بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۲
کد خبر : ۱۶۱۰۶۵
این روزنامه با انتخاب عنوان نرخ سود وام هم کاهش یافت، آورد: یک روز پس از تصمیم بانک ها برای کاهش نرخ سود سپرده ها، شورای پول و اعتبار نیز در مصوبه ای رای به کاهش نرخ سود تسهیلات داد. بر این اساس حداکثر نرخ سود تسهیلات عقود غیرمشارکتی بانک ها و موسسات اعتباری معادل 20 درصد و سقف نرخ سود مورد انتظار عقود مشارکتی هنگام عقد قرارداد بین بانک ها و موسسات اعتباری و مشتری، معادل 22 درصد تعیین شد. اعطای تسهیلات در چارچوب عقود مشارکتی با نرخ سود بالاتر از سقف تعیین شده نیز منوط به ارایه طرح توجیهی لازم توسط بانک ها و موسسات اعتباری و تایید آن از سوی بانک مرکزی است.
روزنامه دنیای اقتصاد با انتشار عنوان افزایش ریسک داد و ستد ارزی، نوشت: در ادامه روند نوسانی روزهای اخیر، دلار که دوشنبه 25 تومان رشد کرده بود، سه شنبه با 35 تومان افت به قیمت 3455 تومان رسید. تزریق مداخله ای یا تردید در نرخ کف به عنوان علت کاهش قیمت و افزایش سطح نوسان عنوان می شود. بالا رفتن دامنه نوسانات دلار در روزهای اخیر موجب شده سود و ضرر معامله گران بیش از گذشته شود. نتیجه این موضوع، افزایش ریسک انجام معاملات ارزی و بالا رفتن جذابیت بازار برای نوسان گیران بوده است. در مقابل، برخی دیگر از معامله گران، به دلیل ریسک خرید و فروش از بازار کناره گیری کرده اند و در انتظار بازگشت ثبات نسبی به قیمت هستند.
این روزنامه با درج عنوان واکنش به تصمیم بانک ها: تبانی؛ در ستون رویداد، آورد: پس از اعلام خبر کاهش نرخ سود سپرده به شکل یکسان و دستوری در بانک ها، شورای رقابت در اولین واکنش، این تصمیم را «تبانی» توصیف کرد. به گفته رضا شیوا، اقدام مذکور با بند 44 قانون اجرای سیاست های کلی اصل چهل و چهارم قانون اساسی مغایرت دارد و به همین دلیل شورای رقابت، به این بحث ورود خواهد کرد. رئیس شورای رقابت تاکید کرد: بانک ها نمی توانند به صورت توافقی نرخ سود بانکی و تسهیلات را تعیین کنند و در این رابطه باید یک تصمیم مناسب اتخاذ شود.
روزنامه دنیای اقتصاد در یادداشتی با عنوان صنعت فولاد ایران؛ باید ها و نباید ها، به قلم یحیی پالیزدار، نوشت: وجود نهاده های اصلی تولید مانند سنگ آهن، گاز (عامل احیا کننده) و انرژی به همراه نیروی کار متخصص، ایران را به یکی از کشورهای دارای مزیت نسبی برای رشد و توسعه صنعت فولاد تبدیل کرده است. این در حالی است که وجود این مزیت نسبی به خودی خود تضمین کننده توسعه پایدار صنعت فولاد در ایران نبوده و می توان ازآن به عنوان یکی از شروط لازم و نه کافی برای شکوفایی این صنعت یاد کرد. کما اینکه کشور هایی نظیر ژاپن، کره جنوبی و حتی ترکیه بدون در اختیار داشتن برخی از منابع ذکر شده در بالا، به بازیگران موثر این صنعت تبدیل شده اند. این گونه به نظر می رسد که بازیگران حال حاضر صنعت فولاد در ایران و حتی مجموعه هایی که در آینده به این صنعت اضافه خواهند شد باید با نیم نگاهی به گذشته و آسیب شناسی آن، به ترسیم دقیق نقشه راه آینده این صنعت همت گمارند.
این روزنامه در ستون سرمقاله عنوان «برنامه های صامت توسعه» را به قلم حمید قنبری منتشر کرد.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر