بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۸
همواره در برنامه ورود سهام جدید به بورس و عرضه های اولیه، سرمایه گذاران اقدام به فروش سهام ارزنده خود می کنند تا به بهانه تجهیز نقدینگی سهام عرضه اولیه ای بخرند. رفتاری که هر بار فشار فروشی را در بازار رقم می زند و موجب افت قیمت ها و شکل گیری برآیند نزولی در تابلوی معاملات می شود.
کد خبر : ۱۶۱۰۶۲
نویسنده :
کیوان فر

عرضه اولیه سهام "بفجر" در حالی در روز جاری انجام می شود که از اهالی تالار شیشه ای حافظ در خواست می شود برای مشارکت در این برنامه بازدهی خود را در سایر سهام خود چوب حراج نزنند.

به گزارش بورس نیوز، همواره در برنامه ورود سهام جدید به بورس و عرضه های اولیه، سرمایه گذاران اقدام به فروش سهام ارزنده خود می کنند تا به بهانه تجهیز نقدینگی سهام عرضه اولیه ای بخرند. رفتاری که هر بار فشار فروشی را در بازار رقم می زند و موجب افت قیمت ها و شکل گیری برآیند نزولی در تابلوی معاملات می شود.

اما واقعاً تا چه اندازه این عرضه های اولیه نیازمند نقد شدن سرمایه های سرمایه گذاران است؟ و آیا این عرضه ها تا آن حد بازدهی قابل توجهی را برای خریداران رقم خواهد زد که آن ها را ترغیب به فروش سهام ارزنده می کند تا از طریق منابع حاصل از آن یک سهم جدید را بخرند؟

حال آن که اگر به بازدهی سهامی که طی یکسال اخیر برای اولین بار عرضه شده اند، نگاهی بی ندازیم به وضوح می توان دید که همه این سهام به جز یک نماد یعنی "شلیا" بازدهی های آنچنان خیره کننده و زیادی در بر نداشته اند که جزییان این بازدهی ها در جدول زیر قابل مشاهده است.

برای خرید سهم در عرضه اولیه بازدهی خود را به چوب حراج نگذارید

حال آنکه در همین بازه زمانی سهم های زیادی بوده اند که بازدهی های قابل توجه و خیره کننده محقق کرده اند. حال آن که چه بسا افرادی همین سهام پر بازده را به بهای عرضه های اولیه فروخته و حتی از کسب این میزان بازدهی جا مانده اند. جدول زیر بازدهی برخی از سهامی که در سال جاری برای اولین بار عرضه شده اند را نشان می دهد.

بدین ترتیب بازار در حالی در انتظار ورود یک شرکت پتروشیمی است که فشار روانی عرضه کنندگان سهام را در پی داشته و موجب تأمین نقدینگی چندین برابری نسبت به کل مبلغ مورد نیاز برای خرید آن می شود.

اما نکته اصلی آنجاست که این فروش های پر حجم در حالی در نماد های فعال بورس برای تأمین نقدینگی مورد نیاز صورت می گیرد که همین فروشندگان فردای روز عرضه اولیه مجدد در صف خرید همان سهم هایی می روند که فروخته بودند؛ با این تفاوت که این بار مجبور هستند سهام خود را حتی چند درصد بالاتر از قیمت فروش خریداری کنند.

در همین راستا از همه سرمایه گذاران و سهامداران توصیه می شود برای خرید یک سهم در عرضه اولیه بازدهی سهام خود را به چوب حراج نگذارند تا مجبور نباشند در روزهای آتی دوباره آن را به قیمت های بالاتر خریداری کنند.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۱
خیلی جالبه 200 میلیون سهم میخاد عرضه بشه سهم حقیقی فقط 30 میلیون
مجتبی
پنجشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۸:۴۲
واقعا یک عده خیلی ناشی هستن الان وسبحان داره با قیمت عرضه اولیه معامله میشه نمیخرن ولی تا عرضه شد توی صفش بودن خنده داره
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۰
مطمنا این سهم هم مانند مبین اعصاب همه رو خردمیکنه و قیمتش هم خیلی بالاست گول اسم شهم رو نخورید
ناشناس
ROMANIA
چهارشنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۵
با باند بازی و کاک کارگزاریها عرضه اولیه گیر انلاینی ها نمیرسه
ناشناس
چهارشنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۵
عجیبه من امروز بالاخره بعد از 4 بار شرکت در خرید اولیه موفق شدم یک سهم را در عرضه اولیه بخرم ، عجیب ولی واقعی.... خخخخخ
ناشناس
GERMANY
چهارشنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۹
فعلا که سرکاریم اجازه نمی دن خرید کنیم!!!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۰
بورس نیوز جان بجای اینکه دنبال خبر فلان هنرپیشه زن و مرد که چه کردند و چه خواهند کرد بگردی یک کار بزرگ واسه ما انجام بده و اونم اینکه هرسهمی که میخواد عرضه بشه باتوجه به پیامهای روی کدال و پی بر ای سهم و صورتهای مالی اون بما بگو حدودا چقدر نقدینگی لازم داره تا واسه خاطر صد هزار یا دویست هزار کسی مجبور نشه دو میلیون سهم بفروشه
مهدی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۲
یقینا همینطور است ولی امروز عمدتا سهامداران خودروییها که به سود کلان نشتند نسبت بفروش اقدام نمودند
هدی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۱
متاسفم برای کسانی که امروز سهامی مثل فولاد. مس. تاپیکو. و معادن و. بانکیها و.و.و.ورا برای خرید بفجر فروختند یقینا اخبار جدید. انها را بر افروخته خواهد کرد>>>>>>>>>
ناشناس
ROMANIA
چهارشنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۲
سهم
گیر منم نیومد
ناشناس
ROMANIA
چهارشنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۰:۰۹
کارگزارها حتی نمیتونن ببینن که سی میلیون سهم هم به راحتی گیر انلاینی برسه واقعا متاسفم برای کارگزاریهااااااااااا
salam
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۰:۲۱
بورس نیوز عزیز
لطفا اگر دسترسی به مدیریت بازار دارید بفرمایید که تعداد سهمیه هر فردآنلاین را یک روز قبل عرضه اعلام نمایند تا تصمیم گیری بهتری انجام پذیرد "البته اگر ریگی به کفش مدیریت بازار نباشد"
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۱:۲۹
بورس نيوز عزيز هر سهم كه عرضه اوليه ميشه حداقل سه روز مثبت ميشه بنابر اين خريدش به صرفه است
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
پنجشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۰:۲۹
خرید عرضه اولیه فقط از محل نقدی نه با فروش سهام
سعید
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
پنجشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۱
سیستم مشکل داشت هیچ کس نتونست انلاین بگیره
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
پنجشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۴
سامانه بر خط بانک ملی که احتمالا"برای خرید سهم اولیها که سهمیه بر خطیهاست توسط عدای کنترل می شود تا فقط خودشان خرید کنند وچیزی برای خریداران نماند .چراکه راس ساعت 12/40دقیقه بدون ثانیه ای عقب وجلو که سفارش انجام می شود همش الکی است و بیشتر مواقع امکان خرید نیست چرا؟؟؟؟؟؟
ناشناس
BELGIUM
جمعه ۳۰ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۱:۱۶
نفرماییدبانک ملی تنها اکثر کار گزاری ها این کار را در زمان عرضه اولیه انحام میدهند چرا در صف فروش اختلال در سیستم وجود ندارد من چند کار گزاری عوض کردم نشد موقعی هم توضیح خواستم گفتند از سامانه اشکال است اگر دست کاری میکنند انها هستند ما قادر به ورود به خط شما نیستیم