بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۰۱ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۷
مشکل از جایی نمود پیدا کرد که ابتدای شروع معاملات، کارگزاران در حالی قصد ارسال دستور خرید در نماد "بفجر" را داشتند که در کمال ناباوری پیغام خطایی جدید را در سیستم خود مشاهده کردند.
کد خبر : ۱۶۱۱۵۰
نویسنده :
کیوان فر

اختلال سامانه معاملات دیگر امان سهامداران و سرمایه گذاران را بریده؛ مشکلاتی که بارها و بارها مورد شکایت و اعتراض فعالان بازار سرمایه قرار گرفته، اما گویا در این میان گوش مدیران و متولیان بورس به این صحبت ها بدهکار نیست.

به گزارش بورس نیوز، امروز شرکت پتروشیمی فجر در حالی دومین روز معاملاتی خود را در بورس آغاز کرد که سامانه معاملات روی این نماد پر تقاضا دچار اختلال شد.

مشکل از جایی نمود پیدا کرد که ابتدای شروع معاملات، کارگزاران در حالی قصد ارسال دستور خرید در نماد "بفجر" را داشتند که در کمال ناباوری پیغام خطایی جدید را در سیستم خود مشاهده کردند؛ بطوریکه در زمان صدور دستور خرید و رقابت برای جای گیری در صف خرید پر حجم این نماد و در اصطلاح تلاش برای نشستن سر خط، سامانه معاملات این پیغام را صادر کرده که درصد مالکیت سهامدار حقیقی و یا حقوقی بیش از حد مجاز است! پیغامی که معلوم نیست چه معنایی دارد؟

در حالی که این پیغام نا مفهوم در اکثر استیشن های اختصاصی فعال در شهرستان ها صادر شد و کارگزاران تهرانی نیز این اختلال چندان بی نصیب نماندند.

اما اتفاق جالب توجه زمانی رخ داد که در شرایطی این پیغام خطا برای تعدادی از کارگزاران صادر می شد که با آغاز معاملات در کسری از ثانیه "بفجر" با صف خرید حدود 80 میلیون سهمی در سامانه معاملات ظاهر شد تا عده ای از ما بهترون سر خط خرید بنشینند!

بدین ترتیب این اتفاق در حالی روی داد که بایستی از ناظران و متولیان امر پرسید چرا در خصوص عرضه های اولیه که با صف های خرید آنچنانی رو به رو می شوند و یا زمانی که رقابت برای قرار گرفتن سر خط در صف های فروش است، سامانه معاملات برای برخی کارگزاران قفل می شود. در حالی که در همان زمان عده ای در حال ارسال دستور و معامله هستند و این رویداد در نماد "بفجر" با پیغامی جدید همراه شد.

از همین رو بایستی از ناظران بازار پرسید علت بروز این خطا چیست و چه موضوعی منجر به بروز این قضیه در نماد مذکور شده است؟

به هر ترتیب آنچه در رابطه با این اختلالات وجود دارد اینکه با هر بار بروز مشکل در سامانه معاملات عده ای از سهامداران و سرمایه گذاران متضرر می شوند و بایستی هر چه زودتر و پیش از آنکه ورود جدی تر سرمایه گذار خارجی را در بورس شاهد باشیم، برای رفع آن چاره ای اندیشید.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۰۱ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۹
یقینا کسی که سامانه را دچار اختلال کرده سودی هنگفت در انتظارش است!
بانوی ایرانی
-
شنبه ۰۱ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۳
در زمان عرضه پتروشیمی مبین هم بعد از دو روز همین کار را کردند
مهرداد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۰۱ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۳
معاملات بفجر بایستی ابطال گردد
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۰۱ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۶
فقط حرف حرف حرف کار ما ایرانیان است عمل هیچ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۰۱ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۱
عیب نداره. ما به ضرر عادت کردیم. خودت رو ناراحت نکن
احمد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۰۱ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۶
دقیقا این اتفاق برای خود بنده افتاد واقعا متاسفم برای بورس کشورم که تا دید مردم یکم اعتماد کردن و پولشون رو آوردن تو این بازار بازهم از اعتمادشون سواستفاده کرد
ناشناس
RUSSIAN FEDERATION
شنبه ۰۱ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۸
اوج بی نظمی باندبازی دربورس
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۰۱ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۲
من ساعت 8:20دقیقه زنگ زدم کارگزاری قرار بود 10000تابخرم سفارش هم گذاشت بعدش زنگ زد گفت تمام سفارشات را باطل کردند تا خود عوامل بورس اول صف بنشینند وبخرند
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۰۱ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۲
بله روز چهارشنبه عرض کردم که داره چه اتفاقی میفته.این بار اول نبود موقع عرضه اولیه خدیزل هم اینجور شد و همیشه ما از عرضه اولیه محروم هستیم. جالبه بصورت آنلاین توی اولین ثانیه ها سفارش گزاشتم 5 میلیون بیشتر صف نبود بعد عرضه تموم شد برای من خطا ارسال شد! خطای چی نمیدونم! اینار شد دوبار دفعه بعد میشه سه بار .گفتم که حسابش رو داشته باشیم.همین بورس نبود که تا دو ماه پیش التماس میکرد که سهام دارها به تالار بورس برگردن و اعتماد از دست رفته رو احیا کنن؟ چی شد با داستان درست کردید؟ باز هم شما و پول ما.
مسعود
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۰۱ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۰
بورس= حقه بازی . کلک . کلاهبرداری .هیچ اعتمادی به بورس نیست
ناشناس
GERMANY
شنبه ۰۱ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۷:۰۵
بنظرم باید دادسرای ویژه جهت رسیدگی به تخلفات بورسی باید تشکیل بشه
ناشناس
SINGAPORE
شنبه ۰۱ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۰:۲۲
هرجه بگندد نمکش میزنند
وای به روزی که ............
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۰۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۹
بورس نیور لطفا بررسی کن *درعرضه های اولیه قبلی درروزهای بعد ازعرضع سقف مجازخرید درهرسفارش 10000تا بود ولی دربفجر اوردنش روی 100000تا روزشنبه 8نفرخریدند الان هم یکشنبه 110نفرفروختند 2نفرخریدند که ازعوامل اصلی بورس هستند چرا سقف 5000تائی نذاشتند که به عده ی بیشتری برسه