بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۱
پس از رفع تحریم ها یکی از گروه هایی که انتظار رشد آن می رفت گروه بانکی بود اما این گروه تنها در چند روز اخیر توانسته است به این انتظارات جامعه عمل بپوشاند. در این گروه بانک صادرات با اخباری پیرامون واگذاری شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی توانسته است خود را به میان 10 شرکت با برترین تقاضا در معاملات امروز بورس برساند و در میان شرکت های خودرویی که این روزها بالاترین تقاضا را دارند جای بگیرد.
کد خبر : ۱۶۰۷۰۷
نویسنده :
حسینی
این روزها اجرای برجام و برداشته شدن تحریم ها بورس تهران را در شرایط متفاوتی قرار داده است. تشکیل سنگین ترین صف های خرید تاریخ بورس شاید یکی از مهمترین ویژگی های این بازار در وضعیت پسابرجام باشد. اما نکته مهم افزایش میزان شایعات و اخبار غیر رسمی همزمان با افزایش میزان تقاضا برای خرید سهام در بازار سرمایه است. در شرایطی که بازار روزهای پرهیجانی را طی می کند مرز میان شایعات و واقعیات هر روز کمرنگ تر می شود و تشخیص اخباری که می تواند تحولات واقعی در ارزش یک سهم ایجاد کند از یک شایعۀ بی اساس مشکل تر می شود. در این شرایط زیر خط بورس سعی دارد با کنکاش در میان این اخبار و پیگیری های خود رنگی دوباره به مرز محو شده میان شایعه و واقعیت بدهد.

افزایش تقاضا، کاهش ارزش

بر اساس گزارش بورس نیوز، روز گذشته گروه خودرو پس از مدت ها صدر نشینی درجدول ارزش معاملات جای خود را به رقیب تازه به میدان آمده یعنی بانکی ها داد. البته این کاهش ارزش معاملات دلیلی نداشت جز تشکیل سنگین ترین صف های تاریخ بورس در نماد این شرکت ها که موجب قفل شدن سهم های این گروه و کاهش ارزش معاملات آنها شد. نماد خودرو در این گروه در آغاز معاملات در حالت مجاز- محفوظ قرار گرفت تا گمانه زنی ها در رابطه با علت این وضعیت اوج بگیرد. در حالی که برخی این وضعیت را به اشکال در سیستم معاملاتی نسبت می دادند که در روزهای اخیر و هم زمان با افزایش معاملات چندان کارآمد ظاهر نشده بود پس از مدتی مشخص گردید ارسال گزارش بسته حمایتی، خسارتی پژو به ایران خودرو موجب مجاز- محفوظ شدن این نماد شده است. گزارشی که در آن کلیاتی از مبلغ این غرامت و نحوه محاسبات بیان شده بود اما اثرات آن بر سود هر سهم مشخص نگردیده بود و به همین دلیل سازمان سهم را متوقف کرد تا پس از مشخص شدن اثرات این بسته بر سود هر سهم این نماد در وضعیت مجاز معاملاتی قرار بگیرد.

غریبه ای میان خودرویی ها

پس از رفع تحریم ها یکی از گروه هایی که انتظار رشد آن می رفت گروه بانکی بود اما این گروه تنها در چند روز اخیر توانسته است به این انتظارات جامعه عمل بپوشاند. در این گروه بانک صادرات با اخباری پیرامون واگذاری شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی توانسته است خود را به میان 10 شرکت با برترین تقاضا در معاملات امروز بورس برساند و در میان شرکت های خودرویی که این روزها بالاترین تقاضا را دارند جای بگیرد. پیگیری ها نشان می دهد مذاکره با دو خریدار سوئیسی و یک شرکت هلدینگ سرمایه گذاری در بورس ایران برای فروش بلوک 20 درصدی توسعه نیشکر در حالی ادامه دارد که از قرار معلوم بخشی از این معامله به صورت تهاتر دارایی و بخش دیگر به صورت نقد خواهد بود. همچنین آثار مالی ناشی از این واگذاری برای بانک صادرات با توجه به سود خالص 1500 میلیارد تومانی از این بابت می تواند به افزایش سو ناخالص 30 تومانی به ازای هر سهم در این نماد بیانجامد.

خبری از شاخص سازان

روز گذشته اعلام شد عرضه پتروشیمی فجر توسط هلدینگ خلیج فارس در این هفته انجام نمی گیرد و زمان عرضه هم نامشخص است. اما گذشته از خبر عدم عرضه این پتروشیمی در هفته جاری اخباری وجود دارد مبنی بر افزایش سود حاصل از این عرضه بر سود هر سهم این هلدینگ، بررسی ها نشان می دهد هلدینگ خلیج فارس در صورت سود و زیان و در بخش سود حاصل از فروش سرمایه گذاری ها از محل فروش پتروشیمی فجر فقط حدود 103 میلیارد تومان سود پیش بینی کرده است در حالیکه قیمت تمام شده هر سهم پتروشیمی فجر در پرتفوی هلدینگ خلیج فارس برابر 100 تومان است و با توجه به پیش بینی سود هر سهم 260 تومانی برای هر سهم پتروشیمی فجر، انتظار می رود این شرکت حداقل با نسبت پی بر ای برابر با 5 مرتبه عرضه گردد که در این صورت قیمت عرضه هر سهم فجر حدود 1300 تومان خواهد بود و این یعنی احتمال تعدیل سود در نماد " فارس"

جنجالی ترین سهم این روزهای بورس

از شرکت کنتور سازی که این روزها در کانون اخبار و شایعات متنوع قرار دارد خبر می رسد به زودی از صندوق فروشگاهی تولیدی این شرکت در مراسمی با حضور مسئولین کشوری رونمایی خواهد شد. همچنین برخی گمانه زنی ها از زمان بازگشایی نماد کنتور سازی حکایت از آن دارد که احتمالاً نماد این شرکت تا اعلام گزارش عملکرد 12 ماهه شرکت متوقف خواهد بود.

طلبکار بزرگ بورس

از دیگر اخبار تاثیر گذار در بازار دیروز خبری بود مبنی بر وصول بخشی از مطالبات شرکت مپنا که پس از پیگیری خبرنگار بورس نیوز مشخص گرید این شرکت توانسته است 900 میلیارد تومان از مطالبات 7 هزار میلیارد تومانی خود از دولت را وصول کند.

اخبار داغ از سهام ذوب

اخبار غیر رسمی از افزایش سرمایه 600 درصدی و فروش بخشی از سهام ذوب آهن اصفهان به سرمایه گذار ژاپنی از جمله شایعات این روزهای بورس است که بررسی ها نشان می دهد میزان دقیق این افزایش سرمایه حدود 380درصد و خریدار بخشی از سهام نیز ژاپنی نیست و احتمالاً یک هندی است.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
حميد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۸
چرا وقتي وبصادر صف خريد پيدا ميكنه اينقدر عرضه هاي سنگين انجام ميشه؟!
عابد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۳
مگه نوسان گیران و حقوقیها میگذارند ولاکن فعلا سهام بانکیها خصوصا ملت پاسارگادو صادرات تجارتو.و.و جای رشد دارند؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۵
بورس نیوز واقعا شرم آور است که با این قیمت ها مردم را غیر مستقیم دعوت می کنی به خرید
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۷
یعنی چی ساعت 2:30 سهامها دارن معامله میشن اونم تو قیمت منفی
اینم از بورس نورچشمی ها
ناشناس
سه‌شنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۱:۵۴
اتفاقا این برای من هم یک سؤاله . چرا اینجوریه . لطفا یکی توضیح بده .
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۷
كنتور سازي اگه شركت معتبري بود سود سهام سال 92 من سهامدار رو مي داد اين آقايان اگر پول دارند چرا بعد از دو سال بدهي مردم را نمي دهند اگر بي طرفي بورس نيوز لطفا چاپ كن
ناشناس
دوشنبه ۰۳ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۸:۲۸
با سلام
صورتهای مالی شرکت کنتور سازی را ملاحظه بفرماید این شرکت در صورت پرداخت مطالباتش توسط دولت چنان گل میکند که گویی هرگز افول نخواهد کرد .من اینطور میگویم رقم مطالبات این شرکت ؛ شرکت توزیع را می بلعد.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۰
بانكي مالي نيست
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۰:۴۷
#وبصادر چرا مدیرعامل بانک صادرات دروغ می‌گوید؟ امروز مدیرعامل و نایب رئیس هیات مدیره بانک صادرات جناب آقای اسماعیل لله کانی در نامه شماره 942/232/9028 مورخ 94/11/20 مدعی شده است که در پیش‌بینی سود و زیان سال مالی منتهی به 1394/12/29 براساس عملکرد شش ماهه منتهی به 1394/06/31 مبلغ 11819 میلیارد ریال درآمد ناشی از فروش قسمتی از سرمایه‌گذاری‌های بانک برآورد گردیده است که این موضوع ذیل بخش درآمدهای غیرمشاع (یادداشت شماره 1) پیش‌بینی شده و از طریق سایت کدال به اطلاع عموم رسیده است. در جواب مدیرعامل عزیز باید چند نکته را عرض کنم: 1. یادداشت شماره 1 درآمدهای مشاع و غیرمشاع مربوط به سود تسهیلات اعطایی است نه سود حاصل از فروش سرمایه‌گذاری‌ها. 2. سود و زیان حاصل از سرمایه‌گذاری‌ها و سپرده‌گذاری‌ها جز درآمدهای مشاع می‌باشد نه غیرمشاع. 3. سود حاصل سرمایه‌گذاری‌ها در بودجه امسال 2943910 میلیون ریال پیش بینی شده است که تنها 271 میلیون ریال آن مربوط به سود حاصل از فروش سهام شرکت‌ها می‌باشد که به‌طور کامل تا پایان شهریور 1394 محقق شده است. 4. با توجه به اینکه بهای تمام شده 20 درصد سهام شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی، 2،286،229 میلیون ریال می‌باشد، در صورتی واگذار این سهام به قیمت پایه مزایده (21541 میلیارد ریال) سود ناشی از این واگذاری 19225 میلیارد ریال می‌باشد که در بودجه دیده نشده است. بنابراین سود خالص هر سهم بانک پس از کسر مالیات به 283 ریال (مجموع بند 7 و 8) افزایش می‌یابد و این سود کاملا عملیاتی است. در پایان خاطر نشان می‌کنم در این محاسبه سود از عوامل مثبتی مثل کاهش هزینه مالی به دلیل کاهش نرخ بهره بین بانکی و کاهش نرخ سپرده قانونی و افزایش درآمد احتمالی ناشی از بازگشایی ال‌.سی صرف‌نظر شده است. البته بانک می‌تواند انتهای سال با گرفتن ذخیره مطالبات مشکوک‌الوصول سود خود را نشان ندهد ولی دروغ گفتن به سهامدار آن هم از طرف مدیرعامل کار خیلی زشت و ناپسندی است و انتظار می‌رود مدیریت عامل بانک صادرات هر چه زودتر نسبت به رفع این ابهام و عذرخواهی از سهامداران اقدام نمایند.
ناشناس
چهارشنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۸
کی دروغ نمی گوید؟؟؟؟