بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۰۱ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۴
مديرتامين مالي و مديريت دارايي شركت تأمين سرمايه كاردان تشريح كرد:

اقبال به خريد يونيت صندوق ها در روزهاي پاياني سال/كاهش نرخ سود بانكي از دريچه صندوق هاي سرمايه گذاري

به طور کلی از آنجا که صندوق های سرمایه گذاری با درآمد ثابت، عمده منابع خود را در قالب سپرده های بانکی نگهداری می کنند قاعدتاً کاهش نرخ های سود سپرده ها روی سود قابل پرداخت صندوق ها به دارندگان یونیت های سرمایه گذاری هم تاثیر گذار خواهد بود؛ لیکن این تأثیرگذاری با تأخیر زمانی صورت می گیرد.
کد خبر : ۱۶۱۱۳۴
نویسنده :
کیوان فر

معماي كاهش نرخ سود بانكي بالاخره با توافق بانك ها و تأييد شوراي پول و اعتبار حل شد تا در نهايت اين ريسك اثرگذار بر بورس نيز تا حدي زيادي سايه سنگين خود را از سر صنايع و البته بازار سرمايه كنار بزند. زيرا كاهش دو درصدي نرخ سود سپرده در وهله اول حداقل در كوتاه مدت اثر روحي و رواني مثبتي بر بازار خواهد گذاشت و می تواند منجر به تغيير جهت سرمايه‌گذاري ها به سمت بورس شود.

به گزارش بورس نيوز، شوراي پول و اعتبار نيز در شرايطي هفته گذشته توافق بانك ها بر سر كاهش دو درصدي نرخ سود سپرده ها را تأييد كرد كه اين مصوبه ابعادي فراتر از شبكه بانكي دارد و مي تواند افزون بر كاهش ريسك متحمل بر بورس، از جنبه اي ديگر بر وضعيت بازار سهام اثرگذار باشد.

در توضيح بيشتر اين موضوع بايستي به اين نكته اشاره كرد كه اين توافق در حالي از امروز توسط بانك ها اجرايي مي شود كه هنوز معلوم نيست تصويب نرخ 18 درصدي سود بانكي چه اثري بر صندوق های سرمایه گذاری خواهد داشت؟ چراكه برخي صندوق هاي سرمايه گذاري نرخ سود تضمين شده و متناسب با نرخ سود بانكي دارند كه مسلماً با اصلاح نرخ سود سپرده هاي بانكي بايستي منتظر تعديل سود تضمين شده صندوق هاي سرمايه گذاري فعال در بازار سرمايه نيز بود.

در همين راستا و براي بررسي بيشتر موضوع و اثرات احتمالي اين توافق به گفتگو با مديرتامين مالي و مديريت دارايي شركت تأمين سرمايه كاردان پرداختيم كه شرح اين گفتگو در ادامه آمده است.

اسداله جلال آبادي در خصوص آثار كاهش دو درصدي سود بانكي بر صندوق هاي سرمايه گذاري اظهار داشت:‌ به طور کلی از آنجا که صندوق های سرمایه گذاری با درآمد ثابت، عمده منابع خود را در قالب سپرده های بانکی نگهداری می کنند قاعدتاً کاهش نرخ های سود سپرده ها روی سود قابل پرداخت صندوق ها به دارندگان یونیت های سرمایه گذاری هم تاثیر گذار خواهد بود؛ لیکن این تأثیرگذاری با تأخیر زمانی صورت می گیرد. به عبارتی ممکن است پیش بینی های جدید صندوق ها از سودهای پرداختی به دارندگان یونیت تغییر کند که متولیان امر صندوق ها قاعدتاً به مروز زمان به مشتریان خود اطلاع رسانی می کنند.

وي در خصوص اينكه آیا این مصوبه حجم ابطال واحدهای سرمایه گذاری صندوق ها را به صورت چشم گیری افزایش خواهد داد يا خير، گفت: در این رابطه نمی توان به صراحت نظر داد. در حال حاضر عمده صندوق های با درآمد ثابت منابع خود را از طریق سیستم بانکی جمع آوری می کنند و همواره مشتری برای این گونه صندوق ها وجود خواهد داشت. به عبارتی بخش زیادی از مشتریان این صندوق ها، خرد هستند و انتظار نمی رود با تغییر نرخ ها تغییر استراتژی بدهند.

وي افزود:‌ در عین حال حتماً در ترکیب دارایی های مشتریان بزرگ این گونه صندوق ها تغییراتی رخ می دهد و ممکن است ترجیح دهند با تغییر رو به پایین نرخ ها به سمت بازارهای موازی حرکت کنند. در حال حاضر و با توجه به نرخ تورم موجود در جامعه و نیز وضعیت بازارهای موازی، انتظار نمی رود در کوتاه مدت تغییری در روند این صندوق ها به لحاظ کاهش تعداد مشتریان رخ دهد. لیکن در میان مدت می توان شاهد تغییر روند و خروج بخش نه چندان زیادی از منابع این صندوق ها بود. در حال حاضر بازار تشنه دریافت سود سپرده و این نوع از صندوق ها است و جایگاهی بهتر حداقل تاکنون مشاهده نکرده است.

اين كارشناس بازار سرمايه تأكيد كرد:‌ در عین حال برای مشتریان خرد وضعیت دیگری برقرار است و این افراد نمی توانند با منابع اندک خود به سراغ سایر بازارها بروند و یا تخصص لازم را برای این نوع کارها ندارند. لذا همواره با خروج برخی، برخی دیگر جایگزین می شوند. تصور من این است برآیند این موضوع خیلی به کاهش منابع صندوق ها حداقل در کوتاه مدت نمی انجامد. نکته مهم دیگر این است که این صندوق ها همواره مزیت های بهتری برای دارندگان یونیت ها نسبت به بانک ها و سپرده گذاری در سپرده ها ایجاد می کنند و افراد زیادی که آشنایی حداقلی با این نوع صندوق ها داشته باشند در هر حالتی ترجیح می دهند یونیت بخرند و حتی ممکن است سپرده بانکی خود را ابطال و به صندوق ها واریز کنند. به عبارتی جابجایی منابع از بانک ها به صندوق ها که قبلاً هم رخ داده، تشدید می شود.

جلال آبادي ادامه داد:‌ در حال حاضر علیرغم کاهش اندکی در نرخ سود برخی صندوق های درآمد ثابت فعال در بازار، سقف برخی صندوق ها پر شده و نمی توانند مشتری جدید بپذیرند. این موضوع نشان می دهد عطش بازار برای این نوع صندوق ها هنوز هم زیاد است.

وي در پاسخ به اين سوال كه آیا نرخ سود تضمینی صندوق های سرمایه گذاری نیز به تبعیت از سود بانکی کاهش خواهد یافت؟، اظهار داشت: نکته اول اینکه عمده این صندوق ها سود تضمین شده ندارند. به عبارتی بیشتر آنها صندوق های با پیش بینی سود و البته دارای ضامن نقدشوندگی اصل وجه هستند. در برخی موارد اندازه این صندوق ها به حدی بزرگ است که بانك ها نمی توانند ضامن سودآوری شوند و دلیلی هم ندارد این کار را بکنند. نرخ سود پرداختی این صندوق ها قاعدتاً با تغییر نرخ های سود سپرده های بانکی کاهش می یابد؛ اما باید توجه داشت این صندوق ها از جمله مشتریان بزرگ سپرده ای بانک ها هستند و از نرخ های ترجیحی سود سپرده بانک ها برخوردار می شوند و قاعدتاً مشتریان صندوق ها سودی به مراتب بهتر و بالاتر از سپرده گذاری در بانک ها عایدشان خواهد شد. ضمن اینکه مزیت عمده این صندوق ها امکان ابطال در هر زمان و به هر میزان و بدون وجود نرخ شکست است که مزیت عمده ای است که در سپرده های بانکی به ندرت یافت می شود.

مديرتامين مالي و مديريت دارايي شركت تأمين سرمايه كاردان در خصوص اينكه این عوامل تا چه اندازه بر افزایش فشار فروش سهام و روند معاملات در بازار موثر است؟، گفت: با توجه به حجم نقدینگی موجود در جامعه که این روزها با نزدیک شدن به ایام پایانی سال افزایش بیشتری نیز یافته و می یابد، به نظر می رسد هم بازار سهام و هم بازار صندوق های با درآمد ثابت مکان های مناسبی برای جذب آن باشند. در مجموع با کاهش نرخ سود سپرده های بانکی و انتظاراتی که از تورم برای سال آینده و سال های بعد می رود، می توان پیش بینی نمود افزایش بیشتری در قیمت های فعلی اکثر سهام بازار، که البته ارزنده تر هستند، رخ دهد. دلیل این موضوع افزایش احتمالی نسبت پی به ای بازار است که البته بخشی از آن رخ داده است.

وي در خاتمه سخنان خود تأكيد كرد: نکته مهم دیگر این است که انتظار پیش بینی های مناسب تر برخی شرکت ها از سودآوری های سال آتی می رود و بر این اساس شاخص کل بورس اوراق بهادار می تواند به روند رشد خود که عمدتاً متأثر از برخی بخش های پیشرو است، ادامه دهد. در عین حال باید توجه داشت که شرایط برخی از شرکت ها کماکان تغییر نکرده و انتظار رشد سودآوری آنها واقعاً با ابهام روبرو مي باشد و این موضوعی است که باید توجه خاصی به آن داشت.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
امید
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۰۱ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۰
شب انتخابات بازار بورس مثل بازارشب عید پررونقه ، ایشالا همیشه واسه بورسیاشب عیدباشه...
امینی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۰۱ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۸
گروه خودرو دست خریدارن جدید که علاقه ای به سود مجمع ندارند می ماندتا شاید چند سال دیگر سود ساز باشند