بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۹
کد خبر : ۱۶۰۹۶۲
نماینده رئیس جمهوری روسیه در افغانستان و رئیس اداره دوم آسیای وزارت امور خارجه روسیه گفت: جمهوری اسلامی ایران به خرید سامانه های پدافند هوایی اس-400 علاقمندی نشان می دهد اما دو کشور در این مورد هیچ مذاکره ای نمی کنند.

به گزارش ایرنا، «زمیر کابولوف» امروز (دوشنبه) در گفت وگو با خبرگزاری روسیا سگودنیا درباره امکان تحویل سامانه دفاعی اس-400 به ایران ،گفت: مقام های ایرانی در گذشته نسبت به خرید سامانه های اس-400 از روسیه ابراز علاقه کرده بودند.

بر پایه گزارش این رسانه روسی برخی رسانه ها به نقل از سردار حسین دهقان وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران اعلام کردند تهران در صورت نیاز سامانه های پدافند هوایی اس-400 از مسکو خریداری خواهد کرد.

مجموعه های پدافند موشکی اس 400 یا تریومف (در طبقه بندی ناتو اس.ای-21) پیشرفته ترین تسلیحات پدافند موشکی روسی است که قادر به هدف قرار دادن هواپیماها تا برد 400 کیلومتر و موشک های تاکتیکی تا شعاع 60 کیلومتری است. 

تا کنون فقط چین از روسیه این سامانه های پیشرفته را خریداری کرده و هند نیز برای خرید آن مذاکراتی را انجام داده است.

رئیس اداره دوم آسیای وزارت امور خارجه روسیه در ادامه مصاحبه با خبرگزاری روسیا سگودنیا گفت: مسکو در آینده نزدیک مجموعه های پدافند هوایی اس-300 را به ایران تحویل می دهد. 

وی افزود: به زودی این سامانه ها را در اختیار ایران قرار می دهیم.

«دمیتری راگوزین» معاون دفاعی نخست وزیر روسیه 21 دی ماه اعلام کرده بود: روسیه پیش پرداخت قرارداد تحویل مجموعه های پدافند هوایی اس-300 را از ایران دریافت کرده است.

وی گفت: تحویل تسلیحات اس-300 به ایران بر اساس قرارداد مربوطه انجام می گیرد که سال گذشته امضا شد.

راگوزین بدون ذکر رقم واریز شده به حساب طرف روسیه اظهار داشت: بر اساس مفاد این قرارداد تحویل سامانه های پدافند هوایی اس-300 به ایران با دریافت مبلغ قرارداد از این کشور آغاز می شود و وجوه به حساب بانکی سازمان های مربوطه روسیه واریز شده و قرارداد در حال اجرا است.

معاون نخست وزیر روسیه همچنین از قطعی شدن باز پس گرفتن شکایت ایران به روسیه از دادگاه داوری بین المللی خبر داد و گفت: براساس اعلام قطعی تهران، شکایت علیه طرف روسی از دادگاه باز پس گرفته می شود.

«دمیتری مدودیف» رئیس جمهوری وقت روسیه، در سال 2010 اجرای قرارداد تحویل مجموعه های پدافند هوایی اس-300را با ایران پس از تصویب قطعنامه ای در شورای امنیت که تحویل تسلیحات تهاجمی را به این کشور منع می کرد، به تعلیق درآورد.

هر چند اس-300 جزو تسلیحات تهاجمی محسوب نمی شود، اما مسکو از تحویل این سامانه ها خودداری کرد و تهران هم در پاسخ به این اقدام به دادگاه داوری بین المللی شکایت کرد.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه ماه مارس سال گذشته در دستوری ممنوعیت تحویل مجموعه های اس-300 را به ایران لغو کرد.
اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ايراني
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۱:۰۸
آيا واقعا روسيه از آمريكا بهتره ؟ كشوري كه با مشت آهنين اداره ميشه و آزادي و بي بندباريش كمتر از كشورهاي غربي و خصوصا امريكا نيست ،هميشه از پشت خنجر ميزنه وقسمت هاي زيادي از خاك ما را جدا كرده كه هنوز هم حسرتش را ميخوريم كشوري دورو ، رياكار ،خشن ، حكومتگران فاسد و خشن ، دروغگو به مردم خود وديگران