بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۰۱ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۸
شروع معاملات روز جاری با پیشتازی نمادهای بانکی و تشکیل صف های پر حجم خریداران همراه شد و با وجود آنکه عرضه های پر حجمی از سوی حقوقی ها در این گروه صورت گرفت اما قدرت خریداران به خوبی توانست این میزان سهام را جذب کند؛ تا جایی که سهام "وبملت" به عنوان لیدر بانکی ها پس از معامله بیش از 491 میلیون سهمی و رسیدن به تعادل، دوباره شاهد به صف نشستن خریداران در قیمت مجاز حداکثری بود.
کد خبر : ۱۶۱۱۹۱
نویسنده :
کیوان فر

با اتمام ساعات معاملات روز شنبه 94.12.01 شاخص بازار اول ( تالار اصلي ) با 123 واحد کاهش به رقم 53899 واحد رسيد. همین وضعيت را در شاخص بازار دوم (تالار فرعي) شاهد هستيم بطوريكه شاخص تالار فرعي در اين روز با ثبت 1391 واحد کاهش عدد 171838 واحد را تجربه كرد. شاخص قیمت (وزنی ارزشی) بورس نيز در روز جاري با 139 واحد کاهش به رقم 29720 واحد رسيد.

همچنین در این روز "وبملت" با 106 واحد افزایش شاخص، بیشترین تأثیر مثبت را بر جا گذاشت و در مقابل "تاپیکو" با 113واحد کاهش، بیشترین تأثیر منفی را بر روی شاخص داشت.

شاخص فرابورس نیز با 1 واحدکاهش به رقم 818 واحد رسید.

گفتني است ارزش كل معاملات در بازار بورس به رقم 7849 میلیارد ریال و ارزش کل معاملات در بازار فرابورس به رقم 4069 میلیارد ریال رسید.

روند اصلاحی برآیند امروز بازار سهام بود تا پس از روند مثبت و مداوم روزهای گذشته، در بازار امروز شرایطی متفاوت را نظاره گر باشیم.

به گزارش بورس نیوز، شروع معاملات روز جاری با پیشتازی نمادهای بانکی و تشکیل صف های پر حجم خریداران همراه شد و با وجود آنکه عرضه های پر حجمی از سوی حقوقی ها در این گروه صورت گرفت اما قدرت خریداران به خوبی توانست این میزان سهام را جذب کند؛ تا جایی که سهام "وبملت" به عنوان لیدر بانکی ها پس از معامله بیش از 491 میلیون سهمی و رسیدن به تعادل، دوباره شاهد به صف نشستن خریداران در قیمت مجاز حداکثری بود.

سایر نمادهای بانکی نیز شرایطی مثبت و رو به بالا را در اختیار داشتند که می توان این حرکت مثبت دسته جمعی را ناشی از اخبار جدیدی دانست که در آخرین روزهای هفته قبل منتشر شد که از جمله آنها می توان به کلید خوردن برنامه افزایش سرمایه این گروه، فروش دارایی های غیر مولد و احتمال وصول بخش قابل توجهی از مطالبات آنها از دولت اشاره کرد.

با این روند مثبت، بانکی ها امروز رفتند تا مصوبه هفته گذشته شورای پول و اعتبار را پیرامون کاهش دو درصدی نرخ سود سپرده ها اجرایی کنند؛ تصمیمی که با توافق همه جانبه بانک های کشور گرفته شد.

البته سه نماد "وبملت"، "وبصادر" و نیز "وتجارت" به عنوان ریش سفیدان گروه در حالی شاهد فروش های پر حجم حقوقی بودند که این رفتار به دلیل نزدیک شدن به روزهای پایانی سال و نیاز به تأمین نقدینگی توسط این گروه از سهامداران کاملاً قابل توجیه است.

اما دومین گروه مورد توجه سرمایه گذاران همچنان خودرویی ها بودند که معاملات امروز را با تعادل و در برخی نمادها، برای لحظاتی حتی با صف فروش سپری کردند.

در این گروه دو غول خودروساز امروز در دو جهت مخالف هم راندند تا سایپا حتی پس از فروش های سنگین 575 میلیونی و به مدد اقبال خریداران با صف خرید به کار خود پایان دهد؛ درحالیکه خودرو نتوانست مقابل عرضه ها دوام بیاورد و صف فروش شد.

به هر حال فردا روز مهمی برای "خساپا"محسوب می شود؛ چرا که فردا عرضه بلوکی این سهم است و خبرها حاکی از آن است که بیش از دو خریدار برای این بلوک وارد رقابت خواهند شد که بایستی دید این رقابت نفس گیر تا کجا ادامه دار خواهد بود؟

زامیاد نیز گرچه صف فروش شد، اما اخبار خوش پیرامون اعلام سود قابل توجه برای سال 95 برای آن همچنان پا برجاست و گفته می شود مدیران این مجموعه اخبار مثبت دیگری را در مجمع صاحبان سهام خود اعلام خواهند کرد.

پتروشیمی ها اما این روزها در حال اکران فصل سوم سریال "در حاشیه" هستند. چرا که این گروه علی رغم اعتراض و ناله های فراوانی که در خصوص نرخ خوراک کردند، حتی با تعدیل آن و نیز اجرایی شدن برجام و لغو تحریم های بین المللی همچنان در حاشیه به سر می برند و تمایلی برای خودنمایی و ابراز وجود ندارند که نشانه این بی رغبتی را می توان در اولین گزارش های پیش بینی درآمد هر سهم آنها مشاهده کرد.

در گروه لیزینگی هم روند معاملات نزولی و البته متعادل بود. البته "ولساپا" در حالی روند منفی شدیدتری را دنبال می کرد و با صف فروش مواجه شد که اخبار حاکی از آن است که این مجموعه نیز برای پایان سال افزایش سرمایه 50 درصدی را از محل سود انباشته در نظر دارد که می تواند روند معاملات این سهم را تغییر دهد.

اخبار امیدوار کننده ای نیز حول "ولغدر" به گوش می رسد که بایستی تا تأیید آن منتظر ماند.

در گوشه دیگر تالار، سهام "کفرا" نیز در حالی به دلیل انتشار شایعاتی پیرامون احتمال تعدیل منفی زیر 20 درصدی به صف فروش نشست که هم گروهی های آن یعنی "کفپارس" و "کگاز" روزهای گذشته تعدیل های مثبت قابل توجهی را به بازار اعلام کرده اند. از همین رو به نظر می رسد این سهم نیز از وضعیت بنیادی مطلوبی برخوردار باشد. حال باید دید آیا "کفرا" می تواند از چنگ فروشندگان در صف، رهایی یابد یا خیر.

و در نهایت "بفجر" یکی دیگر از خبرسازان امروز بورس بود؛ چرا که در کنار اتفاقاتی که در زمان رقابت کارگزاران برای نشستن در سر خط خرید و اختلال در سامانه معاملات افتاد، عدم عرضه سهام و محدودیت هایی که برای خرید حقیقی ها و حقوقی ها اعمال شده بود، موجب افزایش عطش بازار به این سهم شد تا صف آن در همان دقایق ابتدایی به اوج خود برسد. از همین رو انتظار می رود روند رو به رشد قیمت "بفجر" همراه با تداوم این صفوف پر حجم طی روزهای آتی همچنان ادامه دار باشد.

این اقبال تا حدی بود که حدود 245 میلیارد تومان نقدینگی برای خرید سهم مذکور در صف بلوکه شده بود و برخی دلیل روند امروز بازار را تا حدی به این امر ارتباط دادند.

در هر صورت آنچه از کلیت بازار امروز مشاهده شد، قدرت بالای خریداران بود که شاخص را ابتدای صبح به کانال 78 هزار واحدی وارد کرد و حجم معاملاتی به ارزش روزانه حدود 785 میلیارد تومان را تنها در بازار بورس رقم زد. حجمی که در نوع خود مثبت، بی نظیر و البته قابل تأمل است.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۰۱ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۸:۱۶
قراربود 10000تافجر بخرم سفارشم را باطل کردند چون اول صف بودم
عباس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۰۱ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۸:۴۱
ممنون بورس نیوز از اخباری که منتشر مکنیدوبه تمام نقاط بازار اشاره و انتشار میکنید.
ناشناس
RUSSIAN FEDERATION
شنبه ۰۱ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۹:۵۲
باسلام با این همه خبرهای خوش برای پتروشیمی هادرسته قیمت نفت پایین اومده ولی چرا پتروشیمی ها قبلا که تحریم بودیم پیش بینی سودشان راه به کدال انطوری ایرایه کردن حالا بعد از تحریم و همچنین تعین تکلیف خوراک هم مشخص شده ما درحوضه پتروشیمی ها با تعدیل منفی باید روبرو بشیم علت چیه سوالم از سازمان بورس اینه شفاف سازی یا نا امید کردن ما از بورسچطورشد ما تحریم بودیم ونفت اندکی بالا تر بوده وخورا 13سنتی پتروشیمی ها واسه سال مالی شونو ان طوری اعلام کردن حالا بعد از تحریم تعدیل منفی چرا ما دو دلیل می بینیم یا این شرکتها با دولت مشکل دارن برای خراب کردنش یا دسیسه دیگردراینجا درست نیست بیان کردنش ولی بهرحال یک نوع کلاهبرداری از از سهم داران جز
مهدی
ROMANIA
شنبه ۰۱ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۰:۰۹
کمی صبر باید کرد بزودی پتروشیمیها پیشتاز بازار خواهند شد ......
مرداس
-
شنبه ۰۱ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۲:۵۹
پتروشیمی ها دلیل دولت برای گران کردن نرخ خوراک معلوم بود برا چی هست و اعتراض اونها هم معلوم بود اینم هم از تعدیل نرخ خوراک از 13رسید به 8 نمیگم باید خیلی تغییر میداشتن ولی یه حداقل تغییری هم نداشتن؟؟!!!!