بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۸:۰۴
ظرفیت مازاد تولید محصولات بیش از پنج میلیون و 593 هزار مگاوات معادل 55 درصد ظرفیت تولید می باشد و مجموعه های پتروشیمی همچون مارون، اروند، امیر کبیر، تندگویان، فن آوران و بوعلی از جمله مشتریان اصلی محصولات تولیدی "بفجر" به شمار می روند.
کد خبر : ۱۶۰۴۷۸
نویسنده :
جمشیدی
در آستانه عرضه اولیه 10 درصد از سهام شرکت پتروشیمی فجر جلسه معارفه ای طی بعداظهر روز جاری با حضور مدیران ارشد این مجموعه و هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس به عنوان سهامدار 70 درصدی "بفجر" و با همراهی برخی از کارشناسان بازار سرمایه و اصحاب رسانه در محل هتل اسپینانس برگزار شد تا آخرین وضعیت عملیاتی و سودآوری این مجموعه تولید کننده یوتیلیتی تشریح گردد.

بر اساس گزارش خبرنگار اعزامی بورس نیوز، در ابتدا جواد کاظمی، مدیر مالی شرکت پتروشیمی فجر با بیان اینکه موضوع اصلی فعالیت مجموعه تولید و ارسال انرژی به شرکت های پتروشیمی است، گفت: استراتژی اصلی این مجموعه بر اساس رهبری و مدیریت هزینه ها و توسعه سهم بازار فروش و تنوع محصولات پایه ریزی شده است.

کاظمی افزود: ظرفیت مازاد تولید محصولات بیش از پنج میلیون و 593 هزار مگاوات معادل 55 درصد ظرفیت تولید می باشد و مجموعه های پتروشیمی همچون مارون، اروند، امیر کبیر، تندگویان، فن آوران و بوعلی از جمله مشتریان اصلی محصولات تولیدی "بفجر" به شمار می روند.

همچنین این مجموعه برنامه هایی جهت جذب مشتریان جدید همچون شرکت های کیمیا صنعت شرق، فولاد پارس، شیمی صنعت گران و طرح توسعه متانول در نظر دارد.

وی به اهم پروژه های در دست اجرای شرکت پتروشیمی فجر و زمان بهره برداری از آنها اشاره کرد و ابراز داشت: احداث خط انتقال 2000 متر مکعب آب به پتروشیمی بندر امام یکی از پروژه های مذکور به شمار می رود که مراحل اجرای آن تکمیل شده و انتظار می رود تا طی سال آینده به بهره برداری برسد. همچنین اجرای این پروژه حدود 440 ریال بر سودآوری شرکت تأثیر مثبت اعمال می کند.

مدیر مالی شرکت پتروشیمی فجر به پروژه تولید و بسته بندی آب آشامیدنی در بطری اشاره کرد و گفت: این پروژه در حال انجام است و طی سال های 95 یا 96 به طور کامل به بهره برداری می رسد. علاوه بر این، پروژه پست برق سایت دو و ارسال برق به مشتریان جدید یکی دیگر از مهمترین پروژه های در دست اجرا می باشد که با پیشرفت فیزیکی 90 درصدی، بهره برداری از آن طی سال 95 دور از انتظار نخواهد بود.

کاظمی همچنین به مهمترین اقدامات مجموعه در راستای فروش مازاد محصولات از طریق جذب مشتری اشاره کرد و اظهار داشت: شرکت های پتروشیمی بندر امام و رازی به دلیل برخورداری از واحد مستقل یوتیلیتی در لیست مشتریان این مجموعه قرار نداشتند که در پی راه اندازی طرح های توسعه ای آن ها، مجموعه های مذکور نیز در خواست خود را جهت دریافت یوتیلیتی به مجموعه پتروشیمی فجر ارسال کردند و به لیست مشتریان آن افزوده شدند.

علاوه بر این در این راستا قرارداد فروش برق از طریق شبکه سراسری به صنایع داخلی کشور در بخش فولاد در دست بررسی است و مذاکرات لازم جهت فروش 300 مگاوات در هر ساعت انجام شده است. همچنین مطالعات دیگری جهت ارسال و فروش برق به کشورهای مرزی همسایه همچون کشور عراق انجام شده است.

پروژه RO REJECT از جمله سایر پروژه ها و اقدامات شرکت در راستای کنترل هزینه ها است که اجرای پروژه مذکور موجب صرفه جویی حدود 15 میلیون متر مکعب به مبلغ 75 میلیارد تومان در هزینه های تولید می شود.

وی در خاتمه با بیان اینکه کنترل هزینه ها و افزایش راندمان تولید و بهینه سازی و بهروری مولد های برق یکی از اهداف اصلی شرکت پتروشیمی فجر به شمار می رود، گفت: به نظر می رسد اجرای پروژه های مذکور نوید بخش افق روشن این مجموعه پتروشیمی و رشد سودآوری آن طی سال های آتی است و بیانگر پتانسیل ها و ارزندگی سهام آن می باشد.

در ادامه، حمید سبزکار رییس هیأت مدیره شرکت پتروشیمی فجر با اشاره به این که تمامی قرارداد های فروش محصولات "بفجر" بلند مدت و در بازه زمانی 25 سال تدوین شده و از این بابت تهدیدی برای این مجموعه به شمار نمی رود، گفت: شرکت پتروشیمی فجر در دو ناحیه واقع در منطقه بهشهر احداث شده و تقاضای 80 درصد از مشتریان فعلی از ناحیه یک تأمین می شوند که این واحد ها با ظرفیت 75 درصدی مشغول به فعالیت هستند.

سبزکار افزود: امیدواریم تا در پی برداشته شدن تحریم های بین المللی شاهد توسعه بازار های فروش و شرکت های متقاضی محصولات تولیدی " بفجر" باشیم که تا کنون نیز برخی از شرکت های خارجی در خواست خود را جهت دریافت محصول ارایه کردند.

وی در خاتمه گفت: شرکت صنایع پتروشیمی و انجمن صنفی گروه پتروشیمی در کمیته صنفی سیاست های قیمت گذاری را تدوین و به این مجموعه ابلاغ می کنند.

در ادامه نیازی، مدیر مالی هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس با اشاره به موفقیت ها و دستاوردهای عرضه اولیه پتروشیمی مبین، گفت: موضوع و نحوه فعالیت شرکت های پتروشیمی فجر همچون پتروشیمی مبین می باشد و در نظر داریم تا 10 درصد از سهام "بفجر" را در شرایط مناسب بازار سرمایه و در قیمتی مناسب همزمان در دهه فجر عرضه کنیم تا فعالان بازار سرمایه از بازدهی و منافع سودآوری این مجموعه بهره ببرند.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
هادی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۱:۱۶
سلام دوستان
به نظرتون تو چه قیمتی کشف قیمت میشود؟
امين فرد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۱:۴۲
اين چطور پتروشيمي است كه دركار توليد آب وبرق است؟
هاشم
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۱:۵۲
بسمه تعالی
باتوجه به صحبتهای ارائه شده لابلای جملات بوی برخوردسهام بیمه دانابامسائل انچنانی که بجاگذاشت تداعی میشوددرقیمتگذاری نه تنهاارزش ذاتی سهم درنظرگرفته نشودبلکه عده ای راهم دچارمشکل کندچراکه بحث قیمتگذاری براساس عرضه وتقاضا دربورس صورت میپذیرد نه ارزش گذاری کارشناسی وارزش ذاتی سهم .
لذاریسک ان بالاست.
nigc bidboland
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۴
این پتروشیمی یک یوتیلیتی است و تولید اب برق بخار مثل مبین است .
حمید
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۹
بایددر1000تومن به پایین عرضه کنن تابرای سهامدارابازدهی داشته باشه!