بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۸:۱۶
طبق آخرین پرتفو شرکت که منتهی به دوره 94.10.30 می باشد .گروه خودرو و ساخت قطعات با 43.04 درصد و واسطه گریهای مالی با 43.78درصد بیشترین سهم را در پرتفو شرکت دارند. قابل ذکر است حدود 44 درصد پرتفو شرکت را شرکت های بورسی وما بقی را غیر بورسی تشکیل داده است
کد خبر : ۱۶۰۶۳۸
نویسنده :
محمد اسدنژاد

نگاهی به شرکت

lk

-عوامل بنیادی موثر بر شرکت

طبق آخرین پرتفو شرکت که منتهی به دوره 94.10.30 می باشد .گروه خودرو و ساخت قطعات با 43.04 درصد و واسطه گریهای مالی با 43.78درصد بیشترین سهم را در پرتفو شرکت دارند. قابل ذکر است حدود 44 درصد پرتفو شرکت را شرکت های بورسی وما بقی را غیر بورسی تشکیل داده است.

§ تاریخچه شرکت

سرمایه گذاری سایپا از زیر مجموعه های شرکت خودروسازی سایپا است که پیشتر تحت عنوان شرکت رنگ و رزین به ثبت رسیده بود، اما از اواخر سال 83 با تغییر نام و موضوع فعالیت به رشته سرمایه گذاری پیوست. تا سه سال پیش، "وساپا" عمدتا به صورت یک شرکت سرمایه گذاری با سبد متنوع در بازار سرمایه به فعالیت می پرداخت و حتی در خرید برخی بلوک‌ های سهام بنگاه های مشمول اصل 44 (مانند ملی مس) نیز نقش عمده ای ایفا کرد. اما در سال 89 و در جریان واگذاری بلوک های مدیریتی سهام سایپا (از سوی تامین اجتماعی، سازمان گسترش و گروه بهمن)، مطابق با سیاست های مدیریتی آن زمان، سرمایه گذاری سایپا به نحو قابل ملاحظه ای درگیر خرید سهام مزبور شد. این اقدام از طریق یک ساختار نسبتاً پیچیده و عمدتاً با استفاده از تزریق منابع شرکت مادر در سرمایه گذاری سایپا و پرداخت منابع مزبور از طریق "وساپاگ در قالب اعطای وام به شرکت های سرمایه گذاری رنا، پیشگامان بازرگانی ستاره تابان و تجارت الکترونیک خودرو تابان (که همگی از شرکت های گروه و یا وابسته به سایپا هستند) انجام شد. این رویه منجر به اختصاص بخش عمده ای از ترازنامه "وساپا" به مطالبات از شرکت های مورد اشاره شده است.

§ موضوع فعالیت اصلی شرکت به شرح زیر می باشد:

1- سرمایه گذاری در سهام، سهم الشرکه، واحدهای سرمایه گذاری صندوق ها یا سایر اوراق بهادار دارای حق رأی با هدف کسب انتفاع به طوری که به تنهایی یا همراه با اشخاص تحت کنترل واحد، کنترل شرکت، مؤسسه یا صندوق سرمایه پذیر را در اختیار گیرد.

2- انجام فعالیت های زیر در ارتباط با اشخاص سرمایه پذیر:

خدمات اجرایی در تهیه و خرید مواد اولیه و ماشین آلات و تجهیزات، خدمات طراحی و مهندسی اصولی و تضمین پروژه های در دست اجرا و آتی، تامین منابع مالی اشخاص حقوقی سرمایه پذیر از منابع داخلی شرکت یا از طریق سایر منابع، تدوین سیاست های کلی و راهبردی و مدیریتی، ارائه سایر خدمات فنی، مدیریتی، اجرایی و مالی.

3- سرمایه گذاری با هدف کسب انتفاع و کنترل عملیات یا نفوذ قابل ملاحظه در سهام.

§ سهامداران شرکت

lk

§ خلاصه نکات کلیدی ترازنامه

§ دارایی های شرکت در 3 سال اخیر روند صعودی داشته است. سرمایه گذاری بلند مدت شرکت در سال 93 وزنی معادل 30% از داراییهای شرکت داشته است. 61% از دارایی های شرکت را نیز طلب از شرکت های گروه و شرکت های وابسته تشکیل داده است که طبق بند 14گزارش حسابرسی ضرورت انجام اقدامات جدی در جهت تسویه مطالبات فوق جهت کسب منافع مناسب یادآور شده است.

§ بدهی های شرکت در سال 93 نسبت به سال قبل 20% افزایش یافته است.

§ حقوق صاحبان سهام در 3 سال اخیر صعودی بوده است.لازم به ذکر است شرکت طبق آخرین صورت مالی شرکت دارای 810ریال سود انباشته به ازای هر سهم است .

§ وضعیت سرمایه گذاری های شرکت

lk

§ تفکیک سرمایه گذاری ها به تفکیک بورسی و غیر بورسی

lk

§ تفکیک سرمایه گذاری پرتفوی بورسی

lk

§ تفکیک سرمایه گذاری پرتفوی غیر بورسی

lk

§ ارزش روز خالص داراییها

§ پرتفوی بورسی

lk

lk

lk 

پرتفوی غیر بورسی

lk

lk

§ سرمایه گذاری در املاک و مستغلات

lk

§ ارزش روز خالص دارایی هر سهم شرکت

lk

نتیجه گیری:

ارزش روز خالص دارایی ها به تاریخ 94.11.13 محاسبه شده است .املاک ومستغلات وشرکت های غیر بورسی با توجه به فقدان اطلاعات به بهای تمام شده لحاظ شده است .با توجه به نرخ های این تاریخ NAV شرکت حدود 2041ریال محاسبه شده است. در حال حاضر قیمت سهم حدود 68 درصد NAV معامله می شود.

شرکت سرمایه گذاری سایپا به طور مستقیم مالکیت 3.67درصد سایپا را داراست ولیکن مالکیت حدود %20 سایپا را به طور مستقیم و غیر مستقیم دارا می باشد .با توجه به بسته بودن نماد سایپا و نا مشخص بودن قیمت بازگشایی سهم قابل ذکر است هر 100ریال افزایش قیمت سایپا، 57 ریال NAVهر سهم را افزایش خواهد داد.

از دیگرنکات شرکت می توان به سود انباشته شرکت 4.944.031 میلیون ریال اشاره کرد که حدود81 درصد سرمایه شرکت می باشد.حدود 61% از دارایی های شرکت را نیز طلب از شرکت های گروه و شرکت های وابسته(11.357.364میلیون ریال) تشکیل داده است که طبق بند 14 گزارش حسابرسی ضرورت انجام اقدامات جدی در جهت وصول مطالبات فوق جهت کسب منافع مناسب یادآور شده است.

تهیه کننده: شرکت کارگزاری نهایت نگر

با کلیک بر روی لینک زیر می توانید از دیگر تحلیل های کارگزاری نهایت نگر بهره مند شوید:
http://www.ershan.ir/analysis/latest

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
سید حسین
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۸:۴۱
یکم اطلاعاتتون رو در مورد این شرکت ها بالا ببرید بعد تحلیل کنید مطالبات وصول شده !! و شرکت به دنبال افزایش سرمایه از انباشته است
شعباني
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۷
اين شركت سود انباشته خوبي دارد ولي حيف كه هيچ سودي بين سهامداران تقسيم نكرده و افزايش سرمايه هم ندارد بنابر اين سهم خطرناكي است
ماشالا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۹
با سلام من سه سال پیش سهام وساپا را خریدم 1920تومان به خدا من حلال نمی کنم اون کسی که شرکت را می گرداندهمه سهامها رفتن چهار یا پنج برابر شدن ما شهید دادیم برای ایران این است دست مز ما سهامداران
هیچکس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۰
به نام خدا
با سلام و احترام:
طبق آخرین اخبار موثق و مالی شرکت های خودرو ساز، ایران خودرو دو سال دیگر می تواند سود 20 تومانی اعلام کند. تمامی شرکت های خودروساز در زیانی وحشتناک به سر میبرند.با در نظر گرفتن توافق برای پژو