بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۳
در گفتگو با یک کارشناس ارشد بازار سرمایه مطرح شد:

عامل بازدارنده ای برای تداوم رونق بورس وجود ندارد

پیش بینی رشد پنج درصدی اقتصاد کشور طی سال آینده، افزایش بودجه عمرانی، پرداخت مطالبات پیمانکاران و بانک ها از جمله موارد مثبتی است که در بودجه سال آینده کل کشور برآورد شده و در کنار آن برنامه هایی جهت تثبیت شاخص های کلان اقتصادی همچون نرخ بهره و تک نرخی شدن نرخ ارز در برنامه دولت قرار دارد.
کد خبر : ۱۶۰۸۲۴
نویسنده :
جمشیدی

بررسی شاخص های کلان اقتصادی و چشم انداز اقتصاد کشور حاکی از آن است که در شرایط فعلی فاکتور یا عاملی که مانع از رشد اقتصادی و بازار سرمایه شود، وجود ندارد و افق روشنی برای آینده متصور است.

یک کارشناس ارشد بازار سرمایه با بیان این مطلب در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز عنوان کرد: پیش بینی رشد پنج درصدی اقتصاد کشور طی سال آینده، افزایش بودجه عمرانی، پرداخت مطالبات پیمانکاران و بانک ها از جمله موارد مثبتی است که در بودجه سال آینده کل کشور برآورد شده و در کنار آن برنامه هایی جهت تثبیت شاخص های کلان اقتصادی همچون نرخ بهره و تک نرخی شدن نرخ ارز در برنامه دولت قرار دارد. از این رو بررسی موارد مذکور بیانگر این است که در دوره میان مدت عامل نگران کننده ای در خصوص تداوم روند صعودی بازار سرمایه وجود ندارد.

محمد دارستانی فراهانی به بازارهای موازی با بورس اشاره کرد و گفت: بازارهای موازی با بورس نیز از پتانسیل جذب نقدینگی برخوردار نیستند و از این رو می توان گفت از نظر ورود نقدینگی و نگاه کلان دولت و رشد اقتصادی انتظار تداوم روند صعودی بورس می رود. حال آنکه ممکن است در این بین طی روزهای معاملاتی همچون سه شنبه و چهارشنبه هفته گذشته شاهد افزایش عرضه سهام باشیم که این امر نیز با توجه به صعود روزهای گذشته طبیعی به نظر می رسد.

علاوه بر این در شرایط فعلی سرعت رشد شاخص کل نسبت به افت آن کمتر است که این امر خود نشان دهنده این است که تمایل سرمایه گذاران برای خرید سهام قابل توجه می باشد.

وی در خصوص تأثیر برگزاری انتخابات نمایندگان مجلس شورای اسلامی بر روند بازار سرمایه اظهار داشت: تاکنون سیاست گذاری های دولت در حوزه سیاسی و اقتصادی عامل رشد بازار سرمایه بوده و طبیعی به نظر می رسد که در صورتیکه اهداف نمایندگان مجلس همسو با اهداف و سیاست های دولت باشد، دولتمردان به اهداف کلان اقتصادی دست می یابند که البته وقوع این امر دور از انتظار نخواهد بود.

این کارشناس ارشد بازار سرمایه با اشاره به استقبال بازار سرمایه نسبت به گروه های خودرو و بانک، در این خصوص اظهار داشت: در شرایط فعلی در حالی لیدر بازار سرمایه گروه خودرو به شمار می رود که انتظار می رود این روند طی سال آینده نیز اتفاق بیفتد. چرا که در آینده تحولات بنیادی در این صنعت ایجاد می شود.

دارستانی فراهانی افزود: هزینه های مالی قابل توجه، فقدان تکنولوژی و تجهیزات به روز دنیا و کمبود تقاضا برای تولیدات از جمله مشکلات اصلی است که خودروسازان با آن دست و پنجه نرم می کنند و آثار منفی آن در صورت های مالی آنها اعمال می شود. حال آنکه با انعقاد همکاری شرکت های خودروساز با شرکت های خارجی و توسعه بازارهای هدف فروش مشکل تجهیزات و تقاضا برای دستگاه های تولیدی مرتفع می شود.

علاوه بر این، مشکل تحمیل هزینه های مالی قابل توجه نیز با پیش فروش خودروهای جدید و گشایش خط اعتباری با کشورهای خارجی در شرایط تک نرخی شدن نرخ ارز رفع می شود. به گونه ای که به طور مثال شرکت سایپا خط اعتباری به مبلغ قابل توجهی و با هزینه بهره 9 درصدی در کشور چین ایجاد کرده که در کنار همه موارد عنوان شده موضوع فروش سهام به سرمایه گذاران خارجی مطرح است. از این رو می توان گفت شرایط بنیادی صنعت خودرو در حال تغییر و تحولات اساسی است.

وی همچنین به گروه بانک اشاره کرد و گفت: بانک ها با توجه به رفع تحریم های بانکی و گسترش روابط بین المللی با وضعیت بهتری مواجه خواهند شد و می توانند از آثار مثبت ناشی از افزایش مراودات مالی و ارزی کشور بخصوص در حوزه درآمدهای کارمزدی منتفع شوند و می بایست این فاکتور در تحلیل ها و برآوردهای فعالان بازار سرمایه در نظر گرفته شود.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
مهدی منتظر
-
شنبه ۲۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۴
طبق پیش بینی ها قیمت نفت تا 10 سال آینده پایین خواهد بود و نشانه های آن رشد قیمت طلا است که در روز پنج شنبه نزدیک به 50 دلار برای هر انس افزایش یافت که آن هم بدلیل نگرانی ها فروپاشی اقتصاد جهانی است - حالا ما با کسری بودجه و نفت زیر 30 دلار با چه چشم اندازی 5 درصد (نصف پیشرفت اقتصادی چین) رشد خواهیم؟
نصیری
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۲۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۱
دوست عزیز طبق کدام دلیل منطقی میشود قیمت نفت را تا 10 سال اینده پیش بینی کرد ظا هرا که پیش بینی حتی برای 10ماه اینده هم منطقی بنظر نمیرسد ان هم دراین اشفته بازا ؟؟؟؟؟؟؟
مهدی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۲۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۱
همه شده اند تحلیلگر. ولی جو بازار دست نوسان گیران و حقوقیها است که متاسفانه قانون در برابر انها کم میاورد علی ایحال کم ریسکترین سهام سهام بنیادی است؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟/