بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۱
درگفتگو با یک مدرس علوم بانکی مطرح شد:

اثرات کاهش نرخ سود بانکی بر بازار سرمایه

با کاهش نرخ سود سپرده بانکها نقدینگی از بانک ها به سمت بازارهای موازی حرکت خواهد کرد، که بازار سرمایه در بین دیگر بازارها با توجه به رشد چند ماه اخیر جذابیت بیشتری برای این نقدینگی دارد و اولین قدم گاه این سپرده ها می باشد، چرا که مردم به دنبال کسب بازدهی بالاتر از نرخ های جدید بانک ها هستند.
کد خبر : ۱۶۱۰۵۴
نویسنده :
یارمحمدی

طی هفته جاری بالاخره بعد از ماه ها انتظار نرخ سود سپرده بانکی با توافقی بین خود بانک ها و اعلام موافقت بانک مرکزی از 20 درصد به 18 درصد کاهش یافت، البته در برخی از کانال های تلگرامی خبر از کاهش بیش از این مقدار به گوش می رسد. اما نکته مهم تأثیر این تغییر نرخ بر بازار سرمایه می باشد.

یک مدرس علوم بانکی ضمن بیان این مطلب در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز اظهار داشت: با کاهش نرخ سود سپرده بانکها نقدینگی از بانک ها به سمت بازارهای موازی حرکت خواهد کرد، که بازار سرمایه در بین دیگر بازارها با توجه به رشد چند ماه اخیر جذابیت بیشتری برای این نقدینگی دارد و اولین قدم گاه این سپرده ها می باشد، چرا که مردم به دنبال کسب بازدهی بالاتر از نرخ های جدید بانک ها هستند.

شعبانی در ادامه افزود: در گذشته در صورتی که نرخ سپرده ها بانک ها تغییر می کرد، شرکت های مضاربه ای تشکیل می شدند و به سرعت این نقدینگی آزاد شده را شکار می کردند و سودهای قابل توجهی به سپرده گذاران ارائه می کردند و در حال حاضر که بازاری سازمان یافته، مثل بازار سرمایه در اقتصاد کشور در حال فعالیت است، انتظار می رود این حجم نقدینگی به این سمت حرکت کند، اما نکته مهم نحوه مدیریت صحیح این پول در بازار می باشد.

وی ادامه داد: مسئولین باید تمهیداتی برای بازار بورس تدارک ببینند تا توان پوشش سود مورد انتظار سرمایه گذاران را داشته باشد و برای آنها جذاب به نظر برسد، از جمله این تمهیدات می توان به برقراری کامل سوئیفت بانکی، کاهش هزینه های تأمین منابع مورد نیاز از خارج از کشور، تسهیل قوانین و مقررات تجارت آزاد، مالیات ها و اصلاح تعرفه های گمرک اشاه کرد که اگر این مسائل مورد بازنگری قرار گیرد، اقتصاد و با رونق همراه خواهد شد در غیر این صورت دور تسلسل سال های گذشته تکرار خواهد شد و اثری بر رونق اقتصادی کشور نخواهد داشت.

این مدرس علوم بانکی تأکید کرد: مهم این است که این تصمیمات به مرحله اجرا برسد چرا که چندمین بار در جلسات شورای پول واعتبار کاهش نرخ سود سپرده بانک ها تصویب شده بود اما از طرف بانک ها نه تنها اجرا نشده بلکه در سطوح بالاتری قرار گرفته بود.

شعبانی در خاتمه خاطرنشان کرد: علاوه بر تمامی موارد عنوان شده، نوسانات بازار سرمایه نیز باید مدیریت شود و بر اساس منطق حرکت کند و احساسی نباشد، تا قدرت این بازار برای جذب این پول ها افزایش یابد و با تخصیص بهینه این منابع در بخش های تولید شاهد رونق اقتصادی باشیم.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۹
مهم این است که این تصمیمات به مرحله اجرا برسد.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۷:۱۱
چيزي که براي حفظ منافع عموم سپرده‌گذاران به ويژه کساني که با ديدگاه سرمايه‌گذاري اقدام به افتتاح حساب نزد بانک‌ها مي‌کنند معرفي بازارهاي مطمئن و پربازده جايگزينه

همه ما اطراف خود کساني رو مي‌شناسيم که با عايدي سپرده‌هاي خودشون امرار معاش مي‌کنند؛ پس علاوه بر مسئوليت حرفه‌‌‌‌‌‌اي بلحاظ اخلاقي و اجتماعي مقام سياست‌گذار ملزمه که ابزارهاي سرمايه‌گذاري که به اندازه بانک مطمئن باشه و بازدهي معقولي رو هم ارائه کنه پيش پاي دارندگان سرمايه خرد قرار بده
آيا به طور مثال بازار متشکل بدهي به نحوي که ورورد و خروج به آن براي عموم به اندازه کافي آسان و مطمئن باشه تسهيل شده؟ ابزارهاي پوشش ريسک براي دارندگان ارواق بهادار ديگر چقدر توسعه پيدا کرده؟ نهادهاي واسطه‌گري مالي مثل صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري مشترک و صندوق‌هاي زمين و ساختمان به چه حدي از بلوغ رسيدند؟
آيا تعديل سود سپرده‌ها بدون در نظر داشتن چنين ملاحظاتي سوق دادن منابع اشخاص به سفته‌بازي در بازارهاي طلا و ارز و امثال اون نيست؟؟؟