسیر تحصیلی دانش آموزان باید از پایان دوره ابتدائی مشخص و تعیین شود وهرکس بسته به استعداد وعلاقه خود درس مورد علاقه خود را بخواند.
آرش
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۰۸ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۲
باعرض پوزش نظر من مربوط به خبر خودکشی 13 دانش آموز بوده است واشتباها دراین بخش تایپ شد لطفا درصورت امکان به بخش مربوطه انتقال دهید .
مجتبی
Iran (Islamic Republic of)
جمعه ۰۹ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۵
سلام دوستان میشه منو راهنمایی کنید که الان سهام بخرم یا نه؟
2 سال پیش مه تحقیق کردم و اپارتمان خریدم اما هیچ پیشرفتی نکرد.
حالا .....
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۱۳ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۴
منو مزخرف ترین سهام است من خودم از سال ۸۵سهام دارم الان خودت ۱۶ساله شود نداره الان با این اوضاع محاله سود کنه نخرید بخدا دروغ میگن رشد میکنه تا این یعنی که ما داریم هم نمیخرن نخرید داروغه هپکو رشد نمیکنه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۱۳ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۴
منو مزخرف ترین سهام است من خودم از سال ۸۵سهام دارم الان خودت ۱۶ساله شود نداره الان با این اوضاع محاله سود کنه نخرید بخدا دروغ میگن رشد میکنه تا این یعنی که ما داریم هم نمیخرن نخرید داروغه هپکو رشد نمیکنه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۱۳ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۴
منو مزخرف ترین سهام است من خودم از سال ۸۵سهام دارم الان خودت ۱۶ساله شود نداره الان با این اوضاع محاله سود کنه نخرید بخدا دروغ میگن رشد میکنه تا این یعنی که ما داریم هم نمیخرن نخرید داروغه هپکو رشد نمیکنه