بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۲
کد خبر : ۱۶۰۱۶۳

عضو اتحادیه صادرکنندگان فراورده‌های نفتی فضای پساتحریم را برای فعالیت صنایع نفتی و گازی شرایطی پیچیده دانست و گفت: باید فضایی ایجاد شود که بخش خصوصی به طور مستقیم بتواند سرمایه‌ خارجی را با حداقل بروکراسی به دست بیاورد. 

حسینی با بیان این‌که فضای پساتحریم فضایی به شدت رقابتی است، اظهار کرد: اگر در این فضا صنایع داخلی نفتی یا گازی بتوانند فعالیت کنند وارد رقابت با شرکت‌های بین‌المللی می‌شوند، اما در غیر این صورت سهم فعلی بازار خود را نیز از دست خواهند داد.

وی با تاکید بر این‌که در قرار‌دادهای نفتی بین شرکت های صنایع پتروشیمی نیز مانند قرار‌دادهای IPC سهمی را برای فعالان اقتصادی داخل کشور در نظر بگیرند، عنوان کرد: لازم است سرمایه‌گذاران خارجی صنایع نفتی با فعالان داخلی شرکت مشترکی ایجاد کنند تا پیمانکاران داخلی نیز سهم خود را از پروژه‌ها داشته باشند.

این فعال اقتصادی در بخش پتروشیمی ادامه داد: پتروشیمی‌ها و فعالان صنایع نفتی و گازی نیز در برخی زمینه‌ها ممکن است بتواند با فعالان بین‌المللی رقابت داشته باشد و سهم خود را از بازار بگیرند.

حسینی درباره‌ی میزان نگاه حمایتی دولت به فعالان صنایع نفتی و گازی در داخل کشور گفت: دولت در سیاست‌های کلی خود و اقتصاد مقاومتی نگاه حمایتی دارد، اما مهم این است که در عمل و رفتار چه اتفاقی می‌افتد، چرا که ما اساسا در قوانین مشکلی نداریم اما اجرای دستورالعمل‌های داخلی مساله ساز است.

وی با اشاره به جلسات متعددی که با وزارت نفت در این مورد برگزار شده است، خاطر نشان کرد: آنها خود را به حمایت از صنایع داخلی علاقه‌مند نشان می‌دهند و می‌گویند که تلاش کسانی را که در دوران تحریم فعالیت کرده‌اند نادیده نمی‌گیرند، اما باید دید که در پساتحریم چقدر از مدیران دوران تحریم هنوز سرکار خواهند بود، چرا که با تغییرات در وزارتخانه و تغییر مدیران افراد جدید ممکن است دید جدیدی نسبت به این مساله داشته باشند.

این فعال اقتصادی در بخش پتروشیمی تصریح کرد: البته وزارتخانه نیز حق دارد که با تکیه بر حمایت از منافع ملی بخواهد محصولات را با کمترین قیمت و بالاترین کیفیت در نظر بگیرد، اما باید به این فکر کنیم که طی این سال‌ها افزایش توانمندی پیمانکاران داخلی هزینه‌های زیادی داشته است.

حسینی با تاکید بر این‌که بخش خصوصی در صنعت نفت در برخی حوزه‌ها به توانمندی صادراتی رسیده است، اظهار کرد: در بخش‌های دیگر نیز پتانسیل این کار را دارد و بنابراین لازم است هزینه‌های صرف شده برای افزایش توانمندی پیمانکاران داخلی مدیریت و حفاظت شود تا در رقابت با شرکت‌های بین‌المللی دوام بیاورند.

وی در ادامه درباره‌ی تاثیر امکان گشایش ال سی در ارتقاء فعالیت‌های صنایع نفتی و گازی داخلی خاطر نشان کرد: تاکنون هرگونه کار سرمایه‌گذاری که در ایران انجام داده می‌شد به معنای اعتماد یا ریسک تاجر بود، اما الان راه برای فعالیت‌های تجاری تسهیل شده است تا در بستر مناسب و با گشایش اعتبارات در بانک‌های داخلی و خارجی قدرت پذیرش سرمایه ایران افزایش پیدا کند.

این فعال اقتصادی در بخش پتروشیمی و فراورده‌های نفتی با بیان این‌که تاکنون فعالیت‌های بخش خصوصی چندان مورد حمایت قرار نگرفته است، ابراز امیدواری کرد که دولت در پساتحریم فضایی را ایجاد کند که بخش خصوصی با حداقل بوروکراسی بتواند از منابع خارجی استفاده کند.

حسینی در این باره با اشاره به این‌که در حال حاضر تمام منابع خارجی باید از زیر دست بانک مرکزی و وزارت اقتصاد وارد کشور شود، گفت: لازم است شرایطی ایجاد شود که بخش خصوصی بتواند به صورت مستقیم منابع خارجی و سرمایه های خود را جذب کند و در قید ضمانت‌نامه‌های دولتی نباشد.

وی تصریح کرد: در این مورد لازم است بانک‌ها و بیمه‌های کشور حاضر به حمایت شده و ال سی باز کنند. البته باید توجه داشت که بخش خصوصی منابع مالی چندان بزرگی را برای پروژه‌های خود نمی‌خواهد. 


ایسنا/


اشتراک گذاری :
ارسال نظر