بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۰۳ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۰
یک کارشناس بازار ارز و آتی سکه عنوان کرد:

خالی فروشی سفته بازان دلیل فشار عرضه دلار

از عوامل کاهنده ارزش دلار در بهمن ماه می توان به آثار روانی لغو تحریم ها، سفته بازی، جا به جایی دلالان بازار ارز به سمت بازار سرمایه و طلا، توقف کاهش قیمت نفت، افزایش حجم و ارز موجود در بازار، کاهش نرخ حواله درهم، یکسان سازی نرخ ارز، رشد میزان عرضه و انتخابات مجلس شورای اسلامی در اسفند ماه اشاره کرد.
کد خبر : ۱۶۱۲۴۵
نویسنده :
یارمحمدی

روند قیمتی دلار طی هفته ابتدایی بهمن ماه سال جاری صعودی بود اما در سه هفته دیگر روندی نزولی به خود گرفت، به طوریکه از قیمت 3605 تومان در اولین روز به 3500 تومان افت پیدا کرد و پایین ترین قیمت این ارز طی یک ماه گذشته 3465 تومان و بالاترین قیمتی که لمس کرده در محدوده 3656 تومان بود.

در همین ارتباط یک کارشناس بازار ارز و آتی سکه در رابطه با نوسانات نرخ دلار طی یک ماه گذشته، در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز اظهار داشت: کاهش قیمت نفت افزایش نرخ درهم و نرخ حواله ای دلار در ترکیه علت اصلی رشد ارزش دلار طی هفته اول بهمن ماه می باشد. همانطور که می دانید نسبت درهم به دلار ثابت و عددی نزدیک به 3.66 می باشد که به این ترتیب وقتی قیمت درهم در بازار افزایش می یابد، با توجه به میخکوب بودن نسیت دلار و درهم، افراد فرصت طلب از این موقعیت ایجاد شده، نهایت استفاده را می کنند و دلار را می خرند، تبدیل به درهم کرده و سود می برند و به این ترتیب باعث تقاضا دلار در این بازار افزایش می یابد.

نیما کرامت در ادامه افزود: کاهش قیمت نفت نیز باعث کاهش درآمدهای ارزی کشور شده و عرضه دلار را تضعیف می کند و نرخ ارز را افزایش می دهد.

وی در رابطه عواملی که باعث افت قیمت دلار در نیمه دوم بهمن ماه شد، گفت: از عوامل کاهنده ارزش دلار در بهمن ماه می توان به آثار روانی لغو تحریم ها، سفته بازی، جا به جایی دلالان بازار ارز به سمت بازار سرمایه و طلا، توقف کاهش قیمت نفت، افزایش حجم و ارز موجود در بازار، کاهش نرخ حواله درهم، یکسان سازی نرخ ارز، رشد میزان عرضه و انتخابات مجلس شورای اسلامی در اسفند ماه اشاره کرد.

وی گفت: با لغو تحریم های بین المللی به خصوص تحریم مربوط به سوئیفت منابع ارزی بانک مرکزی افزایش می یابد و باعث افزایش عرضه دلار می شود و قدرت بانک مرکزی را در کنترل و مدیریت بازار ارز افزایش می دهد. از طرفی سفته بازان این روزها با خالی فروشی (یعنی دلار به صورت استقراضی و در ادامه خرید آن) فشار زیادی را به قیمت این ارز وارد کرده است. عده ای از دلالان نیز با رشد قیمت سکه و رونق بازار سرمایه از این بازار به صورت موقت خارج شدند که این امر نیز منجر به کاهش بیشتر ارزش دلار شد.

این کارشناس بازار ارز و آتی سکه تصریح کرد: اتفاق جالبی که در بهمن ماه افتاد این بود که با توجه به حباب منفی قیمت طلا در داخل کشور، آربیتراژ این فلز زرد را داشتیم، طلا به کشورهای همسایه رفته و به جای آن دلار و درهم وارد می شد که این رویداد نیز به نحوی باعث افزایش عرضه ارز در بازار شد.

کرامت ادامه داد: دخالت بانک مرکزی در قیمت ها و دستکاری بازار ارز، موضوعی است که همیشه وجود داشته اما این روزها خوشبختانه کمتر شده است و حال که این بانک تصمیم دارد تا دلار را تک نرخی کند که این امر قطعاً موجب کاهش فساد و رانت خواری خواهد شد اما مهمتر از آن محاسبه قیمت این ارز می باشد، چرا که این نرخ باید طوری تعیین شود که به تولید، اشتغال و صادرات لطمه وارد نکند.

وی در رابطه با بحث تک نرخی شدن ارز اظهار داشت: کاهش قیمت دلار به صورت دستوری یا با افزایش فشار عرضه توسط بانک مرکزی، مشکل را حل نمی کند و ما باید متغیرهای حقیقی تأثیر گذار بر قیمت دلار را شناسایی کرده و آنها را کنترل کنیم، بارها گفته شده ان چه که ضربه اصلی را به اقتصاد وارد می کند نوسانات شدید ارز در کشور می باشد چرا که این تغییرات یکباره و شدید، سرمایه گذاران داخلی و خارجی را دچار تردید کرده میزان سرمایه گذاری در کشور را کاهش می دهد که بهترین مکانیسم برای پوشش ریسک نوسانات نرخ ارز در کشور راه اندازی قراداد آتی ارز می باشد که مزیت های فراونی برای اقتصاد ملی دارد. یکی از بزرگترین نتیجه هایی که ایجاد چنینی بازاری در کشور دارد، پوشش دادن ریسک نوسانات نرخ دلار توسط سرمایه گذاران است که با هزینه کم می توانند ارز دریافتی یا پرداختی خود را به قیمت مطمئن بفروشند یا بخرند با ایجاد بازار آتی ارز نوسانات نرخ ارز در کشور نیز کاهش می یابد به دلیل اینکه قسمت عمده ای از تقاضای دلار که مربوط به نوسانگیران و سفته بازان است به این بازار منتقل شده و از بازار نقدی ارز جدا می شوند.

کرامت در خاتمه افزود: این روزها خبر حذف دلار از بعضی از معاملات نفتی مطرح شده است که این موضوع می تواند باعث افزایش قیمت دلار، حداقل از لحاظ روانی باشد.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۰۳ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۸
خسته نباشید،گزارشتون عالی بود تشکر
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۰۳ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۷
با باز شدن سویفت دلار توان بالارفتن نداره برادر
سعید
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۰۳ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۰
بعد انتخابات قیمت دلار دیدنیه،به عید هم داریم نزدیم میشیم ،دیگه بدتر
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۰۳ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۷
ما اخرش نفهمیدیم امروز رییس اتاق بازرگانی اعلام کرده که سوثیفت هنوز وصل نشده واقعا حقیقت را از کجا باید فهمید؟
حامد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۰۳ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۹
ما باید تورم رو کنترل کنیم تا دلارمون هم ثابت بشه و گرنه نمیتونن جلوی رشد قیمتشو بگیرن
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۰۳ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۷:۱۵
بانک مرکزی به این آسونیا دیگه نمیزاره دلار بره بالا،دستش پره
ناصر
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۰۳ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۸:۳۰
در دو هفتۀ اخیر بارها تکرار کرده ام که به جهت انتخابات اخیر دولت تلاش دارد نشان بدهد که اوضاع خیلی روبراه است. صعود شارپی در بازار بورس و افت نسبی قیمت دلار و ارئۀ آمارهای محیر القعول در مورد رشد اقتصادی سال آینده بازی های تکراری هستند که جهت مثبت نشان دادن اوضاع اقتصادی انجام می شوند.
چند روزی بیشتر نمانده که دورۀ این بازی نیز تمام شود آنوقت آنهایی که در قیمت های آنچنانی سهام خریده اند دوباره ناله و نفرین شان شروع خواهد شد تحلیل گران هم دنبال بهانه ای برای افزایش دوبارۀ قیمت دلار خواهند گشت.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۰۳ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۹:۰۲
وضعیت دلار یه جوری شده که اصلا مشخص نیس چی میشه ولی توو این قیمت ها دیگه خریدش زیاد ریسک نداره
نوسانگیر
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۴ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۶
به خاطر یکسری مسایل دلار هیچ پایینی نداره و به زودی برمیگرده
هاشمی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۴ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۴
آقای ناصر دقیقا درست میگن و الان بازار ارز و سرمایه ی ما کاملا هیجانی داره عمل میکنه
رحمت الله شفیعیان
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۴ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۰
اقای کرامت تحلیلتان بسیار عالی میباشد
حمیدرضا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۴ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۸:۱۲
دو روز دیگه که دلارا رو خرج کردن دوباره فشار عرضه کم میشه و قیمتا برمیگرده جای خودش