بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۴
کد خبر : ۱۶۰۶۰۹
یک کارشناس بازار سرمایه رشد حبابی بازار سرمایه را نفی کرد و گفت: اکنون بازار بر اساس پیش‌بینی‌ها از آینده رشد می‌کند اما تاثیر آن در بخش واقعی اقتصاد تا فروردین ماه سال آینده خود را نشان خواهد داد.
علیرضا باغانی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی آنا درباره وضعیت آتی بازار سرمایه گفت: برخی از کارشناسان می‌گویند، بورس به صورت حبابی رشد کرده است و از این پس با رکود مواجه خواهد شد اما من با این دیدگاه کاملاً مخالف هستم.
وی اظهار کرد: از دی ماه سال 92 تا کنون بنا بر بازدهی شاخص بورس میانگین قیمت سهام در بورس 30 درصد کاهش یافته است و همچنین حدود 30 درصد نیز تورم در این سال‌ها رقم خورده است که جمعاً معادل 60 درصد است و اکنون بورس 60 درصد از 2 سال گذشته عقب افتاده و با این تفاسیر این رشد در حدی نیست که بگوییم غیرمنطقی یا حبابی بوده است.
باغانی ضمن تاکید بر اینکه بورس به اتفاقات آینده پیله‌ای (نسبت قیمت به درآمد) می‌دهد، عنوان کرد: به عنوان مثال اکنون پژو قراردادی 50 درصدی با ایران خودرو امضا کرده است که طی آن سالانه 200 هزار خودرو تولید خواهد شد و بورس بر اساس پیش‌بینی از آینده ایران خودرو در بازار سهام، به آن پیله‌ای می‌دهد.
وی به اتفاقات مهم که در حال وقوع است اشاره و تاکید کرد: اثر این اتفاقات طی 2 تا 3 ماه آینده خود را در بخش واقعی اقتصاد نمایان خواهد کرد.
این کارشناس بازار سرمایه ضمن تاکید بر اینکه اکنون هیچ اتفاقی در بخش واقعی اقتصاد رخ نداده است، افزود: ما همچنان از هواپیمای کهنه استفاده می‌کنیم و همچنین صنعت خودرو نابسامان است اما در مقابل هتل‌های تهران پر از سرمایه‌گذاران خارجی است.
وی تصریح کرد: متاسفانه جریانی که نمی‌تواند برجام را تحمل کند برای بازار سرمایه فضاسازی کرده و می‌گوید در این مدت بورس به صورت حبابی رشد کرده است.
باغانی اظهار کرد: با رشد بالا و هیجانی بورس موافق نیستم و بازار سرمایه نباید طی یک روز 5 درصد رشد داشته باشد.
به گفته وی یک رشد منطقی معادل 200 تا 300 واحد در روز می‌تواند تا فروردین ماه رشد مناسبی برای بازار سرمایه باشد.
این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: برآورد کارشناسان این است که از فروردین ماه به بعد اتفاقاتی که به صورت زیربنایی در حال رخ دادن است، عملیاتی شده و سرمایه‌گذاران فعالیت خود را آغاز خواهند کرد و این اتفاقات پروسه زمانی دارد که حداقل تا فروردین ماه طول خواهد کشید تا اثرات خود را در بخش واقعی اقتصاد نشان دهد.
وی تاکید کرد: زمانی بخش واقعی اقتصاد شروع به حرکت می‌کند که به عنوان مثال شرکت ایران خودرو بتواند زیان انباشته خود را پوشش دهد و وضعیت بسیاری از شرکت‌های مرتبط با این صنعت که زیان‌ده بودند، تغییر کرده و سود ده شوند؛ در این شرایط صنعت خودرو رو به جلو حرکت خواهد کرد.
باغانی با بیان اینکه اثرات برقرار شدن سوئیفت بانک‌ها با یک پیله‌ای در بخش واقعی اقتصاد خود را نشان می‌دهد، افزود: زمانی که بخش واقعی اقتصاد حرکت کند، تاثیر آن را می‌توان در صورت‌های مالی شرکت‌ها دید و در این صورت است که بازار سهام رشد خواهد داشت. شاید در این زمان بتوانیم بگوییم، رشد بازار سهام منطقی‌تر است اما اکنون رشد این بازار کمی هیجانی است اما نمی‌توان واژه حبابی را برای آن استفاده کرد.
وی تصریح کرد: زمانی که اتفاقات یاد شده اثر خود را در بخش واقعی اقتصاد نمایان کند آن وقت سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه بر اساس خوش‌بینی‌ها به پایان رسیده و معاملات بر اساس عدد و رقم انجام خواهد شد.
به گفته این کارشناس بازار سرمایه معادل این اتفاق در سال 91 نیز رخ داده است.
وی تصریح کرد: از سال 91 تا انتخابات سال 92 بخش واقعی اقتصاد رو به جلو حرکت کرد، اما این حرکت به معنی رشد اقتصادی نبود و به عنوان مثال پایه پولی دلار از یک هزار تومان به 3 هزار تومان رسید و تورم بوجود آمد و این تورم نیز خود را در صورت‌های مالی شرکت‌ها نشان داد، اما از خرداد 92 به بعد صرفاً به خاطر خوش‌بینی‌ها نسبت به انتخاب ریاست جمهوری جدید و رابطه با دنیا بورس رشد کرد که بخشی از این رشد نیز غیرمنطقی بود.
باغانی رشد هر روزه بازار سرمایه در پاییز 92 را غیر منطقی دانست و گفت: من موافق حبابی بودن بازار نیستم بلکه سهام باید در بازار افزایش پیدا کند.
وی خاطر نشان کرد: اکنون رشدها در بازار سرمایه منطقی است اما توصیه‌ام این است که خرید و فروش‌ها به صورت هیجانی انجام نشود.
اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۵
اقا من سهم بانک صادرات رو سال 92 130 ت.من خریدم الان بعد از دو سال زیر 100 تومنه تورم و سود بانکی هم اگر محاسبه بشه این سهم برام بالای 200 تومن تموم شده. حباب منفی هست کی ضرر من و امثال من جبران خواهد شد؟
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۶
افرین
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۵
حتی اگر سهم ها 3 برابر هم نشود جواب زیان های ما رو نمیده.هم مریض شدیم و هم سرمایه هامون از دست رفت.فعلا هم خبری نشده
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۲
وقتی سود بانکی 25% هیت رشد بورس سرابی برای خریداران سراب خواهد بود.
طمعکاران و خود کرده را تدبیر نیست.