بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۸
کد خبر : ۱۶۱۲۲۱
پادشاهی عربستان از اعطای کمک 3 میلیاردی به دولت لبنان به منظور خرید سلاح از فرانسه برای ارتش این کشور عقب نشینی کرد.

به گزارش ایسنا از بیروت، در اواخر سال 2013 میلادی پادشاه پیشین سعودی "ملک عبدالله" خبر اعطای این کمک را به شکل رسمی اعلام کرد. در پی آن نیز اعلام شد که با هدف حمایت از تشکیلات امنیتی لبنان، مبلغ یک میلیارد دلار نیز جداگانه پرداخت خواهد شد که از این مبلغ فقط 350 میلیون دلار به یکی از بانکهای بیروت منتقل شد. حالا سعودی اعلام کرده است که مبالغ اعلام شده را به دلیل عدم همراهی دولت لبنان با سیاستهای عربی و سیاست خارجی سعودی متوقف کرده است.

عربستان تصمیم قطع کمک مالی را از مدتها پیش گرفته بود

اصل کمک 3 میلیارد دلاری سعودی به ارتش لبنان از روز نخست تاکنون هیچگاه عملیاتی نشد. با آن که سعودی‌ها با دولت فرانسه به منطور تامین نیاز ارتش لبنان تا سقف 3 میلیارد دلار به توافق رسیدند اما به قول فرمانده ارتش لبنان این کمک فقط در حد حرف و روی کاغذ باقی ماند. از روز اعلام رسمی تا کنون بارها و بارها رسانه‌های گروهی و مقامات رسمی لبنان در این باره حرف و حدیثهای بسیاری نوشتند و گفتند و از اجرایی نشدن آن گله کردند لذا ربط این موضوع به موضع وزیر خارجه لبنان در اجلاس وزرای خارجه اتحادیه عرب در قاهره درخصوص محکومیت حمله به سفارت سعودی در تهران و این که وی از محکوم کردن رسمی ایران خودداری کرده است بیشتر به یک بهانه و توجیه از طرف سعودی‌ها شبیه است.

در حقیقت واقعی تر آن است که بگوییم سعودی حتی پیش از حادثه حمله به سفارتش درایران، تصمیم خود را برای توقف ارسال کمک مالی به لبنان گرفته بود. نشانه این امر سفر میشل سلیمان، رییس جمهور سابق لبنان به ریاض چند روز پس از حادثه سفارت سعودی در تهران بود که موضوع کمک های مالی به لبنان را در دستور کار داشت اما او هم از ریاض دست خالی بازگشت. میشل سلیمان همان کسی است که وقتی خبر کمک مالی سعودی به ارتش لبنان را در سال 2013 شنید از پشت میکروفون کاخ ریاست جمهوری بعبدا در بیروت فریاد زد: "پاینده باد پادشاهی عربی سعودی!"

جان قهوجی، فرمانده ارتش لبنان در سفر اخیرش به آمریکا نیز به مقامات پنتاگون گفته بود که لبنان هیچ حسابی روی کمکهای سعودی باز نکرده است زیرا فقط در حد حرف و جوهری بر روی کاغذ است.

دروغ بزرگ درباره وزیر خارجه لبنان

سعودی مدعی است که وزیر خارجه لبنان "جبران باسیل" در اجلاس اخیر وزرای خارجه اتحادیه عرب با خوشتن داری در مقابل محکومیت ایران به دلیل حمله به سفارت سعودی در تهران، اجماع عربی را نقض کرده است اما اگر این ادعا درست است پس چرا بنگاه‌های رسانه ای سعودی و دستگاه‌های رسانه‌ای همراه در روز صدور مصوبه وزرای خارجه عرب در قاهره، از اجماع عربی علیه ایران سخن گفتند؟ پس چرا تلویزیون المستقبل لبنان وابسته به سعد حریری در همان روز از اجماع عربی علیه ایران سخن راند در حالی که براساس قوانین اتحادیه عرب اگر یک کشور عضو، بیانیه نهایی را رد کند عنوان و مفهوم اجماع از تصمیمات اتحادیه عرب خارج می‌شود. این‌ها علاوه بر آن است که موضع وزیر خارجه لبنان در آن وقت با نخست وزیر لبنان "تمام سلام" هماهنگ شده بود.

اینها خود بیانگر آن است که بهانه قرار دادن مواضع جبران باسیل برای توقف کمک مالی به لبنان بهانه‌ای بچه گانه است و در "نهان موضع سعودی" چیز دیگری می‌گذرد.

آیا افزایش هزینه‌های سعودی در قطع کمک نقش دارد؟

عربستان پس از توطئه سقوط قیمت نفت و ورود به جنگ علیه یمن، میلیاردها دلار بر روی دست خودش هزینه گذاشته است. در کنار این امر کمکهای میلیون دلاری به مجموعه‌های تروریست و مسلح ضد نظام سوریه را باید در لیست هزینه‌های سنگین سعودی گذاشت. شاید برخی بر این گمان باشند که سعودی اکنون ترجیح می‌دهد تا به جای کمک به ارتش لبنان، فاکتور قراردادهای نظامی‌اش با فرانسه، انگلیس، آمریکا و هزینه‌های جنگ در یمن و سوریه را بپردازد.

اما توانایی‌های مالی سعودی و ذخیره ارزی‌اش نشان می‌دهد این موضوع نمی‌تواند عامل اصلی عقب نشینی سعودی از کمک به لبنان باشد و حتما اهداف سیاسی و امنیتی خاصی را در این بین جستجو می‌کند و این مسئله بی ارتباط با اعلام سعودی مبنی بر اعزام احتمالی نیروی زمینی به سوریه و سیاستهای جدیدش در خاورمیانه نمی‌باشد.

توپخانه علیه ایران آزاد، علیه پادشاهی سعودی ممنوع!

پس از تحولات سوریه، روزی و شبی در لبنان نیست که عوامل وابسته به سعودی و یا هم پیمانان این پادشاهی حمله علیه ایران، علیه ارکان نظام جمهوری اسلامی کشورمان، علیه موضوعاتی همچون ولایت فقیه، علیه سپاه پاسداران، علیه دولت و مقامات عالی رتبه جمهوری اسلامی و به سخره گرفتن اعتقادات ملت ایران را در دستور کار نداشته باشند. با آن که در فضای سیاسی لبنان همه می‌دانند اختلافات موجود در منطقه برخاسته از اختلافات سیاسی و وجود دو اردوگاه، اردوگاه مقاومت از یک سو و اردوگاه سازشکارانه همسو با غرب از سویی دیگر است اما برای حمله به ایران و مصادیق بارز ملت و نظام، هر واژه‌ای و توهینی را به کار می‌گرفتند اما در قبال محکومیت پادشاهی سعودی به دلیل اعدام یک روحانی عدالت طلب و آزاده و محکومیت قتل عام ملت یمن و محکومیت سرکوب جنبش آزادیخواه بحرین توسط پادشاهی این کشور، هم پیمانان سعودی بلوایی بزرگ در لبنان برپا کرده‌اند.

عزای 14 مارسی‌ها برای فرزندی که هرگز به دنیا نیامد

پنج روز پس از بازگشت سعد حریری به لبنان، پادشاهی سعودی توقف کمک مالی‌اش به لبنان را علنی می‌کند. درست است که ارتش لبنان براساس این کمک‌ها مقابله با داعش و النصره را طراحی نکرده است و اساسا با توجه به روند تحولات می‌دانستند که ممکن است این کمک‌ها روی هوا برود با این حال مواضع دلسوزانه برخی از 14 مارسی‌ها و اعضای حزب المستقبل حریری جای توجه دارد.

وزیر کشور لبنان "نهاد مشنوق" که خود عضوی از حزب المستقبل و جریان 14 مارس است در واکنش به این موضع سعودی گفته است که تصمیم سعودی نتیجه اعاده مطالعه فراگیر روابطش با لبنان است و این اولین اقدام و واکنش سعودی است و آنچه در راه است بسیار بزرگتر از این تصمیم خواهد بود. شاید اشاره او به پس گرفتن پولهای سعودی از بانکهای لبنانی است که به رسم امانت و بدون گرفتن بهره به ودیعه گذاره شده است که حدود یک میلیارد دلار است. تعطیل شعب بانک الاهلی سعودی در لبنان می‌تواند یکی از نشانه‌های ادعای مشنوق باشد. وی معتقد است لبنان از چتر عربی‌اش خارج شده و ورود لبنان به جنگ داخلی سوریه را ورود به عرصه‌ای می‌داند که از طاقت لبنان خارج است و از نخست وزیر لبنان "تمام سلام" خواسته است تا برای تعیین سیاستهای خارجی، عربی و اسلامی لبنان جلسه ویژه‌ای تشکیل دهد.

احمد الحریری، پسر عمه سعد حریری و دبیرکل حزب المستقبل لبنان گفته است که دولت باید مسئولیت پذیر بوده و جبران باسیل وزیر خارجه لبنان را کنترل کند و هنگامی که او موضعی را اتخاذ و اعلام میکند که موضع دولت لبنان نیست، دولت باید این موضوع را رسما اعلام کند.

فادی کرم، عضو فراکسیون نیروهای لبنانی (قوات لبنانیه) موضع سعودی را نتیجه اصرار حزب‌الله بر اجرای سیاستهای ایران از طریق به کار گیری لبنانی‌ها برای سیاستی می‌داند که به مصالح پادشاهی سعودی آسیب می‌رساند. وی مدعی است حزب‌الله کلیددار دروازه میدان جنگ علیه سعودی شده است که همه لبنانی‌ها آثار آن را متحمل می‌شوند.

اما سعد حریری، رییس حزب المستقبل لبنان که پنج روز پیش از این اقدام سعودی و پس از ماه های طولانی پا به بیروت گذاشته است گفته که موضع سعودی را درک می‌کند و از دولت خواسته است که به سوی (گفت‌وگو با) سعودی حرکت کند تا بتوانیم موضوع را حل کنیم. وی ادامه داده است که مواضعی که در اتحادیه عرب و همه منبرهای بین‌المللی از سوی لبنان اتخاذ شده است (اشاره به مواضع جبران باسیل، وزیر خارجه لبنان در خصوص حمله به سفارت سعودی در تهران) غیر قابل قبول است و باید با شدت در حل موضوع بکوشیم. وی همچنین مدعی است سخنانی که از منبرهای مختلف از سوی حزب‌الله علیه سعودی اعلام می‌شود مردود است و نگاه لبنان و سیاست لبنان به شمار نمی‌رود.

بلوایی که از سوی همقطاران حریری برای توقف کمکهای مالی سعودی به ارتش لبنان صورت می‌گیرد به مثابه عزاداری برای فرزندی است که هرگز به دنیا نیامده است. به قول یک شهردار لبنانی ای کاش به جای این همه هیاهو، دولت فخیمه سعودی به دولت لبنان کمک می‌کرد تا فقط همین زباله‌های شهری را جمع آوری می‌کرد تا میلیون‌ها لبنانی از شر زباله‌هایی راحت می‌شدند که زندگی روزمره آنها را با خطر مواجه کرده است، کمک به ارتش لبنان برای مبارزه با تروریسم پیش کش پادشاهی سعودی!
اشتراک گذاری :
ارسال نظر