بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۴ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۹
در سال 1392 و 1393 به ترتیب سهم بازار سرمایه از تأمین مالی پروژه­ های سرمایه­ گذاری که در قالب طرح­ های افزایش سرمایه بنگاه ­ها و عرضه­ های اولیه صورت می­ گیرد، به ترتیب کمتر از 10 و حدود 8 درصد بوده است. این در حالی است که در همان سال ها به ترتیب حدود 236 و 340 هزار میلیارد تومان توسط بانک ها تسهیلات پرداخت شده است.
کد خبر : ۱۶۱۲۹۸
نویسنده :
کیوان فر-ارسالی

در اقتصاد ایالات متحده آمریکا و بیشتر کشورهای توسعه یافته بازار سرمایه به ویژه بورس اوراق بهادار مانند یک شاهرگ حیاتی در اقتصاد نقش ایفا می­ کند. در این کشورها نظام تأمین مالی مبتنی بر بازار وظیفه تخصیص تقریباً 90 درصد منابع به پروژه ­های سرمایه­گذاری و طرح­های توسعه بنگاه­ های تولیدی بخش واسطه­ای اقتصاد را به دوش می ­کشد و بخش بانکی تأمین مالی کوتاه­ مدت خرید کالاهای بادوام مانند مسکن و خودرو در بخش خانوارها و همچنین سرمایه در گردش بنگاه­ها را بر عهده دارد. 

در حال حاضر مطالعات و پژوهش ­های بسیاری در خصوص رابطه بین توسعه مالی و توسعه اقتصادی وجود دارد که بر اهمیت نظام بازار محور در تخصیص بهینه منابع، رشد اقتصادی با کیفیت و افزایش رفاه اقتصادی تأکید می­ کنند.

از حدود یک قرن گذشته تاکنون در ایران نظام تأمین مالی بانک محور حاکم بوده است. در اقتصادهای مبتنی بر نظام تأمین مالی بانکی، تخصیص بهینه منابع به درستی و مبتنی بر بیشترین بازدهی و سودآوری پروژه­ های سرمایه­ گذاری صورت نمی­گیرد.

به ویژه اینکه در ایران دولت ها نقش بسیار پر رنگی در اقتصاد داشته و دارند و حتی گاهی این نقش­ دولت حالت مداخله و اعمال قدرت و نفوذ به خود می­ گیرد، تخصیص منابع بانکی به صورت نرخ­ ها و مقادیر تکلیفی و ترجیحی در قالب وام­ها و تسهیلات موجب شده است تا بنگاه ­ها، مردم و جوانان هنوز هم با کاستی­ های زیادی در زندگی و کار روبرو باشند.

شاهد این مدعا نیز تعداد و حجم عظیم تخلفات، فسادها و اختلاس­ های صورت گرفته در یک دهه گذشته است و هنوز به درستی آشکار نیست چه هنگام مجموعه نهادهای اجرایی و غیراجرایی مصمم به تغییر رویه خواهند بود.

بازار سرمایه ایران در سال 1345 با تصویب قانون تشکیل بورس اوراق بهادار تهران رسمیت قانونی یافت و در سال 1346 آغاز به کار کرد. در طول حدود 50 سال گذشته، تغییرات گوناگونی در راستای بهبود و تقویت بازار سرمایه در قوانین و مقررات و رویه­ های اجرایی صورت گرفت، اما هنوز که هنوز است بازار سرمایه به جایگاه واقعی خود در نظام تأمین مالی، گسترش مشارکت همگانی، کاهش فقر و تضاد طبقاتی دست نیافته است.

در سال 1392 و 1393 به ترتیب سهم بازار سرمایه از تأمین مالی پروژه­ های سرمایه­ گذاری که در قالب طرح­ های افزایش سرمایه بنگاه ­ها و عرضه­ های اولیه صورت می­ گیرد، به ترتیب کمتر از 10 و حدود 8 درصد بوده است. این در حالی است که در همان سال ها به ترتیب حدود 236 و 340 هزار میلیارد تومان توسط بانک ها تسهیلات پرداخت شده است.

تصور اشتباهی که عمدتاً در میان مردم رایج شده است بر این باور است که بازار سرمایه "قمارخانه ­ای" بیش نیست. در پاسخ به این تصور اشتباه باید گفت که بیشترین حج و تعداد فساد و اختلاس آیا در این قمار خانه روی داده است یا بانک ها که مأمن و پناهگاه سپرده­های مردم ریسک گریزتر جامعه هستند؟

بسیاری از مردم کشور از فرایند و شرایط پذیرش شرکت ها در بورس آگاهی کافی ندارند و نمی­دانند که برای پذیرش و عرضه یک شرکت در بازار، شرکت باید برنامه­ای هدفمند داشته باشد؛ چشم­ انداز سودآوری و رشد سودآوری داشته باشد؛ عمده اطلاعات نهانی و داخلی شرکت را شفاف سازی نماید؛ و حتی سختگیرانه ترین بازرسی­ های مالی از آنها به عمل خواهد آمد. 

بنابراین باید همه قوا به ویژه دولت و مجلس قدرت بازار سرمایه و بورس اوراق بهادار را در توسعه مالی و اقتصادی باور کنند و گام­های اساسی در این خصوص بردارند.

اکنون در آستانه انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی گروه­ها، احزاب، شخصیت­های سیاسی و ملّی محترم در قالب ائتلاف­ها و لیست­های انتخاباتی گوناگون به صورت مستقیم با مردم از مشکلاتشان می ­گویند و آنها را بیش از پیش به آینده امیدوار می­سازند.

در این شکی نیست که مجلس آینده مجلس دست و پنجه نرم کردن با مسائل اقتصادی و هموار سازی مسیر برای دولت است و هر کسی از هر حزب و جناحی به مجلس راه یابد خواه و ناخواه با این موضوعات پیوند می­خورد. با این همه آیا می­توان رونق را به اقتصاد، اشتغال را به جوانان و نان را بر سر سفره مردم آورد، بدون آنکه فضای تأمین مالی شفاف و مبتنی بر بازاری در اقتصاد ایران حاکم کرد؟ در این راستا مجلس آینده باید:

1. اعتماد مردم را به بازار سرمایه جلب کرد و نسبت به فرهنگ سازی پس ­انداز و سرمایه­ گذاری در بطن جامعه تلاش ویژه مبذول داشت. بر این اساس نیاز است تا خصوصی سازی شرکت های دولتی با شفافیت بیشتر دنبال شود و سهام عدالت توزیع شده در میان مردم قیمت گذاری بازاری و آماده معامله در بازار سرمایه شود.

2. سازمان بورس و اوراق بهادار به همراه سایر نهادهای مالی از جمله شرکت بورس اوراق بهادار تهران به صورت جدی قانون را سرلوحه کار خود قرار دهند و تمام تخلفات را رصد، اطلاع رسانی و برخورد شدید نمایند تا دیگر کسی اجازه تخلف را به خود ندهد. بر این اساس یک کمیته حقیقت یاب برای رصد شفافیت بازار سرمایه و همچنین بررسی اثرات اقتصادی قوانین و مقررات مختلف در مجلس بر روی بازار سرمایه ضروری می ­نماید.

3. ایجاد سازوکارهای قانونی برای بیمه دارایی سهامداران خرد از طریق تقویت روش­ های مدرن همچون صندوق­ های سرمایه­ گذاری و ابزارهای مالی با رتبه اعتباری بالا.

4. ایجاد سازوکارهای قانونی برای اتصال بازار سرمایه کشور به بازارهای بین ­المللی و تسهیل جذب سرمایه­ گذار خارجی و افزایش تحرک سرمایه بین ­المللی.

5. در امر نرخ گذاری محصولات و مواد اولیه مرتبط با بازار سرمایه و همچنین سایر حقوقی که دولت بر شرکت های بازار سرمایه وضع می­ نماید(همچون حقوق مالکانه معادن و غیره)، باید مداخله دولت کاهش و محدود شود.

6. افزایش نسبت ارزش بازار به GDP به حدود یک واحد و افزایش تأمین مالی تا سقف 150 هزار میلیارد تومان در سال. بدین منظور باید با افزایش معافیت­های مالیاتی و مالی برای شرکت هایی که سهامشان در بازار سرمایه مورد مبادله قرار می­ گیرد و یا در شرف پذیرش و عرضه هستند، انگیزه­ های کافی ایجاد کرد.

7. استقلال بیشتر برای نهادها و تشکل ­های مالی همچون کانون کارگزاران و همچنین حمایت بیشتر از شرکت ها و نهادهای واسطه مالی در بازار سرمایه.

8. بروز رسانی قانون بازار سرمایه و لزوم تطبیق استانداردها و رویه­ های اجرایی بین­ المللی با قوانین داخلی.



عبداله پورجوان

کاندیدای دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی

از حوزه انتخابیه تهران، ری، اسلامشهر، شمیرانات و پردیس


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۴ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۰
بازم میخواین یه عده رو بیچاره کنین با این تبلیغ هاتون
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۴ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۳
و از همه مهتر ریشه کن کردن فساد دزدی و اختلاس از طریق وضع قوانین سختگیرانه
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۴ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۶
آفرین دکتر پورجوان