بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۳ آذر ۱۳۸۷ - ۱۴:۲۲
کد خبر : ۱۶۰۴۱

بازار سرمايه‌ كشور ما در طي چهار سال اخير به لحاظ شرايط نامناسب محيطي و نبودن فضاي مناسب سرمايه‌گذاري در كشور بسيار افت كرده و يكي از دلايل اين افت نبودن مردم در بازار سهام بوده است.

دكتر حسين عبده‌تبريزي ـ دبيركل سابق بورس اوراق بهادار ـ در بازديد از پانزدهمين نمايشگاه مطبوعات و خبرگزاري‌ها با حضور در غرفه خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، درباره افت شاخص‌هاي سهام گفت: در سال‌هاي80 تا 83 مردم در بازارهاي سرمايه و خريد سهام بسيار فعال بودند و حضور قوي در بازارهاي سهام كشور داشتند ولي در حال حاضر شاهد هستيم كه خانوادها خيلي به دنبال خريد سهام نيستند و اين نبود تقاضا منجر به بي‌رونقي بازار سهام كشور شده است.

دبيركل سابق بورس با بيان اينكه بازار سرمايه زماني موفق است كه پول نقد و نو در داخلش راه پيدا كند توضيح داد: متاسفانه بازار سرمايه‌ در طي اين چند سال رونقي نداشته است، هر چند كه مديران وقت خوبي را گذاشتند و شركت‌هاي بورسي و سازمان بورسي را ايجاد كردند ولي فضاي عمومي براي جذب سهام ناموفق بوده است.

به گفته وي با سه‌چهار سهم بالا، بازار سرمايه رونقي پيدا نمي‌كند و قطعا هم به خاطر پايين آمدن شاخص‌ها نمي‌توان بازار را ناشي از عدم رونق آن دانست.

دبيركل سابق بورس و اوراق بهادار درباره جذب سرمايه‌گذاري خارجي در كشور توضيح داد: متاسفانه در حال حاضر جذب سرمايه گذار خارجي و رابطه با سهامداران كشورهاي ديگر بسيار كاهش يافت است.

به اعتقاد وي اصولا سرمايه‌گذار خارجي وجود نداشته كه در بورس تجلي پيدا كند و حضور سرمايه‌گذار خارجي در بورس از قديم كمرنگ بوده است.

وي گفت: با توجه به بحران مالي و برهم ريختگي بورس‌هاي دنيا بعيد به نظر مي‌رسد كه در اين دوره زماني بتوانيم سرمايه‌هاي خارجي را در اين قسمت جذب كنيم.

عبده تبريزي با بيان اينكه در حال حاضر فرصت مناسبي براي خريد كارخانه‌هاي دنيا است، تاكيد كرد: در حال حاضر با توجه به بحران زمان مناسبي براي خريد كارخانه‌هاي دنيا با قيمت پايين بود و به راحتي تكنولوژي‌ جديد وارد كشور مي‌شد ولي متاسفانه حساب ذخيره ارزي كشور خالي است و تعهداتش بين 30 تا 50 ميليارد دلار است.

وي در ادامه عنوان كرد: با توجه به خالي بودن موجودي حساب ذخيره ارزي خيلي شانس بياوريم تا آخر امسال مانده حساب صفر مي‌شود.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر