بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۰۳ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۹
مستطيل شيشه اي تالار

"خساپا"، شاخص احساسات بورس (DSI)

امروز در حالی بازار سرمایه در غیاب اغلب سهام شرکت های خودرویی و با هنرنمایی این مجموعه ها در ارائه بودجه و گزارشات حیرت آور با رشد و افزایش تقاضا همراه شد که بار دیگر به فعالان بازار سرمایه ثابت شد که بازی گروه خودرو به عنوان لیدر بازار تمام نشده و همچنان این خودروسازان هستند که در بازار سرمایه می تازند و سایر گروه ها را به همراه خود در مسیر صعودی حرکت می دهند.
کد خبر : ۱۶۱۲۸۱
نویسنده :
جمشیدی

با اتمام ساعات معاملات روز دوشنبه 94.12.03 شاخص بازار اول ( تالار اصلي ) با 392 واحد افزایش به رقم 53991 واحد رسيد. عکس این وضعيت را در شاخص بازار دوم (تالار فرعي) شاهد هستيم بطوريكه شاخص تالار فرعي در اين روز با ثبت 94 واحد کاهش عدد 171508 واحد را تجربه كرد. شاخص قیمت (وزنی ارزشی) بورس نيز در روز جاري با 135 واحد افزایش به رقم 29744 واحد رسيد.

همچنین در این روز "شپنا" با 68 واحد افزایش شاخص، بیشترین تأثیر مثبت را بر جا گذاشت و در مقابل "جم" با 74 واحد کاهش، بیشترین تأثیر منفی را بر روی شاخص داشت.

شاخص فرابورس نیز با 8 واحد افزایش به رقم 827 واحد رسید.

گفتني است ارزش كل معاملات در بازار بورس به رقم 4610 میلیارد ریال و ارزش کل معاملات در بازار فرابورس به رقم 4088 میلیارد ریال رسید.

روند صعودی بازار سرمایه طی معاملات روز جاری بار دیگر به فعالان بازار سرمایه نشان داد که می باید ذهنیت خود را نسبت به این بازار تغییر دهند و خاطرات تلخ تداوم دو ساله روند نزولی را به دست فراموشی سپارند.

بر اساس گزارش بورس نیوز، امروز در حالی بازار سرمایه در غیاب اغلب سهام شرکت های خودرویی و با هنرنمایی این مجموعه ها در ارائه بودجه و گزارشات حیرت آور با رشد و افزایش تقاضا همراه شد که بار دیگر به فعالان بازار سرمایه ثابت شد که بازی گروه خودرو به عنوان لیدر بازار تمام نشده و همچنان این خودروسازان هستند که در بازار سرمایه می تازند و سایر گروه ها را به همراه خود در مسیر صعودی حرکت می دهند.

در این شرایط به نظر می رسد برخی از فعالان بازار سرمایه با خاطرات تلخ و اندوه بار دو سال گذشته بورس و ضرر و زیان آن دوران زندگی می کنند و هنوز به پتانسیل های بازار سرمایه و گروه مطرح آن یعنی خودرو باور ندارند و ترس و واهمه نسبت به آینده بورس دارند. حال آنکه آنچه که روند این روزهای بورس به سهامداران نشان داده این است که ذهنیت آنها می بایست تغییر کند. چرا که همانطور که بارها عنوان شد همواره سهامداران و فعالان بازار سرمایه برای بررسی و تصمیمی گیری در خصوص سرمایه گذاری در سهام یک شرکت به وضعیت بنیادی آن توجه می کنند باید بدانند هر صنعتی متناسب با بنیان و پتانسیل های نهفته در خود طی دوره ای گزینه مناسب و اولویت سرمایه گذاری انتخاب می شود و همچنان که طی دوره ای شرکت های پالایشی و پتروشیمی گوی سبقت برای رشد قیمت سهام و ارائه گزارشات و انتشار اخبار مثبت پیرامون وضعیت سودآوری را از سایر صنایع ربودند، این بار نوبت به گروه خودرو رسیده تا با ایجاد تغییر و تحولات اساسی در بنیان و ساختار مالی خود در صدر گروه های مطرح بورس قرار بگیرند و همه نگاه ها و توجهات را به سوی خود معطوف کنند. از این رو به نظر می رسد گروه خودرو بویژه سایپا و زیر مجموعه های آن با انتشار گزارشات فراتر از تصور سرمایه گذاران به سهامداران گوشزد کردند که هنوز از توانایی لیدری بازار سرمایه برخوردارند و این سهامداران هستند که می بایست ذهنیت خود را راجع به این گروه و آینده بازار سرمایه تغییر دهند.

بر اساس این گزارش، بازار بورس کشورهای خارجی در حالی شاخصی با نام شاخص DSI، شاخص احساسات روزانه (Daily sentiment lndex) دارند که نوسان این شاخص از صفر تا 100 می باشد و بر اساس احساسات فعالان و معامله گران نوسان می کند. به طوریکه احساسات فعالان بازار نسبت به روند آتی آن مثبت باشد کلیت بازار با رشد همراه می شود و در غیر اینصورت در حالت عکس آن روند منفی را سپری می کند. بر این اساس به نظر می رسد اگرچه چنین شاخصی در بورس کشورمان وجود ندارد، اما طی دوره های مختلف سهام یک شرکت همچون شاخص DSI عمل می کنند و روند معاملات آنها تعیین کننده روند آتی بازار سرمایه است. به گونه ای که طی دوره ای سهام مجموعه های همچون گروه مپنا، بانک صادرات و صدرا چنین نقشی را در بورس ایفا کردند و اکنون این نقش بر عهده شرکت سایپا قرار دارد. چرا که شرایط فعلی به گونه ای شده که تمام توجه فعالان بازار سرمایه به شرکت سایپا و روند قیمت سهام آن معطوف شده و در صورتیکه افزایش تقاضا برای خرید سهام این شرکت پا بر جا باشد، کلیت بازار سرمایه نیز با رشد و روند صعودی همراه می شود و ریسک پذیری سهامداران بیشتر می شود و در حالت عکس آن نیز، بازار سرمایه رنگ قرمز به خود می گیرد. این رفتار سهامداران و فعالان بازار سرمایه دلایل بنیادی خاص ندارد و مالی رفتاری سهامداران است و احساسات درونی آنها نسبت به بازار سرمایه و روند قیمت سهام لیدر آن را نشان می دهد.

بر این اساس به نظر می رسد همین واکنش و رفتار این چنینی سهامداران موجب شد تا دیروز در پی انجام معامله بلوکی سهام سایپا ترس و دلهره بر کلیت بازار سرمایه چیره شود و سهامداران نسبت به آینده آن دلسرد شوند.

حال آنکه با انتشار گزارش عملکرد و بودجه سال آینده شرکت سایپا و زیر مجموعه های آن همچون سرمایه گذاری سایپا، رنا و زامیاد که نوید دهنده بهبود وضعیت سودآوری آنها است و در پی آن توقف نماد معاملاتی آنها طی روز جاری شاهد ایجاد جو مثبت بر کلیت بازار سرمایه بودیم و تقاضا برای تنها بازمانده گروه سایپا یعنی سرمایه گذاری سایپا افزایش یافت و در این شرایط سهام شرکت ایران خودرو که دیروز با صف فروش چند میلیونی به معاملات خود پایان داده بود، امروز با صف پر حجم تقاضا برای خرید مواجه شد و حتی عرضه حق تقدم های ناشی از اجرای برنامه افزایش سرمایه "خودرو" نیز توسط خریداران جمع آوری شد و این روند مثبت به سایر گروه ها نیز سرایت کرد و در نهایت موجب سبز پوش شدن اغلب نمادها گردید.

بر اساس این گزارش، همراه با حواشی و اتفاقات مثبت گروه خودرو همچنان اخباری پیرامون برخی از تک نمادها منتشر می شود که اغلب خبرهای مثبت در خصوص برنامه های شرکت ها جهت اجرای برنامه افزایش سرمایه بویژه از محل جذاب و مورد توجه سهامداران یعنی تجدید ارزیابی دارایی هاست و در کنار آن اخبار متعددی در خصوص واگذاری بلوک سهام توسط سهامداران عمده شرکت های قطعه ساز همچون مهرکام پارس و نیرو محرکه به گوش می رسد که این امر موجب افزایش تقاضا برای خرید سهام شرکت های مذکور شده است.

همچنین امروز شاهد بازگشایی نماد معاملاتی سرمایه گذاری میراث فرهنگی و گردشگری پس از برگزاری مجمع عمومی سالیانه بودیم و "سمگا" با رشد حدود 14 درصدی به تابلوی معاملات فرابورس بازگشت. از جمله اتفاقات روز جاری می توان به برگزاری جلسه ای برای معرفی توانمندی شرکت سبحان انکولوژی اشاره کرد تا این شرکت در آستانه ورود به بازار سرمایه به سهامداران معرفی شود.

در پایان به نظر می رسد افزایش تقاضا برای خرید سهام شرکت تازه وارد بورس یعنی پتروشیمی فجر موجب شده تا یکی دیگر از زیر مجموعه های "فارس" یعنی پتروشیمی مبین با اقبال همراه شود که البته برخی از اخبار و شنیده ها از برنامه هایی این مجموعه جهت انجام معامله عمده در محدوده قیمتی 500 تومان حکایت دارد. همچنین گفته می شود که هلدینگ خلیج فارس در نظر دارد تا بخشی از سهام پتروشیمی فجر را در بازار سرمایه عرضه کند.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۰۳ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۸
شتوکا بزوید نایاب می شود تا دیر نشده بخرید
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۰۳ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۶
بورس نیوز به نظرت این گزارشات سایپا و زامیاد درسته؟؟؟ چطور یک شبه سایپا زیان رو تبدیل به سود 60 تومانی کرده!؟ اصلا مگه در فروش بلوکی دیروز پولی جابجا شد؟؟!! چون اگه خریداری بود بلوک ونیکی رو می خرید با قیمت پایین تر؟؟! ایرانخودرو پیش بینی سال یعد رو 5 تومان اعلام کرده که 3 تومان ان توهم(غرامت پژو) می باشد؟
یا زامیاد افزایش 10000 درصدی سود؟؟!! اصلا مگه با عقل جور در میاد این سود در گزارشای قبلی کجا بود؟؟؟ زامیاد اومده فروش سال اینده وانت رو 4 برابر در نظر گرفته؟؟!! بنظرت با عقل جور در میاد؟؟
به نظر من اینها همه سفته بازی و مافیا بازی یک عده ... است که با این کارها می خواهند سهام بنجل خود را به افراد حقیقی هیجانی غالب کنند!؟
مهرپویان
سه‌شنبه ۰۴ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۶
آقا درود به شرفت , خدا شاهده من خودم توی شرکت سایپا کار می کنم تمامی پرسنل سایپا هم از این تغییر فیمت سهامشون شوکه شدند چون هیچ اتفاق خاصی تو شرکت نیافتاده . این فقط یه سفته بازیه و اونایی که باید به نوایی برسند رسیدند. هرچند میدونم این نوشته انعکاس داده نمی شه و یا دستکاریش میکنن.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۰۳ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۷:۱۹
من یه سوال دارم مگر افت بازار در سال 92 با نرخ خوراک پتروشیمی ها اتفاق نیفتاد؟ مگر نرخ خوراک در محدوده 8.5 سنتی که آقایان انتظار داشتند تصویب نشد؟‌مگر رئیس انجمن پتروشیمی نمی گفت با نرخ 8 سنت ما سود آور می مانیم و ..... چرا گزارشات پتروشیمی ها اینقدر ضعیف است؟ نکند خبری است و ما نمی دانیم؟ اگر می خواستید این گزارشات افتضاح سال مالی 95 را بدهید چرا این همه به نرخ خوراک گیر می دادید؟ نکند دوباره رانتی هست و برخی از ما بهتران نرخ خوراک را بهانه کردند تا خودشان را ببندند و سرمایه گذار بدبخت باز هم بازی خورده؟
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۰۳ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۷:۲۹
خساپا= گوگولی
ناصر
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۰۳ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۷:۵۷
الان میگید سهامهای خودرویی ارزنده هستند....ولی وقتی دیدید سهامداران عمده با انتشار اخبار خوب چه رکبی به مردم زدند متوجه میشوید قصد داشته اند در پیک قیمت سهامشان را به مردم بدبخت بیندازند....سهامداران عمده خودرو خود را مدیون دولت روحانی میدانند و دارند با ایجاد جو ساختگی مثبت در بازار برای روحانی رای جمع می کنند....بعد از انتخابات خواهید دید چه بلایی سر بازار خواهند آورد....تا حالا بارها گفته ام اگر قرار باشد نشانه هایی از خروج از رکود در بازار بورس نمایان شود سهامهای بانکها و پتروشیمی حمل ونقل و ....که ارزنده تر هستند باید رشد می کردند
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۰۳ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۸:۵۸
گزارش سایپا سراسر ابهام و حسابسازیست
اگر سازمان این مدل سود سازی رو تایید کنه بعدها مشکلات زیادی پیش خواهد امد
مگر میشود یک شرکت با معاملات ضربدری خودش به زیر مجموعه های ورشکسته ش دارایی بفروشه و سود کاغذی بسازه
محمدی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۰۳ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۹:۴۶
بورس نیوز لطفا در مورد عدم پرداخت سود مجمع طبق اطلاعیه کدال توسط ثاباد اطاع رسانی کن
امير
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۰۳ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۱:۰۹
حركات خودرويي ها مخصوصا سايپا نشان داد كه بازار ايران تحليل پذير نيست شركتهاي زيانده با جابه جايي سهام در گروه هاي زير مجموعه مي تواند يك شبه سودده شود
علی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۰۳ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۳:۱۳
کدام گزارش خوب گروه خودرویی
یه خساپا گزارشش خوب بوده بقیه دوزار نمی ارزید
حالا بدویید بخرید بعد هفتم میبینیمتون
امینی
ROMANIA
سه‌شنبه ۰۴ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۸:۱۸
بدون رونق تولید بالا پائین کردن سهام چه آسان شده در حالی که سرمایه گذاری سایپا خساپا را یک ماه پیش می توانست 2میلیارد سهم در 100تومان جمع کند حالا آمده 350تومان خریده این چه معنی دارد
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۴ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۸:۳۲
البته بد نبود اشاره میکردید که در خساپا حتی سود غیر عملیاتی هم ایجاد نشده و فقط جابجایهایی با زیر مجموعه های سایپا انجام شده در و اقع آن سود فقط بر روی کاغذ و جود دارد و اصلا وجود واقعی ندارد و تمامی شاخصهای شرکت نسبت به سال گذشته منفی تر است که اگر سازمان حسابرسی با استانداردهای خود بخواهد موضوع را بررسی کند قطعا این گزارش را رد خواهد کرد.
امیر
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۴ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۷
انشالله دوستان بورس نیوز توجیه کننده گزارشات گمراه کننده و صوری نباشند در غیر اینصورت پاسخگوی نتایج حاصله نیز خواهد بود امسال جوجه ها را در مجامع عمومی شرکتها میشمارند
محمد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۴ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۹:۴۴
بورس باید درخصوص سودهای اعلامی خساپا-خزامیا -وساپا و سایر خودرویی ها شفاف سازی کند که چگونه یک شرکت زیانده یک شبه سود بالایی اعلام میکند وآیا اصلا قادر به پرداخت سود هست یا خیرتا جلوی فریبکاری وزیان سهامدارانی که قصد خرید را دارند گرفنه شود.وتا اطمینان از درستی گزارشات نمادهای خودرویی خساپا این نمادها باز نشود.زیرا مسئولیت این اقدام به عهده بورس می باشد.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۰۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۳:۵۷
پس چرا بلوک ونیکی را کسی نخرید

هم نعدادس کم بود هم خیلی ارزونتر از بلوک اولی بود
شهرام
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
پنجشنبه ۰۶ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۳
سلام دوستان عزیز. تنها صنعتی که در میان مدت می تواند اشتغال ایجاد کند ، صنعت خودرو می باشد و صنعت خودرو تا زمانی که در زنجیره ارزش و تامین جهانی قرار نگیرد ، به لحاظ کیفیت و قیمت رقابتی درست نخواهد شد. لذا تغییرات بنیادین در صنعت خودروی ایران در حال وقوع می باشد ، این تغییرات بنیادین به شرح زیر است : 1- حضور سرمایه گذاران خارجی با سرمایه گذاری مستقیم 2- شما ارزش جایگزینی شرکت های خودرویی را می توانید با ارزش 533 میلیون یورویی قراداد ایران خودرو با پژو مقایسه کنید. در این قرارداد 200 هزار خودرو تولید خواهد شد. 3- با توجه به این قرار داد قیمت شرکت های خودرویی با ظرفیت فعلی شان چقدر می باشد. یا به نظر شما قیمت پارس خودرو برای واگذاری به رنو چنده 3- اصلاح ساختار مالی و بروز کردن قیمت دارایی ها ، دارایی ها و تجهیزاتی که با دلار 800 الی 900 تومانی خریده شده و الان دلار 3500 تومان. 4- با فرض داشتن دارایی ارزشمند ، اگر نتوان از دارایی سود ساخت به چه دردی می خورد. با توجه به کاهش نرخ سود و توسعه ظرفیت های لیزینگی توسعه بازار خودرو ی داخل میسر خواهد شد. و مسیر صادرات نیز با توجه به نوع قرارداد ها امکان پذیر خواهد شد. بنابراین باور بفرمایید که قیمت شرکت های خودرویی ما در مقیاس جهانی واقعا مفته . یعنی صنعت لیدر ما در سال 95 ، صنعت خودرو خواهد بود . شبند را به یاد داشته باشید. نرخ ارز و افزایش قیمت نفت در کنار هم شبندر را شبندر کردند. لذا تغییرات بنیادین صنعت خودرو و قرار گرفتن در زنجیره جهانی تولید خودرو ، صنعت خودروی داخل را شکوفا می کنه.